moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

TÄNK OM JAG INTE VILL HA NÅGRA JÄVLA UNGAR?

Kategori: Feminism och genus

Alltså, detta med att folk blir provocerade av att andra inte vill skaffa barn. Say what? Finns en sån sjukt stark familjenorm (som hänger ihop med heteronormen) och särskilt kvinnor förväntas ha det som sin högsta önskan i livet att skaffa ungar. Bara en sån grej som att det heter frivillig barnLÖSHET. Borde kallas frivillig barnFRIHET.
 
När jag säger att jag nog kanske inte vill ha barn pga...(rabblar upp alla nackdelar) så säger folk antingen "du kommer att ångra dig när du blir äldre" eller "barn är underbara/meningen med livet". Mina invändningar slår dom bort som okunskap (när jag berättar om risker med graviditet) eller förminskar ("men det är inte så farligt, det är värt det!")
 
SLUUUUUUTA VA SÅ JÄVLA INDOKTRINERADE I SKEVA NORMER!
 
Alltså tänk, att skaffa barn är ett jävla livsprojekt. En blir fan aldrig klar med det och kommer att krävas massor av arbete i minst 16 år. En kan inte ångra sig och ba trycka tillbaka ungen in i livmodern igen för att det blev för jobbigt med såriga bröstvårtor och uppsprucken fitta och sömnlöshet och ryggvärk och stress. 
 
Jag kanske inte pallar med föräldraskapet och blir så jävla trött av det att jag inte orkar vara revolutionär längre. Ba sitter hemma och virkar bebishattar som ser ut som jordgubbar. Hell no.
 
Förut va jag helt säker på att jag ville ha barn men har nu insett att jag troligtvis blivit hjärntvättad in i den tanken. Får la se hur jag känner om tio år men just nu känner jag NEJ NEJ NEJ. 
 
Jag vill bara ha en katt. Som är kelig och bajsar utomhus. Det räcker.
 
 
 
 

Kommentarer

  • lidia säger:

    Igenkänningsfaktor hej. "Du kommer att ändra dig när du blir äldre"... Jag får seriöst panik av att höra den kommentaren. Folk förstår ju verkligen inte varför det inte är ok att säga sånt. Suck.

    2013-11-14 | 07:52:13
    Bloggadress: http://royontherun.blogspot.com
  • peachbeast säger:

    Heja dig! Alla har rätt att välja precis som de vill. Så länge en inte skadar andra så go for it! Att folk alltid måste ha åsikter om saker som absolut inte påverkar dem är helt ofattbart.

    2013-11-14 | 08:07:35
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • pelle pettersson säger:

    gomorron mican, katten brukar vara steg 1 i en lång process som så småningom ...etc.

    2013-11-14 | 08:37:09
  • sue säger:

    ha ha skrattade så hårt åt "bebishattar som ser ut som jordgubbar"! håller med dig helt. är lyckligtvis nästan helt besparad från folk som undrar när jag ska skaffa barn, dock kan ju folk fråga OM man vill skaffa men har inte känt pressen. skönt!

    2013-11-14 | 09:00:51
  • Maj säger:

    kommer inte skaffa barn på ett bra tag heller.

    2013-11-14 | 10:27:09
    Bloggadress: http://majckj.blogg.se
  • Lillfinger säger:

    Ha. Jag står i kö för att sterilisera mig, men mina föräldrar hoppas ändå på att jag ska ändra mig sen och adoptera. No way, José. Men ja, jag ska inte klaga egentligen, det är som sagt mycket värre för kvinnor.

    2013-11-14 | 10:52:51
  • Angelica säger:

    Jag tror att folk börjat fatta att jag nog aldrig kommer skaffa barn. Jag är 30 nu och har i hela mitt liv sagt att jag inte vill ha barn. Men visst möter jag fortfarande åsikter om hur märkligt detta är. När jag i en diskussion om detta val sa att jag prioriterar min frihet blev jag kallad självisk. Jag är alltså självisk för att jag väljer mig själv före ett icke-existerande barn jag aldrig velat ha.

    2013-11-14 | 11:09:36
    Bloggadress: http://WWW.whirlwind.nu
  • Idun säger:

    Hatar "du kommer ångra dig när du blir äldre" bah happ OCH om jag gör det, då kan jag väll för fan adoptera. Fan vad jag hatar den här idén om att vi som kvinnor har ett bäst före datum och nåde oss om vi låter det gå ut innan vi skaffar barn. Äckligt är vad det är.

    2013-11-14 | 11:43:18
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Hrafnkatla säger:

    Jag känner igen mig, är så jäkla trött på alla kommentarer där folk försöker ändra på min inställning. Jag vill inte ha barn. Det är inte obligatoriskt med barn! Min åsikt, min kropp, mitt val.

    Varför kan folk inte respektera det? :(

    2013-11-14 | 12:12:58
    Bloggadress: http://www.hrafnkatlas.blogg.se
  • Tetra säger:

    Jag orkar inte ens ta den kampen här hemma. Jag vill inte har barn, jag längtar inte efter barn och jag tänker inte skaffa dem bara för att alla andra gör det.
    Ni skulle känt stämningen här hemma när jag sa att jag funderade på att donera ägg, vilket en helst ska göra efter att en har fött barn. Jag har inga problem med att mina barn i så fall skulle söka upp mig eller vilja ha kontakt.
    Så när min pojkvän säger att han vill ha 2 barn i framtiden så brukar jag bara säga att han får föda dem själv i så fall (eftersom det också infann sig en lika härlig stämning när jag sa att jag i så fall skulle vilja ha ett planerat kejsarsnitt - det var tydligen inte mitt beslut det heller).

    2013-11-14 | 16:18:00
    Bloggadress: http://tetriminos.blogspot.se
  • Svalin säger:

    Personligen förstår jag inte varför somliga blir så oerhört provocerade av det. Somliga vill ha barn, andra inte. Svårare än så är det faktiskt inte. Varför kan somliga inte bara neutralt konstatera ”Whatever floates your boat”?
    Vad gäller meningen med livet tror inte jag att det finns någon bestämd mening överhuvudtaget. Som människor skapar vi våra egna meningar med livet. Bara för att somligas mening med livet är att få barn (eller kanske snarare att de anser det), behöver inte betyda att alla andras måste vara det också. Människor är trots allt olika även om de flesta tenderar att gör samma saker.

    2013-11-14 | 16:57:41
    Bloggadress: http://intersektionellsolidaritet2.wordpress.com
  • Tess säger:

    Ja herre min je. Det är verkligen norm med barn. Jag står också på den glesbefolkade sidan som inte är speciellt intresserad av den där biten... Det är dock väldigt inspirerande på min arbetsplats för det är ganska många som VALT att inte ha barn. Och det är ingen som håller på och frågar "När ska du ha barn då?" eller säger "Du kommer att ångra dig!".... Så det går framåt i alla fall på vissa ställen. Vi får kämpa på! :)

    2013-11-15 | 00:21:43
    Bloggadress: http://femtesstic.blogg.se
  • Tatiana säger:

    Kul med sa manga kommentarer angaende det har!
    "TÄNK OM JAG INTE VILL HA NÅGRA JÄVLA UNGAR?" Ha Ha, BRA sagt!
    Jag har alltid varit saker pa att jag inte vill ha barn, aven nar jag var yngre....nu ar jag 30 + och har ingen dragning alls att bli mamma. Det ar klart att jag ibland har undrat over hur mitt liv skulle se ut om jag hade barn. Aven jag har sagt till min pojkvan att om han vill ha dom sa far han foda dom.....for jag vill inte ga igenom det. Men man ska aldrig saga aldrig.....min mamma hade min bror nar hon var 40. Men na....bara for att man ar tjej sa betyder det inte att man vill bli mamma. Det ar nan slags uppfattning som ar gammal och urtida.
    Och sen finns det ju dom som aldrig borde bli foraldrar overhuvudtaget.....och dom har barn.

    2013-11-15 | 06:26:58
    Bloggadress: http://www.fargosisters.com
  • Linnéa säger:

    Det senaste året har jag blivit mer och mer orolig över barnaskaffande och mer osäker på om jag vill ha barn. Jag tror nog jag vill det men biologiska? Tveksamt. Graviditeten verkar ASJOBBIG och jag är skitskraj för förlossningen. Den låter så förjävligt överdådigt hemsk. Nej, typ den enda anledningen till att jag skulle vilja ha just biologiska barn är väl att jag skulle vilja veta hur de skulle se ut (en bladning mellan mig och min kille? Skulle barnet ha min killes OTROLIGT söta näsa?) och om de skulle vara tondöva eller musikaliska (för att jag är musiker), men det är ju bara sånt där man funderar över som är spännande men fan ingen anledning till att göra det liksom! Bara ytliga saker.

    Adoption skulle nog vara soft. Förresten märker jag att det skulle vara jättehärligt om min kille var gravid istället. Jag myser redan med hans mage typ hela tiden av någon anledning. Reagerade också nyligen när jag tittade på en serie och två skulle ha barn och ena frun gosar med den gravida fruns mage och jag tänkte automatiskt "Åhh vad mysigt. Vill mysa med min killes mage där vårt barn ska ligga." XD

    2013-11-15 | 23:48:36
    Bloggadress: http://paettkvastskaft.wordpress.com/
  • Kak säger:

    Och när du passerat 30 kommer alla trångsynta muppar utgå från att du är steril eller lesbisk när de frågat om du har barn och svaret blir nej. Det roar mig ganska mycket, den där jobbiga stämningen som uppstår när jag bara svarar "nej" på barnfrågan och inte kommer med någon förklaring. :)

    Fast i rättvisans namn ska sägas att det finns vettiga människor också, som inte bryr sig ett dyft om andras livsval eller rent av blir glatt intresserade när det avviker. Men de är få.

    2013-11-18 | 21:57:39
    Bloggadress: http://kak.blogg.se
  • Smiff säger:

    Jag har tre barn, fick dem tidigt och hann nog faktiskt inte ens riktigt tänka efter om jag ville ha barn - för barn skulle en ju ha liksom, det är ju en del av livet och bla bla bla....inte så att jag ångrar dem, jag älskar dem och har uppskattat enormt att vara "hemmamamma" och allt sånt där som har med att ha barn att göra - men skulle jag börja om från typ 16 års ålder idag skulle jag ta mig en ALLVARLIG funderare på om jag verkligen vill....

    Svar: Asså är väl okej att ångra sig också kan jag tycka. Vore inte så konstigt ;)
    Mican

    2013-11-21 | 18:36:24
  • Alice H säger:

    Hej!
    Superbra inlägg, håller med att det är otroligt fånigt att folk blir så otroligt upprörda över någon annans livsval. Har aldrig förstått det.
    Jag känner snarare tvärt om , jag vill supergärna ha bra, typ igår. Men känner att det strider mot mina åsikter som feminist och att jag egentligen borde kämpa mot onödiga normer i samhället. Är liksom hetero så är redan stödjare av heteronormativa samhället.. Känner mig sämst men kan ändå inte sluta längta efter kidz.

    Svar: Äh, folk får väl längta efter kids sålänge dom accepterar att andra inte gör det :) Kan inte vrida ut-o-in på oss själva hur mycket som helst.
    Mican

    2013-11-22 | 23:45:49
  • Richard säger:

    Tack, Mican! Och jag som trodde att jag var den enda som tyckte det. Jag brukar själv få den frågan - När ska du skaffa barn då? - När jag är 65+ svarar jag då.
    Är själv less på att de flesta tjejer har s.k. "bäst före datum".
    Om man vill skaffa ungar vid ett senare tillfälle så får man göra det då.
    Jag kom till världen när mina föräldrar var 40+

    Räcker det inte med att jorden är så pass överbefolkad?

    2014-06-27 | 16:07:26

Kommentera inlägget här: