moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Men kan du helt enkelt fatta att jag vet mer än du?

Kategori: Feminism och genus

Jag kan bli så otroligt road (och upprörd) av att diskutera genusfrågor och feminism med folk som egentligen inte är ett dugg intresserade av ämnet. För fastän dom här genus-tyckarna inte har läst otaliga böcker i ämnet, tänker på det dagligen, söker kunskap från olika källor etc så VET dom. Dom reducerar det också ofta till att handla om en slags åsiktsfråga (att det handlar om att tycka på olika sätt) och inser inte att det är en kunskapsfråga. Där jag faktiskt vet mer än du. 
 
Liksom, jag sätter mig inte världsvant med en kärnfysiker och TYCKER TILL och VET  SAKER bara för att jag läst två nummer av Ilustrerad Vetenskap. Men så fort det gäller genusfrågor så är det fritt fram för vilken jävla okunnig dåre som helst att säga sin mening utan att ifrågasättas för sin okunskap i ämnet. 
 
Ja, jag vet och kan mer än du om genus och feminism (menar nu inte mina genusintresserade läsare). Om du ska diskutera något med mig inom detta ämne så bör du ha i beaktande att jag är experten av oss båda. Hur hårt och besserwissrigt det än låter så är det faktiskt sant. Be aware, och visa lite jävla respekt. Du kommer troligtvis inte kunna lära mig något i ämnet, men med ett öppet sinne kanske du själv kan få ett trevlig tankeställare.
 
Det ger mig liksom ingenting att diksutera genusfrågor med personer som inte anstränger sig för att förstå ämnet, utan som bara raddar upp nån irrelevant studie om att 1-åriga killar visst väljer blått framför rosa och att det bevisar att könskillnaderna är biologiskt betingade (vilket är konstigt med tanke på att 1. Ettåringarna är inte oskriva blad utan påverkas ju av omgivningen och allt blått tjaffs de får uppkört i nyllet och 2. Förr i tiden sågs blå som en tjejfärg och rosa som en killfärg).
 
Så nu du, random människa i min omgivning, tänker jag ge dig två val gällande att diskutera genusfrågor med mig.
 
1. Gör det med respekt och med insikten att jag vet mer än du. Ansträng dig som fan för att förstå vad jag menar. Lägg ner tid och energi på ämnet. Försök ditt bästa så lovar jag att inte vara spydig (hey, we've all been there och ingen vet allt från början)
 
2. Gör det inte.
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anonymous säger:

    Någonstans måste du dock respektera att de har rätten till och tycka vad de vill, var det bättre exemplet och försöka undervisa dem där på plats. Då om de inte är förståndiga nog att försöka sitta och lyssna och hitta förnuftet i det man säger. Men om de väljer att inte göra det kan du bara stänga av dig själv och tänka att de får leva i okunnighet och gå där ifrån själv; för annars ger det onödiga påhopp som bara ger ett dåligt exempel på feminism som du står för så hårt. Man måste på något sätt ta det lite lugnt och inte trycka ner det i halsen på dem och bli en typisk extremistisk religös predikare.

    Jag är kille och ser detta hända extremt ofta från många feministiska källor, och jag var lycklig att sitta ner och höra förnuftet i de dem säger och supportar idag feminism så länge det inte blir en direkt mansgris-jakt ifrån vissa.
    Länge leve jämlikhet och kommer kämpa för att göra det bättre runt om kring mig.

    Svar: Jamen visst, hur ska jag kunna hindra dom från att tycka vad dom vill? Men jag tänker inte alltid vara "den goda" och ta emot hur mycket skit som helst. Jag tänker förvänta mig av folk att de ska bete sig schysst (typ ej sexistiskt) och klaga på dom som inte gör det.
    Mican

    2013-07-30 | 16:52:25
  • Emily säger:

    Kom till din sajt efter att ha lyssnat pa en (din?) låt "Jävla PK tjej"pa P1, sommarpratare Maria Sveland. Gillade verkligen videon.
    Om du inte lyssnat pa Maria Svelands sommarprat, gör det. Det är härligt att det finns sådana människor som ni.

    Svar: Inte min låt, tyvärr :P Ska absolut lyssna på den, tack för tipset!
    Mican

    2013-08-01 | 18:47:05
  • pelle pettersson säger:

    underskatta inte erfarenhet

    2013-08-03 | 16:32:00

Kommentera inlägget här: