moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag vill ha en kvinnlig gynekolog

Kategori: Feminism och genus

och det är fan inget fel på det. 

En diskussion har uppstått i grymma facebookgruppen Varför apor aldrig bär rosa klänning angående huruvida det är najs eller bajs att kunna välja könstillhörighet på sitt gyn.
 
Och jag blir så jävla irriterad på dom människor som ba "amen asså jag tycker inte att kön ska spela nåt roll och att välja bort en manlig gyn är ju diskriminering och dåligt för jämställdheten!"

Vill ba slå dom i huvet med en stekpanna för att få dom att fatta att jämnställdhetskampen inte syftar till att skuldbelägga individer som drabbats av de skeva strukturerna (typ kvinnor som känner obehag av att va i såna situationer med män) utan till att med andra medel förändra strukturen så att framtida generationer inte kommer utveckla denna rädsla. 

Det är inte konstigt att jag hellre vill ha en kvinnlig gyn. Dels eftersom könet är sexuellt och dom flesta i nuläget klassar sig som heterosexuella.  Men också eftersom de tiotal gåner jag blivit sexuellt kränkt så har angriparen varit en man. Jag är sjukt obekväm i att blotta mitt kön för en manlig gynekolog (ja har testat).
 
Min rätt att bestämma över min kropp går före sjukligt jämställdhetsivrande. 

Kommentarer

  • bönan säger:

    Instämmer!

    2013-03-24 | 10:51:57
    Bloggadress: http://rhundradetsbrott.blogg.se/
  • Sara Brännholm säger:

    hear hear.
    Har haft tre manliga gynekologer. never again. Sen får folk kalla mig för kränkande hur mycket de vill....

    2013-03-24 | 11:20:38
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • Michis säger:

    Jag vill slippa gå till en öht :D

    Men aldrig jag skulle vilja gå till en man!

    2013-03-24 | 11:51:05
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • Lisa - MondoCane säger:

    Jag tycker att det i sig inte är diskriminerande att vilja ha ett visst kön på sin vaginaläkare, det enda jag skulle ha problem med är om folk inte säger till i förväg. Men det gör man väl, kan man anta, så det är ju lite av ett icke-problem.

    2013-03-24 | 20:59:53
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • jo säger:

    Instämmer totalt.
    Det finns många anledningar att vilja ha en kvinnlig gynekolog, och de ska alla tas på allvar. Kvinnors integritet ska tas på allvar.

    Det händer ofta att folk använder ordet "jämställdhet" för att skymma problem som uppstår pga förtryck och maktstrukturer. Kvinnor är särskilt utsatta för sexuellt våld ifrån män i ett patriarkalt samhälle - som vårt fortfarande är! - men detta glöms och göms bort totalt när folk protesterar mot att vissa tjejer vill ha en kvinnlig gyn. Då blir det plötsligt ojämställt och diskriminerande mot de manliga doktorerna, när en tjej väljer bort en för att tex undvika att en PTSD attack!

    2013-03-29 | 22:19:47

Kommentera inlägget här: