moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Men fatta att det är skillnad på att kritisera individer och strukturer!

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Då jag debatterar rakning (som norm) som en slags infantilisering av kvinnor (alltså att vissa snyggnormer för kvinnor är att likna barn i viss utsträckning) i suveräna gruppen Varför apor aldrig bär rosa klänning på fb, är det några personer som absolut ska misstolka allt jag säger. Hur många gånger jag än förklarar, börjar fan undra om dom gör det med flit asså.

Dom säger typ att jag, genom att kritisera hårlöshetsnormen och hävda att det är släng av infantilisering, också menar att kvinnor som rakar sig skulle vara mindre vuxna/mogna än andra och att jag tycker att individer som rakar sig gör fel. Att jag fördömer kvinnors val att raka sig.
 
NEJ FÖR HELVETE!
 
Att raka sig gör inte att en blir mindre vuxen. Jag fördömer ej personer som väljer att raka sig. Men om vi lyfter blicken och flyttar fokus från individ till STRUKTUR, så är det intressant att fundera över huruvida kvinnors "skönhetsnormer" faktiskt innebär en slags infantilisering (size-0 idealet, hårlösheten, oskuldsfullhet...). Att säga att idealet bär en infantiliserande prägel är dock inte samma sak som att säga att de som följer idealet är mindre vuxna/mogna än andra. Det är heller inte samma sak som att säga att individer som rakar sig gör fel.
 
SKILJ PÅ INDIVID OCH STRUKTUR FÖR HELVETE!
 
Förresten, läs vidare om infantilisering av kvinnor och sexualisering av barn! Verkligen ett superbra blogginlägg!

Kommentarer

  • Anna säger:

    Hej! Jag är också med i apor-gruppen! Tycker att de som misstolkar verkar göra sig dumma....

    Svar: Eller så fattar folk helt enkelt inte och en kan ju inte rå för sin dumhet (jag hade också svårt att skilja på individ och struktur, tog ett tag innan poletten föll ner så att säga). Men irriterande som fan.
    Mican

    2013-07-04 | 00:14:12
  • Johanna säger:

    Åh jag förstår din frustration! Följer också diskussionen på fb men orkar inte lägga mig i! Jag tycker att du är så tydlig som det bara går och håller med dig till fullo! Dock verkar det ju som att gruppen har varit på lite bråkhumör på sistone... :(

    Svar: Ja jag fattar inte.
    Mican

    2013-07-04 | 08:22:21
  • Marielle Alvdal säger:

    Jag tycker att det är svårt att se hur rakning av underlivet inte skulle kunna ses som infantilisering. Nå, det är lätt att känna sig anklagad och inta försvarsposition när man får information som innebär att man måste omvärdera något man stödjer (eller, för all del, gör själv).

    Jag tycker att du gör ett jättebra jobb!

    Svar: Eller hur!
    Mican

    2013-07-04 | 13:08:51
    Bloggadress: http://mariellealvdal.wordpress.com/
  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Allt i diskussioner som rör normer handlar ju om strukturer, det handlar aldrig om enskilda individer (ska i alla fall inte göra) och då verkar det ju otroligt dumt att vissa ändå ska ta någons åsikter som om det vore en individfråga. När vi diskuterar mansrollen upprörs de flesta kvinnliga feminister när en enskild man tar åt sig av kritik av just mansrollen, patriarkatet, könsmaktsordning osv - jag tänker att det handlar om ungefär samma sak. Lätt att peka på andra och säga "fan fattar hen inte det" och sen lik förbaskat uppröras när man själv känner sig träffad.

    Tänkte jag spontant...

    Svar: Jo, tror nog många upprörs över att behöva fundera över hur fria de egna valen egentligen är.
    Mican

    2013-07-04 | 21:06:30
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • jaqcues säger:

    svar till Marielle, hur betraktar du flintskallighet bland män i så fall? jag kan definitivt se ditt perspektiv men jag tror att det är lite svårare än du framställer det. kvinnors rakning kan ses som ett uttryck för att du som person är överordnad djuret människan och att vissa primitiva uttryck, i det här fallet för fertilitet, är överflödiga i en modern värld. så i min mening kan det betyda motsatsen likaväl som neoteni.

    2013-07-08 | 11:08:05

Kommentera inlägget här: