moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag fick fem "va fin du är!" idag

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Idag gick jag till min gamla praktikplats, hade ett möte för att se hur det gått med allt och stämma av liksom. Var asnajs att få träffa alla härliga människor som jobbar där igen, verkligen trevliga människor som gjorde min praktiktid jättebra.
 
Men.
 
Så många kommenterade mitt utseende. "Va fin du är i håret" eller "va vårfin du är idag!". Alla kvinnor och en av snubbarna, totalt fem stycken. Jag kontrade förstås med "va kul att träffa dej!". För ärligt talat skiter jag väl i hur dom ser ut. Men kul att se dom, det var det ju. 

Jag blir så ledsen varje gång jag påminns över hur vanligt det är att kommentera andras utseenden, att berätta att andra duger att se på. Jag är så trött på att utseende ska vara nåt eftersträvansvärt, nåt att berömmas för. Jag är så trött på att försättas i situationer där jag förväntas tacka och ta emot nåt som en komplimang, när jag bara tycker att det är sjukt obehagligt att någon bedömer mitt utseende.
 
Jajaja jag vet att folk bara menar väl när dom ger komplimanger för utseende, men folk menade väl förr i tiden när dom slog ungarna i uppfostringssyfte också. En god intention är inte samma sak som en god handling och goda konsekvenser. 
 
Och jag undrar om jag hade fått lika många "va fin du är" om jag hade vart en kille. 
 
 
 

Kommentarer

  • Sara Brännholm säger:

    Tyvärr tror jag det börjar bli vanligare att vi ger killar komplimanger som förr var "kvinnliga"snarare än att vi lägger ner utseendekomplimanger helt. :/
    Läs gärna vad min terapeut sa om utseenden idag:
    http://schmenus.wordpress.com/2013/03/11/kvinnor-vill-forfora-mannen/
    Jag blir sjukt trött.

    2013-03-11 | 16:14:27
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Försöker tänka på att inte uppmuntra till utseendehets. Det bästa bemötandet man kan få är ju faan "vad kul att se dig!". Då blir man riktigt glad.

    Svar: Håller med!
    Mican

    2013-03-11 | 18:53:26
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Lisa - MondoCane säger:

    Undrar hur många "Vad fin du är!" du fått om du var jag.

    Svar: Antagligen lika många, om det var med just dessa människor. Jag har fått uppfattningen att fulheten inte spelar nån roll, för dom ska alltid hitta nån snygg tröja att kommentera eller frisyr eller naglar eller nåt annat tjaffs.
    Mican

    2013-03-11 | 22:44:38
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Jag får då aldrig höra hur fin jag är längre. Möjligen ett "har du klippt dig?" och sen tystnad. Eh, hur kul känns det? Skit i att kommentera mitt hår alls då i så fall... Jag VET att jag är rufsig och morgonsunkig och har gigantiska mammapåsar under ögonen :-/

    Men jag vet ju också att anledningen till att jag blir lite ledsen (eller vad man ska säga) av att inte få komplimanger för mitt utseende, är ju för att de allra flesta trots allt får det. Detta betyder: Jag är ful. (Eller?)

    Svar: Betyder väl att just dom andra inte tycker du är snygg (om dom kommenterar för andra men inte för dej). Sen tycker ju jag inte det är nåt att bli ledsen över men förstår att folk blir det eftersom snyggt utseende är så jävla överreklamerat.
    Det betyder väl att du är ful för dom, men så kommer vi till det där med vem som bestämmer vad som är skönhet och då blire rätt subjektivt. Kan va både snygg o ful för olika människor liksom.
    Mican

    2013-03-12 | 10:41:40
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • Maj säger:

    Jag fick ett "vad fint" på en vecka .

    2013-03-12 | 20:09:36
  • Lisa - MondoCane säger:

    Jag fick noll. Jag håller med SannaM. Jag struntar väl i att chefen inte kommenterar mitt utseende, men när alla andra får kommentarer till höger och vänster är det lätt att deppa lite ändå, även om man egentligen inte bryr sig.

    Givetvis ligger skönheten i betraktarens öga, men det är ju en ganska stor förändring i livet att gå från att vara attraktiv, pigg, glad, sprudlande, spännande till att bli mammaglåmig och ful, för att ta ett exempel som ligger nära till hands. Alltså, jag argumenterar inte för att ge komplimanger eller något sådant (jag ogillar verkligen komplimanger från folk jag inte är nära, för övrigt), men sympatetiskt medhåll till SannaM.

    Svar: Jag förstår det också.
    Mican

    2013-03-13 | 09:04:53
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Angelika säger:

    På min praktik-plats som jag har nu varit i ett bra tag, har jag bara fått en sådan kommentar en gång. Var en som tyckte om min tröja, och jag är glad att det är så pass lite utseende-fixering där. Majoriteten sminkar sig inte heller. Är en större leksaksbutik så kanske inte är samma krav som på ställen där dom säljer kläder.

    Svar: Skönt!
    Mican

    2013-03-13 | 15:17:59

Kommentera inlägget här: