moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Svar på frågestund - part two

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Varför är det så provocerande med kvinnor som inte uppfyller de stereotypa kvinnliga idealen?
Jag tror att folk provoceras av normbrytare just för att dom då tvingas inse att deras sätt att leva inte är det enda valet, inte är det "naturliga" utan att det går att välja annorlunda. En tvingas till självrannsakan, så många väljer istället att håna dessa kvinnor. Det blir ett hot mot den egna världsbilden, nåt obekvämt som sticker i ögat.

Är jag väldigt självsäker? Har jag alltid varit det?
Jag är sjukt självsäker. Jag vet att jag är awesome och inget sticker hål på det. Jävligt skönt. Men det är klart att jag ibland också får mindervärdeskomplex och känner mig dålig, men jag jobbar snabbt bort dom tankarna. Jag har nog alltid varit självsäkrare än dom flesta andra jämnåriga, men under högstadietiden va jag (i mina nuvarande mått mätt) osäker. Aldrig så att jag hatat mej själv, men såpass att jag brytt mej väldigt mycket om hur andra ser på mig och haft behagsjuka liksom.

Mår jag någonsin dåligt över mitt utseende? Känner jag någonsin att jag hade velat vara riktigt "modell-snygg" om jag hade möjligheten?
Nuförtiden mår jag faktiskt nästan aldrig dåligt över mitt utseende. Måste erkänna att jag ibland stör mej på mina nyuppkomna röda prickar på ryggen dock – alltid haft len hud förut. Skillnaden är väl att jag förut kunde känna mej ful ibland och då må dåligt över det, och att jag nu kan känna mej ful utan att det gör mej nåt. Nope skulle inte ändra nåt på mitt utseende, eller va modellsnygg, även om det kunde ske helt magiskt (jo okej dom där röda prickarna kan få försvinna). Jag trivs i min kropp.

Vad skäms jag över?
Inte så mycket. Jag skäms när jag går förbi en tiggare/blir uppring av välgörenhetsorganisation och inte ger pengar för att jag påminns om att jag inte är en genomgod Moder Mican.

Vilka är mina politiska åsikter? Är jag politiskt aktiv eller inte?
Jag är väldigt väldigt långt ut på vänsterskalan. ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov” – den stilen. Vill jämna ut inkomstklyftor typ helt, se det kapitalistiska systemet ersättas av nåt annat bättre – men vet inte exakt vad för är upptagen med att tänka på genus ;) Jag är alltså inte politiskt aktiv, i nuläget iallafall.

Hur ställer jag mig till dumpstring? 
Va tvungen att googla ordet hehe. Det är alltså att leta prylar och ibland även mat i containrar, av miljömässiga skäl. Det är väl fett bra kan jag tycka! Har inte testat själv men skulle lät kunna plocka på mej möbler ifrån sopen (sjukt billigt också ju!). Dock inte mat för jag är för orolig för baciller för det, men om andra gör det är ju underbart :D

Är jag vegetarian/vegan? 
Jag kallar mej inte vegatarian, men jag äter nästan bara vegetariskt. Av alla uppenbara skäl (miljö, hälsa, djurrätt) och för att jag inte är så förtjust i kött iallafall.

Hur ställer jag mig till det eviga förminskande av (framförallt) bloggerskor?
Tröttsamt. Liksom fatta att bloggandet är det nya författandet, som att skriva i en tidning. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: