moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Genusmedvetenhet är psykisk misshandel

Kategori: Feminism och genus

Kommentar jag fick till ett gammalt inlägg:
 
Det här är en form av psykisk misshandel. Förstår att du bara menar väl men det är viktigt att du inser att du bara kommer skada barnet genom sådant här trams. 

Många könsroller är fullt naturliga och är starkt kopplade till de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor. Därav faller typiskt manliga och typiskt kvinnliga könsroller fullt naturligt för de allra allra flesta pojkar och flickor. Självklart finns det ett fåtal undantag som avviker biologiskt (exempelvis transsexuella personer) men för den stora majoriteten så är den könsroll som de "fostras" in i precis rätt för dem. 

Nu tänker säkert du att ja men perfekt, låt då barn hitta sin identitet själva så att alla kan må bra. Du glömmer dock bort att barn inte bara hittar en identitet själva, de är inte fullt utvecklade och tänkande individer utan de behöver vägledning och hjälp. Att inte erbjuda de någon som helst vägledning kommer leda till förvirrade tonåringar i en identitetskris utan dess like. 

Så om vi måste vägleda våra barn, vad är då det bästa sättet att göra det på? Jo såklart är det mest logiska att leda dem in i traditionella könsroller som är naturliga för dem, på så sätt kan man garantera att 99% av alla barn kommer hitta en identitet de är trygga i. Sen kan man fokusera på att lära barnen att acceptera de som är annorlunda, de som inte passar in i de traditionella könsrollerna.
 
Mitt svar:
HAHAHA vilket jävla trams!

Du säger att könsrollerna är naturliga, att dom är biologiskt betingade. Men faktum är att könsrollerna har sett olika ut förr i tiden, och ser olika ut i olika kulturer. Till exempel tillhörde det förut kvinnans könsroll att inte arbeta utanför hemmet, och mannen skulle absolut inte göra någon form av hemarbete. Är det biologiskt betingat eller?

Vilka könsroller är dom naturliga? Dom som är idag, eller dom som var för 50 år sen? Och om dom är naturliga, hur kommer det sig då att dom ändras hela tiden?

Kommentarer

  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    HAHAHAHHAHAA! Okej... Jag har aldrig identifierat mig som kvinna, men känner mig heller inte som en man fast i en kvinnokropp. Med andra ord är jag inte det minsta transsexuell, så varför vantrivs jag då i den kvinnliga könsrollen? Jag mådde hur bra som helst tills det stora samhället började hacka på mig och göra allt för att få mig att förstå att jag inte var normal. Har det något med min könsidentitet att göra? Nej. Man var snarare konstig om man försökte göra sig fin i småskolan. Felet på mig var min oförmåga till social interaktion, intressen för det mesta utom lekar, att jag ansågs ful, inte kunde förstå outtalade sociala koder och så vidare. Det sistnämnda kan jag än idag inte begripa, trots tjugo års träning. Nej, att mina föräldrar lät mig vara den jag ville vara mina första sex år i livet skadade mig aldrig.

    Jag fick göra allt som föll sig naturligt för mig, och varken jag, min mamma eller mormor har fått en uppfostran med betoning på att man ska vara mjäkig och omvårdnadsfull. (Måste vara den gamla tyska genen där, hehhehergh. Eller bara uppfostran. Betyder dock inte att jag inte fick kärlek och tillgivenet av min mamma, men jag behandlades som MÄNNISKA redan från början. Inte som något som måste skyddas från hela världen.) Så nej. Det är inte psykisk misshandel att låta barnen växa upp och välja vem de vill bli. Det är psykisk misshandel att tvinga in barn i något de finner obekvämt. Vissa kanske har en genetisk fallenhet för omvårdnad, men den genen hamnar inte bara hos tjejerna, liksom avsaknaden av den inte bara hamnar hos män. Ska det vara så svårt att lära sig själv och sin omgivning att ALLA är lika värda, även om de inte passar in i cisrollerna?

    Svar: Att inte trivas i könsrollen är ju inte samma sak som att inte trivas med sitt kön liksom. Vanligt missförstånd bland folk.
    Mican

    2013-03-09 | 10:29:03
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    Ett tydligt exempel på att jag inte passar in i den kvinnliga rollen är när jag var tillsammans med mitt ex, som aldrig hade mött motgångar och aldrig behövt göra något själv. Inte fan kände jag för att alltid ha kliniskt rent hemma, alltid vara initiativtagare till att gå och handla eller ständigt åsidosätta mina egna behov när han aldrig gjorde detsamma tillbaka. Han hade en neuropsykiatrisk dianos som gjorde att han ville att allt skulle vara som förut, alltså att det alltid fanns mat hemma, någon annan fixade tvätt, städning och formella saker som bank, försäkring och bostadsrelaterade grejer. Gjorde han det minsta för att ändra sig? Mådde jag hur bra som helst av att äntligen befinna mig i en gammal kvinnoroll och passa upp en jättebebis? Nej och nej.

    2013-03-09 | 10:35:26
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Men OJ! Sådana kommentarer gör mig vettskrämd. Att genusmedvetenhet eller normkritik skulle inskränka ett barns möjligheter att finna sin egen identitet - det är bara så totalt totalt FEL så det finns ju inte. Bra av dig att svara så kort och koncist, den förmågan besitter inte jag, haha.

    Jag skrev faktiskt om just det där på ett förbaskat tydligt sätt, om jag får säga det själv (och det får jag):
    http://minasannaord.wordpress.com/2013/02/27/nej-det-gar-inte-att-skylla-pa-normkritiken/

    Om du är sugen på att läsa och säga bu eller bä :-)

    Svar: Håller med. Ska kolla lite senare ikväll när jag har mer tid :)
    Mican

    2013-03-09 | 13:46:46
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • Idun Skuggbarn säger:

    Alltså ibland har jag sjukt svårt att avgöra huruvida någon driver eller om de helt enkelt är så instängda i boxen att de blivit helt blinda för allt utanför. Den här kommentarer är sådan. Det känns som ett skämt, ÖPPNA ÖGONEN, liksom.

    2013-03-09 | 14:05:25
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    OMG. Vet inte vad jag ska skriva. Håller med dig moralfjant - vilket jävla trams.

    2013-03-10 | 09:08:49
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Purre säger:

    Jaha? Så könsrollerna är naturliga, men barn hittar dem inte om vi leder dem dit?

    MEN DÅ ÄR DE VÄL FÖR FAN INTE NATURLIGA!

    Svar: Hahaha håller helt med!
    Mican

    2013-03-11 | 12:48:36
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Nina säger:

    Alltså SPYA på den där kommentaren, bra svar du gav henom! Håller med Purre ovan, varför måste man uppfostra barnen till någon som i så fall är naturligt? Man orkar ju inte med människors helt ologiska slutsatser.

    2013-03-15 | 16:00:07

Kommentera inlägget här: