moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Känner ni igen den här kända bilden?

Kategori: Whatever

Känd bild på byggnadsarbetare som käkar lunch på en bjälke. Män, män, massor av macho män. Ba blää nää trött på det även om det är lite kul att dom sitter uppe i luften.
 
 
Jag hittade en bättre variant av den, kolla!
 
 
Den hänger ovanför teven och förgyller mitt liv just nu. Den äää ju så cooool! Lite trist att alla tjejerna har typ samma kroppsform och ännu tristare att dom alla är vita (hej hej vit överrepresentation och rasism-bevarande skit liksom) men va faaaaaaan I love it ändå asså. 
 
Det bästa av allt: Den kostade 129 kronor. Och det finns flera! Det var på nån butik som hette nåt i stil med Fyndtorget, tror det låg i Tumba. Råkade ba svänga förbi så minns inte riktigt. 
 
Visst är den fiiiiiiiiiin?

Kommentarer

  • Alice säger:

    Hey! Känner du att du någon gång kan granska saker och ting utan att lägga fokus på om det förtrycker vissa individer? Som när du ser en reklamskylt exempelvis. Kan du någon gång bara se: reklamskylt. Eller måste du reflektera över att den kränker någon? Solong!

    Svar: Tja! Jorå, typ hela tiden! Hade fan inte orkat med att reagera på allt. Det mesta går mig nog förbi utan att jag tänker på det.
    Mican

    2013-06-24 | 14:48:41
  • Mariel säger:

    Varför tycker du bilden under är bättre? Jag tycker män (och kvinnor) som jobbar på livsfarliga platser ska ha cred för det.

    Svar: För är trött på att bara se män som gör "coola" grejer. Typ alla superhjältar och actionhjältar är MÄN MÄN MÄN.
    Mican

    2013-07-10 | 12:37:56
    Bloggadress: http://genusdebatten.se
  • Mariel säger:

    Så för att det är överreprestation av män så blir du trött på att se att de görs av just män? Blir du också trött när du ser tex. kvinnodominerade saker som görs av kvinnor? Tex. om du ser en förskolelärare som undervisar? blir du trött på att det är en kvinna då?

    Svar: Om jag skulle hänga en tavla med en förskollärare i mitt eget hem så skulle jag föredra att den var lite normbrytande japp. Blev till exempel lite ledsen över att det på den här bilden absolut måste vara en kvinna (länk: http://moralfjant.blogg.se/2013/june/att-stada-ar-att-slosa-bort-sitt-liv.html).
    Jag blir också trött när jag ser enbart män på bilverkstäder och enbart kvinnor på socialkontoret, för det påminner mig om isärhållandet av könen (dock ej irriterad på enskilda individer såklart dock)

    Mican

    2013-07-10 | 17:25:12
    Bloggadress: http://genusdebatten.se
  • Mariel säger:

    så om det tex. är vanligast att män är i bilverkstäder och vanligast att kvinnor är på socialkontoret.. och du ser en bild på det så stör det dig - men om du ser något som är ovanligt så känns det mkt bättre?

    Angående den där bilden.. så kan jag hålla med om att det är slöseri på tid. Men det förutsätter också att personen i fråga inte uppskattar städningen. Ibland när jag städar tycker jag det e kul å jag finner det givande (det hade Då varit mer slöseri på tid om jag gjort något annat).

    Svar: Exakt! Eller stör och stör, jag vill iaf inte hänga upp det i vardagsrummet.
    Ja vissa knäppa jävlar gillar ju att städa, har en sån kompis :p
    Mican

    2013-07-10 | 17:39:48
    Bloggadress: http://genusdebatten.se
  • Mariel säger:

    haha jag är , som sagt, en sån där knäpp jävel jag med ibland :-P Var dock länge sen jag hade en sån period... För att jag ska gilla det krävs fin inredning så att när man städat klart ska det se helt perfekt ut men jag e så onöjd med inredningen här hemma att de gör liksom ingen skillnad...

    Men i så fall funderar jag på hur du ser på en bild på tex. en kvinna som tex. har en tröja med ett tryck där det står "Heterosexuell". För det är ju vanligast att man är hetero. Då skulle du hellre föredra homo-/bisexuell?

    Va du hetero btw?

    Svar: Skulle inte gilla en sån tröja öht.
    Japp är hetero.
    Mican

    2013-07-10 | 17:50:40
    Bloggadress: http://genusdebatten.se
  • Mariel säger:

    varför skulle du inte gilla en homosexuell-tröja?

    Svar: Skulle inte tycka det var snygg inredning. Eller pratar vi ens om grejer jag vill ha som inredning?
    Annars föredrar jag att det som inte är norm synliggörs/hyllas. Hellre en tröja där det står "Black people rules!" än en där det står "White people rules" liksom. Hellre en bild på en tjock kvinna än på en smal. Jaa, du fattar grejen.
    Mican

    2013-07-10 | 18:03:38
    Bloggadress: http://genusdebatten.se
  • Mariel säger:

    aha. Njah vet inte om vi pratar inredning längre :-) jag e bara mer ute efter att höra om vad du tycker om olika bilder och så.

    Ah jag förstår vad du menar. Personligen så tycker jag att man får hylla det man gillar själv.. som brun så skulle jag nog gärna hylla brunhet. Och samma med kvinna, bi osv. Men om jag vore vit och tjock skulle jag nog hylla det.

    Svar: Okej I see!
    Klart en får hylla det en gillar. Som jag ser det behöver vissa grejer dock inte hyllas mer, utan de är snarare skadliga att lyfta fram återigen och återigen. Så även om en gillar det kan en liksom hålla det för sig själv, om du fattar.
    Mican

    2013-07-10 | 19:29:04
    Bloggadress: http://genusdebatten.se
  • Mariel säger:

    tänker du på hyllandet av manlighet och män nu?

    Svar: Nä, det brukar väl inte hyllas så mycket av privatpersoner :P Eller? Jag tänkte mer på typ att lägga upp bilder på smala, tränade magar på facebook och sånt.
    Mican

    2013-07-10 | 19:41:17
    Bloggadress: http://genusdebatten.se
  • Mariel säger:

    är inte tavlan som du bloggade om överst, en slags hyllning till män? (de män som arbetade där)

    Svar: Ingen aning, inget jag tänkte på iallafall. Tänkte mest det var en cool bild.
    Mican

    2013-07-10 | 19:53:46
    Bloggadress: http://genusdebatten.se

Kommentera inlägget här: