moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

En 7-årig pojkes framtida kvinnosyn grundläggs

Kategori: Feminism och genus


 
 
En pojke ~7 år går förbi denna affisch. Han saktar ner, vrider huvudet åt sidan, stirrar koncentrerat på bilden han ser. 
 
Jag undrar vad han tänker om bilden. Vad tycker han att den visar? Vad gör kvinnan på bilden? Varför är hennes hand bunden, varför poserar hon i sina underkläder? Vad utstrålar hon?
 
Denna reklambild är bara ett exempel på de oändligt många reklamaffischer som visar avklädda, undergivet poserande kvinnor. Bara en sorts kvinnor. Vackra, vita, passiva. Jag undrar vad det det betyder för pojkens kvinnosyn att överallt mötas av denna typ av bild. Jag undrar vad det betyder för flickors självbild, att ständigt se sitt eget kön reduceras till en snygg, avklädd, bekräftelsetörstande kropp.
 
Mest av allt undrar jag hur objektifierandet av kvinnor kan vara så utbrett och så accepterat, hur det kan vara okej att tapetsera perrongväggar med mjukporr. Hur det kommer sig att inte fler människor protesterar. 
 
Fast egentligen så vet jag ju. Jag vet ju att såna här bilder är en del av ett större strukturellt kvinnoförtryck, där vi (bland annat) reduceras till objekt, en passiv vacker kropp som lockar och behagar och blygt inbjuder. Jag vet ju att det leder till att killar snuskstirrar, tafsar, våldtar - känner att de har rätt att bedöma och nyttja kvinnors kroppar. Jag vet ju att det leder till att tjejer känner starkt ångestladdad utseendepress och gör nästan allt för att behaga killars blickar.

Jag vet ju att vi fortfarande lever i ett kapitalistiskt patriarkat. Ett samhälle där män har makten och mäns behov står i centrum. Där en kvinnas uppgift (och inlärda önskan) är att vara till lags och få ett erkännande från männen/makthavarna. I vårt samhälle duger bara den kvinna som åtrås och erkänns av män. (Män)niskor tjänar pengar på kvinnoförtryck och får inte ens skit för det. Här lever vi. I en värld som styrs av män, med pengar.

Kommentarer

  • Jessica säger:

    Precis! Jag stör mig jättemycket på detta! Likaså porrtidningar som säljs helt öppet i butiker, fruktansvärt osmakligt. Jag undrar precis som du, vad tänker barnen o har detta med våldtäktskulturen att göra? Det måste det ju ha..

    2013-11-13 | 00:37:54
  • pelle pettersson säger:

    det här är absolut strukturellt ,men så sitter ju nån dum jävel på en reklambyrå och tänker ut och tillverkar de här bilderna ,och kanske inte ens fattar att de bidrar till förtrycket.
    ,där behövs en kulturrevolution ,

    2013-11-13 | 07:15:01
  • Erik säger:

    Kolla på t ex Calvin Klein och Armanis underklädesreklam. Där poserar vältränade män, nästintill nakna (Beckham, Ljungberg) med otroligt vältränade kroppar. "Jag undrar vad det det betyder för flickans manssyn att överallt mötas av denna typ av bild."
    Det finns två sidor på ett mynt, vinkla inte allt till att det bara är kvinnor som är "offer" för detta.
    Det är väldigt lätt att ta på sig offerkoftan men tro inte att du kommer stå obesegrad utan motstånd.

    Svar: HAHAHA sista meningen vafan? Om du på allvar tror att män objektifieras lika mycket som kvinnor (och är lika knutna till utseendehets) så är du pinsamt blind för verkligheten. Fast när har jag sagt att män inte drabbas alls? Killar också kan må dåligt av reklamen (och andra grejer i samhället). Du kan ju läsa denna studie om könsdiskriminerande reklam och bilda dig lite: http://sverigeskvinnolobby.se/wp-content/uploads/2013/10/Enk%C3%A4tunders%C3%B6kningen-Reklamera4.pdf
    Mican

    2013-12-09 | 11:18:57

Kommentera inlägget här: