moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Nä nu jävlar ser jag könsmaktsordningen tydligt som fan i mitt eget liv

Kategori: Feminism och genus

Nä nu jävlar är jag arg hörrni. Ni vet ju att jag spelar fotboll? Jag ska förklara situationen. 

I vår förening finns ett damlag och ett herrlag. Det finns ett lite "bättre" omklädningsrum som först var herrlagets (när damlaget inte ens fanns, är rätt nystartat) men som nu på senare tid börjat delas mellan lagen. Ett litet smärre problem har dock uppstått när det gäller för dam och herr att dela på detta rum. Detta genom att herrarna hela tiden lämnar sina grejer (skitiga kalsonger bland annat) utspridda över hela omklädningsrummet, både tar upp typ alla krokar och bänkarna. När damlaget då kommer in och ska byta om/ ha matchgenomgång finns ingenstans att sitta. 

Därför kom den smarta idén upp (från damlagets tränare) att vi skulle dela upp omklädningsrummet i två delar, så att herrarna kunde lägga sina saker på ena halvan (vilket de enkelt skulle få plats med) så att inte damspelarna behöver sitta på deras skitiga kalsonger. Trots upprepade tillsägelser fortsatte dock herrlaget att sprida sin skit överallt varpå en otroligt modig och underbar damlagsspelare (ja, det var jag) fick nog och helt enkelt slängde deras grejer som låg "på vår sida" i en hög på marken. 
 
Men serrni då vart det helt plötsligt tal om att det inte är möjligt att dela på omklädningsrummet längre.Och vilka åker ut tror ni? Japp, det gör damlaget.
 
För "herrarna måste få rummet för sig själva och vill inte behöva anpassa sig efter någon annan. Dom har varit där längst." Eller underförstått = herrarna är viktigare än damerna. 
 
Är det nån som ska åka ut så är det väl fan dom som är orsaken till att det inte går att samsas om rummet? NEJ HÖRRNI FÖR NU VAR DET MÄNNEN VA OCH ALLA VET JU ATT MÄNNEN ÄR VIKTIGAST. Suck. Kan det nån gång få vara så att ett damlag får fler fördelar än ett herrlag? Eller att det åtminstone är lika?
 
Fuck you och ert fucking kvinnoförtryck!
 
 
Så, vad fan gör jag nu? Vad säger jag till styrelsen för att få dom på min sida? 
 

Kommentarer

  • Linnéa säger:

    Förjävligt rent ut sagt, men tyvärr förvånar det mig inte alls. Men FAN vad förbannad jag blev när jag läste inlägget, det sprutar ånga ur mina öron, typ :P Jag hatar orättvisor, och kanske är det lite därför jag är en evig feminist, för att vi kvinnor alltid får ge med oss för dom lite bättre (NOT!) männen! Du är underbar förresten!


    Svar: Ja fy fan för det! Tack för peppen iaf <3
    Mican

    2013-05-14 | 16:28:54
  • Maggie säger:

    Nämen! Fy så arg man blir! Har tyvärr inga konkreta råd... bara ett pepp och dunk i ryggen för att du står upp mot orättvisa.

    2013-05-14 | 17:04:34
    Bloggadress: http://bohemianmaggie.blogspot.com
  • Annika säger:

    Men dra mig baklänges!
    För i skogen vad töntiga de är! Nä, all heder åt dig Fjant, på dem bara!

    2013-05-14 | 19:36:56
    Bloggadress: http://sheilais.blogspot.com
  • Ja på dem bara! säger:

    Jag skulle... Gå till styrelsen och be dem förklara sig och sen säga att ja det är väl ett missförstånd för inte menade de väl att kvinnor är mindre värda på ngt sätt?
    Om de inte ger med sig så skulle jag gå till lokaltidningen. Och kanske ganga upp mig med andra feministiska bloggare.

    Det skulle jag göra om jag inte var feg. :) Eller jag vet ju inte, har aldrig varit i en sådan situation.

    2013-05-15 | 00:36:30
  • Maj säger:

    När man var lite, så fick alltid tjejerna spela köra sina träningar efter killarna, även om de blev skitsent. Och lika med tävlingar i friidrott, kvinnor för alltid köra efter.

    2013-05-15 | 06:50:55
  • Purre säger:

    Det här kanske inte är ett kul råd... Men om hela damlaget slutade och absolut inte höll tyst om varför de slutade (bloggar, lokaltidningar etc.) så blir de antingen tvungna att tänka om eller bli kända som de sexistiska svin de är. Det kan ju vara riskabelt, för ni vill ju förmodligen spela fotboll.. men det är synd att de ska kunna komma undan med det här.

    Svar: Haha nä det kommer nog inte hända att vi slutar :P
    Mican

    2013-05-15 | 11:12:52
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • pelle pettersson säger:

    hej mican
    kolla först om du har de andra tjejerna med innan du gör nåt drastiskt, tala med styrelsen om diskrimineringslagar ,bidrag från stat och kommun,JÄMO,massmedia och annat som de inte tänkte på.
    om ni har tillgång till ett medlemsregister,e-posta alla och berätta vad som händer.
    fortsätt att gå till omklädningsrummet som vanligt så att det blir bråk varje gång.
    ställ upp i nästa styrelseval.

    Svar: Tack för tipsen!
    Mican

    2013-05-15 | 12:31:22
  • Lisa - MondoCane säger:

    Dom har varit där längst? Är det verkligen ett argument MOT att de skall flytta på sig??

    Svar: Men eller hur.
    Mican

    2013-05-16 | 09:01:19
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Sara säger:

    Men verkligeeen, nu är det krig!

    2013-05-17 | 15:51:49
    Bloggadress: http://sarajohannahjort.blogg.se
  • Hatchetface säger:

    Känns ju som att de medvetet "arbetat" för att få bort er. Svinigt.

    2013-05-24 | 13:21:58
    Bloggadress: http://hatchetface.wordpress.com

Kommentera inlägget här: