moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det behövs fler insatser för killar men jag pallar fan inte jobba för det

Kategori: Feminism och genus

LD skrev ett inlägg om hur trött hon är på män som kritiserar feminister för att inte lyfta  mansfrågor. Jag är också jävligt trött på det. 

Sån sjuk grej att kritisera feminismen för att inte fokusera på män, och kritisera aktiva feminister som inte jobbar med mansfrågor. Liksom, feminism handlar om att stärka kvinnors situation. Inte mäns. 

Därav inte sagt att mäns problem inte ska uppmärksammas. Jag är ju en sån som verkligen tror att det skulle vara bra om det fanns typ en mottagning för våldtagna/misshandlade killar och liknande.

Att så få hjälpinsatser riktas specifikt mot killar tror jag är ett stort problem, som faktiskt även går ut över kvinnor i slutändan. Det hänger liksom lite ihop med den patriarkala mansrollen att "en riktig karl reder sig själv" och det synsättet behöver motverkas - genom fler insatser riktade mot killar, for example. 

Och det är jättebra att folk lyfter fram att det behövs fler hjälpinsatser för killar, att försöka förändra mäns sätt att hantera problem och då är det skitbra att prata om varför det är så svårt att få pengar till verksamheter som riktar sig mot utsatta män.

MEN! Det är väl inte feminister som måste starta allt gott i hela världen? Och det är ju liksom inte rätt sammanhang att lyfta fram mäns problem under typ ett inlägg som handlar om nån specifik kvinnofråga. Då blir det att bagatellisera kvinnors svårigheter och det är en jävligt skev grej att göra. På samma sätt tycker jag inte att nån som väcker debatt om hur typ våldtagna män inte vågar anmäla och att de behöver stöd och jadajada ska behöva få kommentarer i stil med att "men det är faktiskt typ bara män som våldtar och nästan bara kvinnor som utsätts!".

Jag skulle aldrig komma på tanken att bli irriterad på en feminist för att hen inte ägnar sin energi åt mansfrågor också. Jag skulle däremot tycka det var jävligt skevt ifall personen ifråga motarbetade andra som lyfter fram mäns problem, genom att typ påpeka hur kvinnor har det värre och hur onödigt det är att fokusera på män. 

Kommentarer

  • wigwag säger:

    Ett annat sätt att se på saken är att det inte handlar om mans eller kvinnofrågor att jobba för utsatta människor. Det handlar om humanism och kristen etik och om att vurma för de mjuka samhällsfrågorna. Om att hjälpa människor få tillbaka sin värdighet och om att puffa på i rätt riktning så att de utsatta kan finna lugn och ro och hitta en balans i tillvaron igen. I förlängningen handlar det också om att hjälpa de utsatta att närma sig sin fulla potential som individer och därmed "berika" samhället på ett bättre sätt.

    I mitt tycke ligger den feministiska drivkraften i den senare delen av stycket ovan. Och det gäller således hjälp till utsatta oavsett kön.

    2013-10-10 | 18:00:26
  • U säger:

    Bra inlägg! Varför skulle inte feminism kunna handla om att hjälpa båda könen? Måste man kalla sig "jämställdist" för att göra det? Det tycker inte jag

    Svar: Neej! Feminism ska vara för att förbättra kvinnors situation. Där ska fokus ligga. Men det får gärna fokuseras på mansfrågor också, fast då behöver det inte kallas feminism :)
    Mican

    2013-10-10 | 21:28:16
  • wigwag säger:

    Vem har bestämt att det är en feministisk handling att hjälpa en kvinna som söker hjälp att komma ur ett destruktivt förhållande? Tycker faktiskt inte det har ett skit med feminism att göra. Humanistiska handlingar baserad på kristen etik kan utföras av antifeminister, nazister och annat politiskt drägg. Ingen behöver vara feminist för att hen är humanist. Men man måste vara humanist om man vill kalla sig feminist. Och att vara humanist inbegriper bl.a att inte titta mellan bena först innan man ger sin hjälp.

    Och ja! Jag instämmer i att feminism handlar om att fokusera på kvinnor och kvinnors kamp för jämställdhet med männen. Men jourverksamhet för utsatta människor har jävligt lite med denna kamp att göra.


    Svar: Det är inte som om jag kommer gå på stan, nån framför mig trillar ihop och jag springer fram och ba "nämen det här va en man, då går jag vidare, jag är ju feminist!". Så på det sättet skulle jag ju hjälpa alla. Men orkar liksom inte engagera mig i allt.
    Alltså, jag tycker att det jag gör (vara aktiv i en tjejjour) har jävligt mycket med feminism att göra. Vi finns där för att stötta & stärka tjejer, skriver om feministiska frågor på hemsidan, jobbar för att förändra t.ex rättsprocessen kring våldtäkter osv.

    Men det är klart, även dom som inte kallar sig feminister kan utföra dessa handlingar. Tycker dock fortfarande de är feministiska - även på kvinnojourer (tänker då främst på det utåtriktade arbetet, inte vardagen på själva boendet).
    Mican

    2013-10-11 | 07:18:57
  • pelle pettersson säger:

    @ wigwag , baraför att en är en engagerad aktivist betyder det inte att en orkar och räcker ,till allt som behöver göras,en väljer själv vad som känns viktigast.för oss feminister är det kvinnor och flickor
    aktivera dig gärna själv med vad som är viktigt för dig ,men klaga inte på oss

    2013-10-11 | 08:31:30
  • wigwag säger:

    Jag klagar väl förfan inte! Jag säger att om du gör skillnad på kön när du ska hjälpa någon så är du ingen humanist och än mindre någon feminist. Däremot kan du såklart vara engagerad i en verksamhet som inriktar sig på att ge hjälp till enbart utsatta kvinnor och samtidigt vara både humanist och feminist men du behöver inte vara det. Men om du hävdar att "din" verksamhet är finare eller viktigare än att hjälpa utsatta män samt att sån verksamhet kan andra hålla på med eftersom du är feminist så borde du skämmas för att kalla dig feminist. Då är du ju inte ens en humanist så hur menar du då att du skulle vara feminist? Jag är feminist och gör ingen skillnad på män och kvinnor som behöver hjälp men avstår av bekvämlighetsskäl att engagera mig överhuvudtaget.

    Svar: Jag tycker det går att vara feminist utan att vara humanist. Det går att vara feminist och en jävligt elak människa liksom. För mig handlar det om grunddefinitionen "anse att kvinnor som grupp är underordnade män som grupp, och att detta förhållande bör ändras". Jag kan liksom tycka detta och samtidigt spotta på människor som sitter på gatan.
    Att skita i mäns mående (inte bara engagemangsmässigt, utan liksom inte bry sig whatsoever) gör dig inte till en dålig feminist, men däremot till en sämre människa än nån som bryr sig,

    Tycker dock det är jävligt skevt att inte vara humanist. Men liksom all medkänsla/vilja att hjälpa kommer inte in under feminismen enligt mig. Se det här t.ex: http://moralfjant.blogg.se/2013/january/manniska-som-manniska.html
    Mican

    2013-10-11 | 09:11:31
  • wigwag säger:

    Men tycker man att könsmaktordningen är ett problem då om man inte är humanist? Min tolkning av en ickehumanist är väl ungefär att människor har olika värde och det är helt okej. Hur får du detta till att man ändå kan tycka att det skulle vara problematiskt med att män är överordnade kvinnor när det är helt i sin ordning att individer har olika värde som människor. Tycker att ickehumanister har ett helt annat förhållningssätt till mänsklighet än feminister och som är oförenligt med feminism. Men vi kan tycka olika. Kul att få prata lite med dig!

    Svar: Ja intressant diskussion! Alltså jag tror att de flesta feminister är även humanister. Om en ser en orättvisa är det enklare att även se andra (vilket jag tror är varför så många veganer är feminister t.ex). Men det går ju liksom att vilja ändra på könsmaktsordningen, men inte bry sig ett skit om rasismen. Tycka att kvinnor ska ha lika mycket makt men att vita gärna får vara överordnade. Eller vara okej med ett kapitalistiskt samhälle (vara höger) där fattiga utnyttjas fastän en är feminist och vill se fler kvinnor på höga poster. Det är ju idiotiskt, men knappast ofeministiskt. Tänker jag.
    Mican

    2013-10-11 | 09:56:35
  • pelle pettersson säger:

    @wigwag jag är feminist och humanist ,och du är helt fel ute när du tror att du kan definiera vad andra människor är.

    2013-10-11 | 14:52:18
  • wigwag säger:

    Jag gör inte som vissa rabiata feministbloggare gör och definierar dig som en förtryckare i det fall du skulle ha snopp. Jag betraktar faktiskt inte dessa idioter som feminister överhuvudtaget då dom fallerar redan som humanister. Vad jag gör är att definiera humanism och feminism och deras inbördes impact på varann. Och jag vidhåller att jourverksamhet för utsatta människor är en humanistisk verksamhet och att feminister som håller på med denna verksamhet är jävligt fel ute om dom tror att dom bedriver feminism genom att selektivt hjälpa utsatta kvinnor. Feminism är att verka för att denna verksamhet ska bli skattefinansierad samt på sikt försvinna helt.

    2013-10-11 | 18:13:12
  • pelle pettersson säger:

    wigwag högt flyga orden, blott tanken stilla står

    2013-10-11 | 20:54:17

Kommentera inlägget här: