moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vad tycker ni om rebeller?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

 
FUCK THE LAW säger jag bara. Och fuck "vi måste ta det på en demokratisk väg". Nej för helvete. Öppna upp till debatt på fler sätt. Ingen skadas av lite sprej på en reklamskylt, annat än företaget men det får dom fan tåla - och det förtjänar dom. 
 
Och jag tror inte på snacket om att "men sånt där ger ju bara er dåligt rykte" för det ger så mycket mer än det tar. Människor ser det och det blossar upp i media. Jag är helt amazed av alla människor som vågar kedja fast sig vid oljefartyg, starta en pussy-riot, spraya över sexistisk reklam m.m. Däremot gillar jag inte aktivism som riktas mot enskilda individer typ att hälla färg över nåns pälsjacka. Det är strukturerna vi vill åt, inte enskilda individer liksom. 
 
Men däremot kan ju det här idealistiska tänkandet bli lite läskigt. För tänk om dom med "fel" värderingar också börjar spreja ner grejer med typ rasistiska budskap? Så det är ju inte själva lagbrytandet i sig som är rätt, utan just när det görs för att förbättra situationen för individer (vilket feministiska budskap gör, men ej rasistiska). 
 
Jag vill också vara en olydig rebell. Men vågar fan inte. Måste skärpa mig. 
 
Vad tycker ni om rebeller? 

Kommentarer

  • Calle säger:

    Har en kompis som klippte ut tyg och gjorde kläder till lättklädda kvinnor på affischer på stan, det är ett bra sätt att vara rebellisk på. Eller en som klippte ut små kjolar och tejpade fast på alla "Herr Gårman"-skyltar i stan, tog en hel natt.
    Sånt gillar jag, att vara rebell utan att förstöra.
    Gatstenar - nej tack. Det går att förändra ändå, huvudsaken är att en inte är tyst, för det är samma sak som att hålla med.
    Jag är ett pain-in-the-ass genom att ringa och mejla, och att ifrågasätta i affärer och så. ja, och genom att blogga, förstås. Får en bara en person att tänka till så har en ju förändrat världen, eller hur?
    Det gör du med din blogg, så du behöver inte ge dig ut med en sprayflaska i högsta hugg.
    Att prata om det är en början god som någon!

    2013-05-24 | 10:23:06
    Bloggadress: http://calleism.wordpress.com
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Kunde inte sagt det bättre själv.

    2013-05-24 | 22:31:29
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Välmenande kritiker säger:

    Så vandalism är ok så länge rätt grupp gör det? Jag avskyr visserligen dessa reklamskyltar jag med och har inget emot att se klotter på dem, men jag blir lite mörkrädd när folk säger att de själva får använda sig av vilka medel som helst för att föra fram sina åsikter, men inte sina meningsmotståndare.

    Svar: Japp FÖR MIG är det rätt så länge det är ett budskap som jag tycker är rätt som sänds ut. Men eftersom jag är en högst subjektiv person så kan ju inte jag bestämma vad som är rätt och fel. Jag kan heller inte förbjuda folk med åsikter jag avskyr från att vandalisera, klart dom ska få göra det liksom. Även om jag hoppas att dom inte gör det. Det är ju deras åsikt jag föraktar - inte deras rätt att uttrycka den.
    Mican

    2013-05-25 | 19:17:58
  • Anja säger:

    Håller med "Välmenande kritiker". Det skall vara lika för alla. Yttrandefriheten ska gälla alla, vi vill inte ha någon förbannad demokratur.

    Svar: Se svaret till "välmenande kritiker". Summan av det: Det är ju deras åsikt jag föraktar - inte deras rätt att uttrycka den.
    Mican

    2013-05-25 | 22:38:42

Kommentera inlägget här: