moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Tillbaka i Svea Rike nu igen

Kategori: Whatever

Äntligen tillbaka i mitt anrika fosterland, efter en weekend med familjen i London. Trevligt sånt där, med familjeumgänge och resor. Men ni vet ju hur det är, borta bra men hemma bäst. 
 
Alltså begreppet fosterland, får mig att tänka på nationalism. Fan va jag hatar uppdelningen av människor utifrån land och världsdel, och hela idén med att vara stolt över sitt land. Varför ska jag vara mer stolt över Sverige än över nåt annat land, bara för att jag råkar bo där? Värna mer om svenskar än om andra etniciteter? Inte som om jag har en personlig relation till alla svennar liksom. 
 
Så sant, så skevt.

Däremot kan jag vara väldigt glad för att jag bor i Sverige, då jag anser att det är ett av de länder som kommit längst i jämställdhetsutvecklingen. Ingen stolthet dårå (ej jag som genomfört det ju), bara glädje liksom. 
 
Nu kan jag inte skriva mer för pappa väser i mitt öra och det kittlas. Ha det gött hörrni!

Är ni nationalistiska? Alltså tycker landsgränser är viktiga?

Kommentarer

  • Anja säger:

    Dock är det ju inte själva landet Sverige man är stolt över och älskar, utan vår historia, kultur och såklart svenskarna. Över foket som har kämpat för vår framtid. Utan svenskarna och svensk kultur skulle Sverige, som sagt, bara vara en bit mark.

    Svar: Men vilket massa bajs. Alla länder har en historia och en kultur och medborgare, varför är våra bättre? Varför är du stolt över vad nån annan åstadkommit? Nån du inte ens känner?
    Mican

    2013-06-17 | 17:22:07
  • Anja säger:

    Blodsband. Och kärlek till min kultur.

    Svar: Fjanterier.
    Mican

    2013-06-17 | 18:31:09
  • Idun säger:

    Som Bill Hicks uttryckte det; "People ask me ‘are you proud to be an American?’ and I say ‘I don’t know, I didn’t have a lot to do with it. My parents fucked there, that’s about all.’ I hate patriotism. I can’t stand it. It’s a round world last time I checked."

    Stolthet är en så skum sak att känna över sitt land. 1) Alla länder i Europa har byggt varandra + snålskjuts i och med kolonisering. Svenskt, tyskt, danskt, polskt, det är en enda röra av kulturer och människor som har blandats och blivit vad vi är idag samt 2) Allt skit då? Det finns massa skit med Sverige. Både nu idag och i vår historia. Om jag är stolt över mitt lands historia innefattar det de fruktansvärda saker som Sverige har stått skyldig till? Nää, slopa nationalism i min mening.

    Svar: Agree! Fan vilket bra citat :D
    Mican

    2013-06-17 | 19:21:48
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • pelle pettersson säger:

    jag var på ett bröllop nyligen en tjej som jag har känt i 20 år ,sen hon var 5,gifte sig med en tjej i en liten kyrka på landet och stor fest i en samlingslokal .det var massor med släkt och vänner och alla var glada. då kände jag mig stolt över att vara delaktig i en kultur där unga människor får välja sin egen väg. i alltför många länder är det inte så.

    Svar: Glad att vara delaktig i en sån kultur är jag, inte stolt.
    Mican

    2013-06-17 | 19:24:44
  • Ligneto säger:

    Svar på micans svar på första kommentaren: Vad är det som säger att man tycker att sveriges historia, kultur och folk är "bättre" än något annat bara för att man gillar sitt eget land? Du la nog in en liten halmgubbe där :)

    Jag tycker att Svenskarnas historia, kultur och folk är ganska tråkiga - men det kunde varit värre ^^

    Svar: Fast om en är stolt över Sverige och inte över nåt annat land, så tycker en väl per automatik att Sverige är bättre? Annars borde en ju vara lika stolt över andra länder?
    Mican

    2013-06-17 | 22:04:54
  • pelle pettersson säger:

    i vilka lägen får en vara stolt och inte bara glad?

    Svar: Får och får, du får känna stolthet när du vill. Själv är jag stolt när JAG har presterat nåt bra, inte för att nåt så diffust som ett land jag bor i lyckas bra.
    Mican

    2013-06-18 | 11:21:42
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Jag har börjat förstå mer och mer den här tanken. Och jag håller nog med ändå! Partriotism är verkligen ingenting positivt.

    2013-06-18 | 12:25:27
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Matilda säger:

    Håller med dig helt och hållet.

    Har konstigt nog alltid känt såhär vad gäller sport. Håller oftast på en person/lag istället för ett specifikt lag av någon anledning. Ibland kan det till och med på ren djävulskap vara kul att hålla på ett annat lag när t.wx. Sverige spelar fotboll. Men det är mest för att media alltid målar upp någon drömbild inför varke stort mästerskap om hur Sverige kommer ta guld och hej och hå. Fniss.

    Svar: Hahaha konstigt nog så håller jag fortfarande på Sverige just när det gäller fotboll. Måste rannsaka mig själv och komma fram till varför ;)
    Mican

    2013-06-18 | 15:18:06
    Bloggadress: http://www.higgsr.tumblr.com
  • Matilda säger:

    land ska det stå, inte lag.

    2013-06-18 | 15:18:44
    Bloggadress: http://www.higgsr.tumblr.com
  • Matilda säger:

    men vad mycket stavfel såg jag nu! sorry. skriver från mobil.

    2013-06-18 | 15:19:38
    Bloggadress: http://www.higgsr.tumblr.com
  • Sara Holmgren säger:

    Tycker nog att det är lite ansvarslöst att säga att vi "bara bor här", som om inte alla svenskar formar det samhälle vi har. Jag har inte byggt mitt hus heller, men är i högsta grad ansvarig för stämningen och miljön som råder här hemma.
    Sedan är väl inte "svensk" en etnicitet utan en nationalitet, dvs benämning av vilket land man bor i.

    Svar: Men det gäller ju med allt, "den uppbyggda stämningen". Vart ska jag dra gränsen? Har jag bidragit till stämningen i Kiruna? I Norge? I Grekland? I Afhganistan?
    Mican

    2013-06-19 | 06:16:02
    Bloggadress: http://nejnujavlar.blogspot.se
  • Ligneto säger:

    Kan inte veta allt om alla länder.. men kan vara stolt över att våra förfäder gjort att vi kan leva på det sätt vi lever idag - även om vissa förbättringsmöjligheter fortfarande finns... Det finns liksom ingen motsättning i att vara stolt över sitt land och att inte tycka någon annan är sämre...

    Svar: Kanske inte är en tydlig motsättning. Tycker dock fortfarande att det är konstigt att vara stolt över nåt som nån annan åstadkommit. Glad, javisst, men inte stolt. Typ om min kompis får ett efterlängtar jobb så blir jag ju inte stolt, utan glad. Jag är ju inte min kompis, på samma sätt som jag inte är mina förfäder eller nån annan svennes förfäder.
    Mican

    2013-06-19 | 14:53:32
  • Andrea säger:

    Jag hatar nationalism och stör mig otroligt mycket på folk som gnäller över att man inte får sjunga nationalsången längre etc.

    Så här ser jag det: Det finns många saker med Sverige som jag älskar, som t ex. färskpotatis med gräddfil och gräslök, att barn får vara barn, att kunna bada gratis i sjöar på sommaren och att vi är relativt jämställda, men de sakerna älskar jag för att de är bra i sig själva och inte för att de är svenska. Jag har inga problem med att dela dem med en tiobarnsfamilj från Somalia och jag har inga problem med att den svenska kulturen blandas med andra. Anledningen till att jag hittar så mycket att älska med Sverige är ju till stor del att jag är uppvuxen där och därför har haft tid att upptäcka dem. Tänk vad mycket jag skulle missa om jag inte skulle komma i kontakt med andra kulturer! Slutsats: Helt okej att älska svenska saker, men de är inte bättre just för att de är svenska och jag är inte bättre än andra just för att jag är svensk. Stolt är jag inte, men jag hade tur i livslotteriet som föddes i ett så pass jämlikt och fritt land.

    Svar: Håller helt med.
    Mican

    2013-06-21 | 16:15:20
  • Linn säger:

    Fast det där du säger om att du tycker att det är konstigt att vara stolt över något som någon annan åstadkommit, gäller det också t.ex. föräldrar som är stolta över saker deras barn gör? Jag personligen känner inga som helst konstigheter över att vara stolt över när min familj/mina vänner åstadkommer saker, och inte heller när mina landsmänniskor/medmänniskor i allmänhet gör något som jag tycker är bra.

    Jag vet inte, jag är inte heller förtjust i patriotism i dess mer extrema former, men jag tycker nog ändå att man kan älska och vara stolt över sitt land ändå...

    Svar: Föräldrar har ändå uppfostrat barnen, så det är en annan grej tycker jag. Jag kan ju inte tala om för dig när du får vara stolt eller inte, men själv tror jag att stolthet över sitt land är ett, om än vagt, uttryck för nationalism som hänger ihop även med dom mer extrema formerna.
    Mican

    2013-06-27 | 01:43:03

Kommentera inlägget här: