moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Blir du glad av att känna dig snygg?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Ofta säger människor till mig att dom har roligare när dom är uppiffade, känner sig gladare och mer tillfreds med lite snygga kläder och lite mascara på. Att dom mår bättre om dom lägger lite tid på sitt utseende, helt enkelt.  Och så frågar dom mej:

- Varför är det fel att göra sig snygg?

Och jag vill svara att det är inte fel, det är förståeligt. För vi (och särskilt vi kvinnor) får genom hela livet lära oss att det är viktigt att vara snygg. Att det hör till allmänt hyfs att klä sig lämpligt och inte stövla omkring på stan i pölsiga mjukisbyxor. Att vi genom att vårda vårt yttre kommer att bli mer omtyckta och bemötas med mer respekt än om vi inte gör det. Och det blir vi också. Det finns en snyggnorm, helt enkelt, som är svår att bryta med.

Men sen vill jag också svara att även om det inte är fel så är det kanske skadligare än du tror att vilja vara snygg, och att må bättre när en känner sig snygg. För då är ditt välmående beroende av ditt yttre. Och ofta av hur andra uppfattar ditt yttre, eftersom vi tenderar att bry oss om vad andra människor tycker är vackert och anpassa oss efter det (skönhetsidealet liksom). Och det kan bli så jävla jobbigt.

För det finns ju en annan sida av myntet. Om du mår bättre när du känner dig snygg, mår du ju sämre när du känner dig ful. Visst?

Det kan bli så jävla jobbigt att ha ångest över att vara osminkad, ha fettigt hår, fula kläder – ja helt enkelt känna sig ful. Det kan va så jävla jobbigt att känna att den där utekvällen inte alls kommer bli lika rolig nu när du fått några stora finnar på hakan. Eller känna att du inte kan hänga med till badhuset sådär spontant för att du inte rakat benen.  Eller inte vilja gå till skolan för du hittar inga kläder som du känner dig snygg i.

All den tid och energi det kostar för att tänka på ditt utseende utan att du ens är medveten om det. För tänk om du kunde  trivas lika bra i att gå osminkad? Tänk om du kunde känna dig glad på festen fastän hela ditt ansikte var glåmigt och finnigt? Tänk om du kunde gå ut och äta middag med polarna fastän ditt hår totalt fuckat upp sig i regnet?

Tänk om du kunde vara lycklig oberoende av hur du såg ut. Det skulle va nåt va?

Kommentarer

  • Lisa - MondoCane säger:

    Jag tror att det viktiga är att man trivs i sin kropp. Om man behöver raka sig, sminka sig, dra in eller puta upp så tror jag att man skall fundera över varför man känner att man måste förändra hur man faktiskt ser ut för att vara glad. Varför trivs man inte i en kropp som inte är alternerad, liksom?

    2013-05-07 | 09:39:54
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Linnéa säger:

    Bra sammanfattning och reflektion! :) Jag blir ledsen när folk som inte har koll på genus och feminism tror att vi inte vill att folk ska få bry sig om sitt utseende. För vi vi vill ju att man ska få tycka om och göra vafan man vill! Men det är ju just när det blir ett sorts tvång eller negativt beroende, som du säger, som det är ett problem och det är vad vi feminister fokuserar på. Men den delen försvinner tydligen ofta i komunikationen med de som inte kan feminism och genus...

    Svar: Det är inte helt lätt alltid...
    Mican

    2013-05-07 | 17:04:59
  • kungen säger:

    Bra och tänkvärt inlägg

    2013-05-07 | 17:35:20
  • Maj säger:

    Jag känner mig självsäkrare när jag är tillfixad, men de tappar mening om jag gör det varje dag. Och speciellt när min sambo inte ser någon skillnad alls. Så att fixa sig är inte så noga för mig, men de känns bättre av någon anledning.

    Svar: Tror nog dom flesta känner sig mer självsäkra när dom känner sig snygga. Troligtvis för att vi lär oss att snygghet är så jävla viktigt.
    Mican

    2013-05-07 | 20:04:49
  • Michis säger:

    Tycker det är så olika sånt där (för mig iaf). Jag känner mig snyggast utan smink ibland (för jag ser äldre ut då och mer sliten och jag tycker jag ser ut att ha mer pondus då) och ibland med smink om jag gått utan länge (känner mig ung och som en smashing beauty), men gällande kläder känner jag mig snyggast med sånt jag älskar (neonkläder o korta bomullskjolar) och denna klädstil vet jag att många tycker är hemsk men jag älskar det och känner mig snygg i det.

    Bekräftelse får jag aldrig nuförtiden (ålder, vikt? vad det nu kan ha o göra med) men jag känner mig ändå oftast rätt läcker. Typ alltid. Det känns positivt för mig.

    Hur man nu ska analysera det och se på djupet?

    Svar: Äh behöver ju inte va skadligt att känna sig läcker. Det blir ju skadligt om en mår sämre när en känner sig "oläcker".
    Mican

    2013-05-07 | 20:56:45
    Bloggadress: http://www.michaeala.blogg.se
  • Linn säger:

    Ja, det skulle verkligen vara nåt!

    2013-05-09 | 22:27:00
    Bloggadress: http://poopie-nonuts.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: