moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att gnälla hjälper visst!

Kategori: Feminism och genus

Alla dom som blir irriterade på oss som ifrågasätter typ för små klädstorlekar/sexistiska reklambilder/whatever och ba "ååh alla feminister som bara gnäller hela tiden, man kommer ingenvart med att gnälla".
 
Ehm, fast asså en kommer jävligt långt med att gnälla. Att bita ihop och vara tyst om orättvisor leder ingen vart, för att kunna få till en förändring måste en ju tala om problemet. Medvetandegöra andra om att det är ett problem. GNÄLLA om det. 
 
Och dessa människor tror typ alltid att samhället inte kommer att förändras. Att samhället på nåt konstigt vis just nu skulle vara färdigutvecklat. Ursäkta men låt mig informera om att samhället förändras HELA JÄVLA TIDEN och att det är så vi kommer framåt i utvecklingen. 
 
Det är inte så som många verkar tro, att feminismen förr i tiden var något som de allra flesta ställde sig bakom och hurrade över. De flesta feministiska frågor, däribland kvinnlig röstrött och abortfrågan, förminskades och hånades på den tiden det börjades snackas om det. På samma sätt som många bemöter "genustrams" idag, att det är onödigt och att vi borde låta kvinnor va kvinnor och män va män, just med samma argument ville folk hindra kvinnor från att rösta. "Vi har olika roller" och annan skit liksom. 
 
Men fan vad den tidens feminister gnällde. Och resultatet? Jo, idag får kvinnor rösta. Det är fri abort. 

Du kommer ingenvart om du inte gnäller om problemet. Högt och ljudligt ska du gnälla, till så många som möjligt. Många vägrar fatta vad som krävs för att nå jämställdhet och för att bekämpa utseendefixeringen och för att förbättra samhället i allmänhet, och jag vägrar acceptera det.
 
Jag tänker gnälla så jävla mycket att alla blir fett irriterade på mig, men det är det som krävs för att nå förändring. En kan inte bara göra sånt som andra håller med om, en måste tänja på gränserna. För annars är det ju liksom inget förändringsarbete, om alla redan håller med.
 
Så jag tänker gnälla tills dess att genuskunskap är allmänbildning. Tills alla fattar att Sverige ÄR ojämställt och vad vi behöver göra åt det. Så ja, jag lär väl hålla på i några år framöver. Men jag är inte ensam om kampen!
 
Vågar du gnälla?

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    helt rätt,, yes jag gnäller om de här sakerna i alla tänkbara sammanhang ,,.gissa om andra 60+ gubbar tycker att jag är dum och jobbig

    Svar: Fan va kul att höra! You go!
    Mican

    2013-06-11 | 09:50:56
  • Ligneto säger:

    I Sverige är det fortfarande lagligt att skära i pojkars penisar och det man hör från feministerna är att det är något dumt med storlek på kläderna. Visst kan man hålla många bollar i luften samtidigt men det blir hyckleri när man säger sig vara för jämställdhet men i första hand uppmärksammar kläderna och inte det om att skära i penisen. (Undrar varför man gör den prioriteringen... hmmmmm). :p

    Svar: Jag tycker också det är fett synd att inte fler engagerar sig mot manlig omskärelse (vill fan inte ens kalla det omskärelse är könsstympning). Men skillnaden är att jag inte lastar dom som ändå engagerar sig för jämställdhet på annat sätt. Alla måste inte göra allt. http://moralfjant.blogg.se/2012/december/det-finns-viktigare-saker-att-engagera-sig-i.html
    Btw, här fördömer jag manlig könsstympning: http://moralfjant.blogg.se/2012/september/konsstympning-och-sant.html

    Men så handlar det ju också om att just i egenskap av feminist så lägger jag min energi på att förbättra för kvinnor (vilket behövs). Just jag vill också skriva om/jobba för att förbättra för killar, så jag är ju även nåt annat än feminist. Tänker dock inte klaga på de feminister som INTE gör samma val som mig (bara de som fördömer mitt val) för alla måste inte göra allt.
    Mican

    2013-06-11 | 17:33:12
  • Tetra säger:

    Fint att när det är feminister som uttalar sig så är det "gnäll/tjat" men när det är andra politiska grupperingar i samhället är det helt plötsligt "protest/uttalande/påpekande".
    Att påpeka saker om och om och om igen hjälper. Alla politiska idéer har drivits igenom genom att påpeka fel i samhället. Det är inte bara så att folk satt stilla och höll käften och sedan hände det en stor samhällsförändring.

    Svar: Det har du förstås visst helt rätt i. Nu valde jag att använda just ordet gnäll bara för att vara tydlig att det som vissa uppfattar som gnäll är just det som behövs för att åstadkomma förändring.
    Mican

    2013-06-11 | 18:06:08
    Bloggadress: http://tetriminos.blogspot.se
  • pelle pettersson säger:

    hej ligneto,läs Valerie Solanas "SCUM"

    2013-06-11 | 18:39:43
  • Ligneto säger:

    @Pelle Pettersson: Verkligheten är jobbig nog - behöver nog inte läsa den ^^

    2013-06-11 | 18:45:01
  • pelle pettersson säger:

    sorry ligneto ,ville inte göra någon lessen ,men varför en gör den prioriteringen är att vi är feminister inte maskulister .

    2013-06-12 | 08:02:39

Kommentera inlägget här: