moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

På ett år har jag gått från inte-feminist till radikalfeminist

Kategori: Feminism och genus

Det är helt sjukt. För lite mer än ett år sen var jag inte riktigt säker på om jag verkligen kunde kalla mig feminist. Jag ville ju jobba för att både män och kvinnor ska ha det bra. Och det vill jag ju fortfarande, men skillnaden är att jag nu faktiskt kan se konkreta exempel på att kvinnor förtrycks. Inte bara på att könsrollerna får negativa biverkningar för båda könen alltså, som jag tänkte förut, utan att kvinnor i detta samhälle är utsatta för ett systematiskt förtryck.
 
Jag har lärt mig att lyfta blicken från individer till strukturer. Insett att individers val inte är så fria som många vill påstå, och att en måste sätta saker i ett större perspektiv för att kunna förstå helheten. Det räcker inte med att raljera om att "vi ska behanda alla som individer" och låta barnen leka med alla leksaker - vi måste förstå dom ojämställda strukturerna i samhället. Vi måste förstå vad som ligger bakom att flickor och pojkar behandlas olika för att kunna motverka det. Och det kommer att krävas en del strukturella åtgärder för att få bukt med det - typ kvotering.
 
Nu är mitt viktigaste slagord DET PERSONLIGA ÄR POLITISKT! 
 
 
 
 

Kommentarer

  • lidia säger:

    Haha fantastisk bild!

    2013-11-08 | 08:59:42
    Bloggadress: http://royontherun.blogspot.com
  • Torkel säger:

    Vad skiljer egentligen en radikalfeminist från en icke-radikal feminist?

    Svar: Alltså, det finns nog många olika definitioner av det. Men det handlar mycket om att en ser att "det personliga är politiskt" och alltså riktar in det kritiska siktet inte bara på vad som märks i offentligheten (löner, antal kvinnliga vd:ar, lagar etc) utan även på vad som sker inom stängda dörrar (relationer, sex osv).
    Mican

    2013-11-08 | 09:29:38
  • Torkel säger:

    Söt hund btw :)

    Svar: VIIIISST ÄR DEN JAG DÖÖÖÖR!
    Mican

    2013-11-08 | 09:29:54
  • Purre säger:

    Ja, alltså.. folk gör sällan aktiva val att vara sexistiska, de agerar bara på de värderingar de växt upp med. Det villl säga "En kvinna är som en människa fast utan snopp... så.. nästan människa fast inte riktigt."

    Det är den inställningen som behöver krossas.

    2013-11-08 | 10:28:58
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Linnéa säger:

    Hahaha åh älskar att det står RADIKAL FEMINIST och så kommer en skitsöt bild liksom <3

    Har också genomgått samma förvandling på ett år. Det bästa och sämsta som har hänt mig. Det bästa för att det känns så rätt men det sämsta för att man ser all patriarkal skit så jävla tydligt nu men man kan inte göra så jävla mycket åt det. Omvände iaf min pojkvän och mamma har fått sig några gratislektioner i genus och feminism av mig. Det känns ju rätt positivt.

    VI KÄMPAR PÅ TILLSAMMANS!!!! KROSSA PATRIARKATET!!!!!!

    2013-11-09 | 15:28:13
    Bloggadress: http://paettkvastskaft.wordpress.com/
  • fine säger:

    Känner så väl igen mig! Kallade mig inte heller feminist för ett år sedan men nu skulle jag inte kunna leva utan feminismen. Tror alla behöver sin egen tid för att "vakna upp" och inse att patriarkatet faktiskt existerar, folk har en tendens att dra öronen åt sig när man levererar brutala sanningar åt dem, men eventually kommer fler förstå feminismens kraft.

    2013-11-10 | 10:30:00
    Bloggadress: http://libertine.blogg.se

Kommentera inlägget här: