moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Mode och smink - varför jag avskyr det

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Ibland frågar folk mig varför jag tycker det är fel att vara intresserad av smink och mode. Och då måste jag ju först och främst svara att nej för helvete jag dömer inte individer på det sättet, men visst har du rätt i att jag tycker att grejer som kretsar kring mode och smink ofta är jävligt problematiskt.
 
Och då säger nån:
- Men vadå, man kan ju faktiskt hålla på med mode/smink för att man tycker att det är roligt!
 
Jag har så jävla svårt att bemöta det där. Å ena sidan vill jag inte fördöma nåns intressen. Killens syrra är ju superintresserad av kläder och design och jag vill inte på nåt sätt ta ifrån henne den glädjen eller säga att det är fel (bara för att jag inte gillar det liksom). Jag kan själv gilla att vara kreativ både med heminredning och kläder. Det behöver ju inte alltid vara problematiskt liksom.
 
MEN (med capslock aktiverat för det är ett fett stort jävla men) som det ser ut just nu så tycker jag inte att mode och smink framställs som nån harmlös, kreativ grej en gör "för att det är kul". Mode och smink används just nu som marionetter i knullbarhetsnormen (fulfobin), där allt handlar om att kvinnor ska göra om sina kroppar för att kunna känna sig nöjda. En gammal äcklig kvarleva om att kvinnans kropp är till för att titta på och behaga andra. Modetidningar, modebloggar m.m spär bara på skiten ytterligare.

Att sminka sig och klä sig på ett snyggt sätt (att "vårda sitt yttre") är tamejfan ett jävla osynligt motto bland typ alla kvinnor. Det är en norm som är så sjukt stark att den kvinna som bryter mot den och inte "vårdar sitt yttre" hånas och äcklifieras. Folk blir chockade av att höra att jag inte sminkar mig, inte rakar mig osv. En del tycker det är äckligt också men det är inte poängen. Poängen är att det är en norm, en struktur, en osynlig oskriven regel som gör gällande att kvinnor ska vårda sitt yttre, punkt slut. 

Att sminka sig och klä sig snyggt blir ett tvång snarare än nåt kreativt en gör "för att det är kul".
 
Jag tvivlar på att kvinnor som står vid badrumsspegeln onsdag klockan 07.13 och lägger på mascara fullkomligen flödar av kreativ energi och tänker "vad roligt det här är!". Jag tror inte på att tjejer står vid garderoben och provar plagg efter plagg, 10 minuter innan skolan startar, och tycker att processen är helkul och spännande.  
 
För mode kan liksom aldrig få handla om att bara tycka att det är kul med kläder. Och smink kan liksom aldrig få handla om kreativitet. Det ska alltid buntas ihop med att göra sig snygg, knullbar, vårfin, sommarfräsch, sexig. Jag blir så inihelvete trött på det. 

I modetidningarna blandas kläderna med tips om hur du gör kroppen vårfin. "Raka, skrubba" och hela fadderullan. Nä fy fan alltså. Jag hatar det verkligen.
 
Och träningshysterin, japp, också en marionett i knullbarhetsnormen.
 

Kommentarer

  • Lesthis gothworld säger:

    Jag håller helt med dig! Folk jag kan förstå, som säger att det är kul att sminka sig, det är såna som gör det på fritiden, experimenterar och provar med färger och sånt, men känner en tvånget att sminka sig varje dag bara för att gå ut genom dörren då handlar det absolut inte om att det är roligt.

    2013-05-23 | 10:02:25
    Bloggadress: http://lesthi.blogspot.se/
  • pelle pettersson säger:

    det finns massor av kemikalier i smink ,som är dåligt testade och som kan vara skadliga för hälsan och miljön

    2013-05-24 | 07:10:29

Kommentera inlägget här: