moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Dom snackade hälsohets på debatt alldeles nyss

Kategori: Feminism och genus

Satte mig ner. Lyssnade i 30 sekunder, sen fick jag panik-trötthet i öronen och stängde av.
 
"Man mår bättre om man tränar, det är vetenskapligt bevisat blablabla"
 
MEN JA ALLA VET DET! Frågan är liksom inte om det är hälsosamt att träna, frågan är om det är så jävla givande att hela tiden få inkört i sitt nylle hur viktigt det är att träna för att vara stark (underförstått vara snygg) och hur alla jävla småsaker räknas och kalorier dom ska också räknas, och bygg upp röven såhär och DET TAR TAMEJFAN ALDRIG SLUT. 
 
Och hälsohetsen visar sig bland annat i skeva attityder mot överviktiga/tjocka/mulliga (fat-shaming). Människor tänker att alla som inte kör situps och äter fullkornsbröd (så länge dom inte är smala, då är det okej tydligen...?) är lata jävlar som ska beskattas extra för sin vikt på flygplan typ. 
 
Och jag blir så trött för jag vet att hälsohetsen är en täckmantel för knullbarhetsnormen. Dessutom tror jag inte att människor mår bra av att träna för att de får ångest av att inte träna - för om de inte tränar "tar de inte hand om sig själva", eller hur var det nu?
 
Ah ba trött på det hela. Nu ska jag se Prison Break istället, tjingeling!

Kommentarer

  • Aida säger:

    Åh jag skrev ett inlägg om detta igår. Skulle vara kul om du ville läsa det^^ :D

    http://aidalazarian.blogg.se/2013/may/ortorexi.html

    Svar: Va bra den va :)
    Mican

    2013-05-30 | 22:28:47
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Anonym säger:

    Synd att du inte såg hela programmet. Andra halvan var rätt fetintressant ur genussynpunkt. Tyvärr.

    2013-05-30 | 22:55:23
  • Maj säger:

    träning är fett skönt. Och ja kan få ångest om ja inte tränar ibland. För att ja har en dröm att bli duktig och vara bland toppen och då går det inte att lata sig. men en del dagar vill ja inte träna och då gör ja inte det. Men ibland tvingar jag också iväg mig. It My bussnies liksom

    2013-05-30 | 23:26:03
  • Linnéa säger:

    Debatt är ju inte direkt känt för diskussion på en konstruktiv nivå och de få gångerna jag sett programmet sitter de mest bara och skriker och försöker överösta varandra. Det jag tyckte var en aning komiskt igår (kollade för att jag tycker mycket om att träna men är medveten om att den här hälsohetsen breder ut sig till en sjuk nivå där det blir ett tvång istället för något kul) var hur Paolo Roberto först sitter och avbryter Martina Montelius under hela debatten om hälsa, och sedan när de övergår till debatten om huruvida man ska respektera att man av kulturella och religiösa anledningar inte vill hälsa genom handslag så får han slutordet och ba "Vi måste prata med varandra!!! Då skulle vi ju förstå varför man väljer att hälsa på ett annat sätt... blabla" (kommer inte ihåg ordagrannt vad han sa). Men det är så himla komiskt att han sitter och säger så när han själv uppenbarligen BARA vill prata men inte lyssnar på vad andra säger. Gillar din blogg skarpt förövrigt, första gången jag kommenterar :)

    Svar: Jag tål inte Paolo Roberto, han är typ en representation för folk som saknar analys helt och hållet.
    Kul att du gillar't :D Fortsätt gärna kommentera!
    Mican

    2013-05-31 | 10:18:57
  • Michis säger:

    Jag är så sjukt trött jämt med heltidsjobb och småunge så jag orkar fan inte träna. Dessutom försvinner mina 2 timmar per dag med mitt barn om jag skulle träna. Nu tror jag att jag blir en lyckligare person av att umgås med barnet de två timmarna istället för att träna.

    Däremot saknar jag att träna ordentligt. Spinning. Det är så kul. A woman can dream though, a woman can dream...

    2013-05-31 | 21:22:29
    Bloggadress: http://www.michaeala.blogg.se
  • Anna säger:

    Jag har varit utomlands och helt missat detta; såg debatten just på svtplay. Måste säga att jag håller med dig i det du skriver! Väldigt kloka tankar! Hoppas fler tar till sig av dina kloka tankegångar!

    2013-06-20 | 21:18:54
    Bloggadress: http://www.sugarrush.devote.se

Kommentera inlägget här: