moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Lite sexrådgivning från moralfjant

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

"En av de viktigaste ingredienserna i ett förhållande är sex".

Känner ni igen uttrycket? Överallt, i tidningar, film och bland gemene man/kvinna/hen så matas vi med påpekanden att sex är viktigt för ett förhållande. Eller tja, inte bara viktigt utan rentav ovärderligt.

En ska liksom ha sex hyfsat ofta (bra ska det vara också såklart - ett "fungerande sexliv" som det som kallas) för annars är en inte kär. Några gånger i veckan, jamen iallafall en gång i veckan. Och om inte det så åtminstone några gånger i månaden. Annars vet ju alla att förhållandet är på väg utför, att kärleken sinar och att nånting är fel.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ DETTA SEX-HETSANDE!

Tänk om ett fungerande sexliv för nåt par innebär att ha sex en gång i halvåret? Eller en gång var tredje år? Eller inte alls? 

Egentligen är dom asnöjda med tillvaron, kära, trivs bra ihop och ingen känner liksom att sex är så jätteviktigt så jätteofta. Dom kanske till och med onanerar (!) oftare än dom har sex (alla vet ju att då är nåt fel, då tänder en inte på sin partner och jadajada...) Så ska dom behöva mötas av massa råd och tips och förmaningar om hur viktigt det är att ha sex ofta (och på rätt sätt). Snacka om att skapa ångest som annars inte skulle ha uppstått. Istället för att ba do whatever the fuck you like.

Folk kan trivas med att ha sex tre gånger om dagen. En gång i veckan. En gång i månaden. En gång om året. En gång vart tredje år. Aldrig. INGET ÄR FEL ELLER ETT TECKEN PÅ BRISTANDE KÄRLEK. Huvudsaken är att en hittar nåt som funkar med sin/sina partner/s. 

Så är det.

 

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    efter 40+ år tillsammans är det inte svettigt sex en uttrycker sin kärlek med ,men det finns så mycket annat som har blivit viktigt. en fråga;pluralis av en?

    Svar: Jag fattar inte riktigt frågan? Två eller vadå?
    Mican

    2013-05-14 | 08:37:37
  • Malin säger:

    Agree.

    2013-05-14 | 08:38:57
  • Istiny säger:

    Håller med, till viss del. För min del är sex något viktigt och en stor del av ett förhållande (mest för att jag älskar sex så det blir som en abstinens).. Jag och min tjej har inte haft sex på... Jag vet faktiskt inte hur länge, och jag känner att jag blir lite disträ och avståndstagande när jag inte får den där extra intima bekräftelsen. Pussar och kramar och så, det är jättemysigt och det fattas ingen kärlek, men jag känner ändå att något fattas. Det är komplicerat dock för det är inte bara sexet som fattas utan lite annat också, så tro inte att jag är en sådan som har fastnat i sexhetsen och tror att ett förhållande inte funderar utan det.
    Jag känner att det var väldigt svårt att försöka förklara all det här i bara en kommentar, för det är så mycket jag vill och behöver förklara. Kanske skriver ett eget inlägg om detta och utvecklar det jag försöker säga.

    Svar: Då ska jag läsa det inlägget :) Men alltså att du känner att du själv saknar/behöver sex betyder ju inte att du fastnat i nån slags sexhets heller. Vi har ju alla olika behov. Det jag blir irriterad på är människor som ska döma ut dom som inte har samma behov av sex för att leva i en kärlekslös relation typ.
    Mican

    2013-05-14 | 08:54:06
    Bloggadress: http://istiny.blogg.se
  • Tess säger:

    Bra skrivet! Överallt man tittar möts man av tips och råd för hur man får ett "lyckat" sexliv. Det är allt ifrån hur ofta man ska ha sex, till hur man ska ha sex. Jag tror inte det ökar förståelsen och njutningen för folk att se sådant. Snarare kan det öka pressen och man kanske tror att man är onormal. Att man har för lite/för mycket sex, har sex på "fel" vis o.s.v. Men det enda som betyder nåt är om de individerna i paret trivs och är nöjda.

    Svar: EXAKT!
    Mican

    2013-05-14 | 10:08:13
    Bloggadress: http://highlandertess.blogg.se
  • Emma säger:

    Väldigt bra skrivet. Håller absolut med dig och är väldigt trött på människor som uttrycker sig som att "sexlivet är den viktigaste delen av ett förhållande och så ÄR det bara"... det är liksom inte ens en personlig åsikt enligt dem utan bara ett faktum.
    Men är det inte väldigt mycket överlag så att människor har en tendens att bara bestämma sig för att det sex de själva vill ha är det normala och eftersträvansvärda och allt annat är onormalt och bör inte ens existera?

    Svar: True that.
    Mican

    2013-05-14 | 11:01:55
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se
  • Gustav säger:

    Sexhets? Hmm jag tror nog jag kan ha gjort mig skyldig till att vara en sexhetsare lite då och då, oavsett mitt mått av tramseri när jag lägger mig i andras liv :P
    Jag har svårt att se någon seriöst "sexhetsa" dock, om inte någon mot all förmodan trott jag vart allvarlig, vilket jag verkligen inte hoppas...
    Cheers, bra inlägg =)

    2013-05-14 | 13:21:02
  • Djungelsoda säger:

    Jag skulle tro att min partner inte var attraherad av mig om den inte ville ha sex med mig. Och att det finns en stark (fysisk och psykisk) attraktion mellan varandra i ett förhållande är, för mig, väldigt viktigt.

    Svar: Ja, men då är det ju viktigt för dig. Betyder inte att det är det för alla andra.
    Mican

    2013-05-14 | 17:59:15
    Bloggadress: http://djungelsoda.wordpress.com
  • Aida säger:

    SÅ himla sant! Är så sjukt trött på alla jävla sexideal..

    2013-05-14 | 21:23:25
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Tetra säger:

    Det känns alltid som om vi på något sätt ska känna skuld inför det här med sex. Jag skulle gärna ha mer sex än vad jag har idag men jag orkar inte. Men när man är ung så ska man tydligen göra det, man ska orka hela tiden, dygnet runt och hur mycket plugg eller jobb man än har. Ställer man inte upp hela tiden, vill man inte ha sex minst ett par gånger i veckan så dödsdömmer man på något sätt sitt eget förhållande. Har man inte sex så ofta man bara kan behöver förhållandet på något sätt "räddas". För min partner blev ihop med mig för att ha sex, ingenting annat.

    Svar: Men visst!
    Mican

    2013-05-16 | 13:29:42
    Bloggadress: http://tetriminos.blogspot.se
  • Lisa - MondoCane säger:

    Förhållanden ser ju olika ut. Att försöka pressa in alla förhållanden i samma mall av vad som är normalt och sunt är ju totalt idiotiskt. Dock håller jag med om att det är väldigt lätt att prioritera bort sex i långtidsförhållanden när man har barn, vilket ju inte är så bra om en eller fler deltagare i förhållandet inte gillar det. Däremot är det lite som när tidningar bombarderar en om råd om hur man lever sunt genom att äta bra och motionera - alla vet, men det funkar ju inte alltid så.

    2013-05-19 | 22:45:55
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com

Kommentera inlägget här: