moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Tjock är ett skällsord

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Skulle du kunna beskriva någon som tjock? Även inom personens hörhåll? 

Nej. För att säga att någon är tjock ses inte bara som nåt ofarligt beskrivande, som längd, utan ses som nåt negativt. Typ som ful. Men varför är det så? Varför ska tjock vara ett negativt laddat ord? Varför kan vi inte beskriva tjocka personer som just tjocka?

Om en tjock person beskriver sig som tjock inför mej, tänker jag inte försöka hyssja och motsäga och ba "nämen du är ju inte tjock!" för det är inget dåligt med att vara tjock. 

Jag är så jävla trött på fettfobin i samhället. 

 

Thina skriver:

Människor blir otroligt obekväma när jag pratar om mig själv som tjock alternativt fet. Man ser hur de kämpar med känslorna de väcker. Hur de känner att de måste och borde protestera och säga nej, fast det faktiskt är uppenbart att jag inte tillhör det smala släktet.

Den obekväma känslan handlar om allt som kopplas samman med ordet tjock/fet som exempelvis lat, ful, äcklig, karaktärslös och mindre värd. Å då kan jag förstå att de vill protestera, för alla de där sakerna är jag absolut inte. Nej jag är bara jag, en helt vanlig tjockis. Både fin, smart och fantastisk.

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Jag brukar säga att fet är ett skällsord - tjock är en livsstil ^^

    Svar: Haha aldrig hört förr! :P
    Mican

    2013-03-28 | 07:30:02
  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    De flesta "etiketter" man kan sätta på folk som på något vis frångår normen ses ju gärna som skällsord. Att säga till någon att hen är "supersmal" eller till och med "mager" tycker nog de flesta är okej - vilket visar hur snedvridna kroppsideal vi har i det här samhället.

    Pratade om det där med min elever vid ett tillfälle, när vi kom in på hur löpsedlar/kvällspressen ofta smäller upp rubriken av slaget "Gå ner 14 kilo på två dagar!!!" - men aldrig någonsin har rubriker som vill uppmana magra personer att gå upp i vikt.

    "Vadå, att vara tjock är ju farligt?" tyckte eleverna. De har alltså ingen aning om att övervikt inte per automatik betyder hälsofara. VISS övervikt kan innebära hälsofara i längden, men överlag är det ju faktiskt mindre farligt att vara tjock än att vara smal. Är du för smal kan ditt hjärta stanna till slut, medan en överviktig person mycket sällan dör som en direkt följd av övervikten.

    Svar: Ja dom flesta har ju inte fattat att tjock inte är detsamma som osund...
    Mican

    2013-03-28 | 09:33:49
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • Hatchetface säger:

    Det mest irriterande tycker jag är att om man ifrågasätter påståenden (jag som tjock alltså) så använder man det som "ursäkt" för att inte gå ner i vikt (då livet blir allmänt underbart). Alltså jag blir sjukt trött på det där. Ja, jag är tjock, ja jag är hälsosam, tränar och äter bra har bra värden osv. Men det är liksom aldrig tillräckligt. Så glad att jag slutat hata min kropp. Och detta med högre skatt för feta, my gawd!!! Ja men då kan vi ju alla alla välja vilka vi vill beskatta då! Jag vill inte betala för alla som kommer in med idrottsrelaterade skador, det är ju frivilligt att idrotta och dessutom dör tex elitidrottare i kortdistanslöpning mkt tidigare än tjocka.

    Så tycker jag givetvis inte men man ser nästan övervikt som en cancersvulst på samhällskroppen nuförtiden...Man kan liksom inte vara så jävla godtycklig i bedömningar.

    Nu tycker jag alla ska låta kroppar, hur de än ser ut, vara!
    Kommer jag träffa på nån mer fettfobiker kommer jag att sätta mig på människan.


    Svar: Håller helt med dej!
    "Kommer jag träffa på nån mer fettfobiker kommer jag att sätta mig på människan. " HAHAHA det gör du rätt i!
    Mican

    2013-03-28 | 23:17:55
    Bloggadress: http://hatchetface.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Jag ser på mina trivselkilon på samma sätt som jag ser på allt annat som rör min kropp - min business, och oavsett hur sund, osund eller normal jag är så ger det aldrig någon annan rätten att se ner på mig pga mitt utseende. Det är inte så sunt att raka könet heller, men vissa gör det för att det tycker att det är snyggt - helt okej och inget som jag skall hålla på och tjafsa med dem om.

    Visst kan jag säga att vikt är ett problem i t.ex. nordarmerika, men det har nog mycket med politik att göra. Det är mycket billigare att köpa osund mat, mycket av maten har enorma mängder majssirap i sig, det är svårt att hitta normala råvaror, osv. Så medan jag håller med om att amerikanerna inte borde vara så fettiga som de är, så handlar det till stor del om en klassfråga.

    Svar: Jä jä, så är det.
    Mican

    2013-03-28 | 23:59:13
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com

Kommentera inlägget här: