moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Finns det nån jämställdist som inte hatar feminism?

Kategori: Feminism och genus

Alltså, jag diggar verkligen idén om att fokusera på killars problem också (inte istället!). Det finns liksom typ 60 tjejjour och sen massa andra tjejföreningar på det, medan killarna har: killfrågor.se. En enda. 
 
Och jag vill jättegärna prata om våld mot män, våldtäkt mot män, problem som drabbar män i egenskap av att vara just män. Jag tycker verkligen att det är intressant och viktigt. Men jag vill inte att kvinnors problem ska förminskas eller bortförklaras, vilket jag upplever att många som lyfter fram mansfrågor gör. 

Jämställdismen sägs väl lägga fokus på båda könen, sträva efter förbättringar för både kvinnor och män. Att jämställdister inte ser en könsmaktsordning är väl helt okej liksom, det är ju många som inte gör det som ändå kan verka för jämställdhet. 
 
Men när jag läser på typ genusdebatten.se så tycker jag det mer handlar om att kasta skit på feminism än att typ, jag vet inte, lyfta fram jämställdhetsfrågor?
 
Jag vet inte om alla jämställdister faktiskt tror att feminism, på riktigt, är dåligt för jämställdheten? Absolut, jag tycker inte att feminism är tillräckligt. Men att den skulle göra mer skada än nytta? Alltsåå nääää. Snarare handlar det ju om att vi behöver feminismen för att fortsätta förbättra kvinnors situation världen över, och samtidigt jobba även med mansfrågor. Båda behövs! Och kan samexistera!
 
Alltså ursäkta nu jämställdister att jag klumpat ihop er såhär, om nån känner att jag har fel fel fel så förklara det gärna för mig (sakligt). Är intresserad av att höra vad ni tänker. 

Kommentarer

  • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta säger:

    asså gör du? Inte jag, jag är så förbannat trött på att prata om MÄN MÄN MÄN och deras problem och deras prestationer och deras kränkthet. Jag pallar och bryr mig inte längre.

    Och nä, jämställdism och antifeminism handlar inte om att lyfta mansfrågor utan om att hacka på/förminska/bortförklara kvinnofrågor. Tröttsam idioti.

    Svar: Ja tycker det är skitintressant! För i mina kretsar så pratas det bara KVINNOR KVINNOR KVINNOR ;) (vilket jag älskar, det behövs!) så jag hör inte så mycket andra perspektiv.
    Men jag har också fått det intrycket, att jämställdism och antifeminism är samma sak. Alltså jag vill jättegärna höra om mansfrågor, men fan inte på bekostnad av kvinnofrågorna.
    Mican

    2013-10-09 | 17:38:22
    Bloggadress: http://ladydahmer.nu
  • genus SCHMENUS säger:

    Jag har träffat på några jämställdister som INTE hatar feminism utan som verkligen vill ha debatten, de är få men de existerar. En som finns hos mig just nu kallar sig enStillaUndran, hen är schysst imo.

    Svar: Lucky you ;)
    Mican

    2013-10-09 | 20:12:05
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • Torkel säger:

    Vet inte om dom kallar sig jämställdister, men jag vet en hel del som inte vill kalla sig feminister av andra skäl än att dom har något emot feminister, utan för att de anser att feminism är för vänsterbetonat, när de själva ligger mer åt höger, vilket är rätt tråkigt att det ska bli så, feminismen ska inte ha att göra med höger eller vänster. Vet som sagt inte om de kallar sig jämställdister heller, förmodligen inte, eftersom det är det mest idiotiska ordet någonsin, säger man det högt sig själv så inser man det.

    Svar: Aha! Jag kan tänka att det lätt bli så att om en ser en maktstruktur (könsmaktsordning) så blir det också oftare så att en kritiserar även andra skeva maktförhållanden (typ kapitalism, nåt högerideologin är mer för än vänster) och därav tolkas feminism som vänster. Men klart en kan va feminist och höger.
    Mican

    2013-10-09 | 21:49:02
  • Frank säger:

    Hallå Mican!
    Jag tycker att det är jättebra att du tar upp saken med jämställdhetsfrågor för både män och kvinnor. Orättvisor i samhället existerar oavsett kön.

    I mitt eget fall så kan jag ju säga att det är ett gäng kvinnor som har makten över mig då jag är sjukskriven och lever på Socialbidrag (Jättekul, *NOT*), å alla som jag har å göra med är kvinnor (Läkare, Ekonomihandläggare, å allt vad det nu heter). Det är inte alltid kul att ha å göra med dem, speciellt inte när man måste förklara varför man behöver medicin till dem på Soc & att Läkaren inte bara har skrivit ut det för att det är kul...

    Men om man ska titta på det ur ett helhetsperspektiv så är det ju sant att det sitter en skallig Reinfelt i toppen, så det är väl honom och Hästsavans-Borg som man ska tacka för att Soc försöker spara pengar så att människor råkar väldigt illa ut.

    Tycker däremot att dem borde skaffa sig en bättre uppfattning om var man bäst kan spara pengar, I Uppsala råder det bostadsbrist. Detta har Socialen löst genom att stoppa in folk på olika hotell och vandrarhem, och 17050kr i månaden för ett vandrarhemsrum på 5½kvm känns typ väldigt onödigt tycker jag. En bra besparing vore väl om dem byggde något eget där man kan placera människor och låta dem bo under mänskliga förhållanden.

    Jag ska väl inte bli så långrandig, men kort och gott så finns det många orättvisor i samhället, och vad jag kan se beror det inte på om du är man eller kvinna. Fast man utsätts nog för lite olika orättvisor beroende på kön, men bara för att män oxå kan bli illa behandlade så betyder det ju inte alls att det är mer rätt att kvinnor blir illa behandlade för det.

    Jag tycker bara att det är ett tragiskt tankefel som många begår. Blir irriterade på människor som slår ifrån sig klagomål på vårt samhälle med frasen “Ja, men tänk på hur dem har det i Afrika”. Vill den personen verkligen att vi ska bränna våra städer och bygga lerhyddor i stället kanske? Nä, det är ett enormt tankefel. Bara för att det är sämre på andra ställen i världen så ska vi inte sänka oss till deras nivå, utan vi ska snarare arbeta för att ha det så bra som möjligt här så att vi orkar hjälpa andra nationer.

    Hoppas att jag inte är för rörig; Är trött då jag blev väckt av min tossiga granne som bor under i lägenheten under mig.

    Kram! :)

    Svar: Att vara sjukskriven är definitivt att vara i ett maktunderläge, särskilt som samhället är så jävla inriktat på att alla ska jobba hela tiden och prestera så mycket hela tiden - även de som inte kan. Så sjukt!
    Mican

    2013-10-10 | 08:37:38
    Bloggadress: http://knarf.se/
  • pelle pettersson säger:

    klart att män och pojkar också har problem de behöver hjälp med ,men det är väl inte feministers ansvar.

    Svar: Sant, feminister behöver inte göra allt. Tillräckligt sjå med kvinnofrågor liksom.
    Mican

    2013-10-10 | 09:20:10
  • Tetra säger:

    Den enda gången som jag hör någonting alls om jämställdister så är det när de går ut och pratar om att de är bättre än feminister. Att de tänker på "alla" (läs män och kvinnor som faktiskt vill bära smink och raka sig) och att de tänker på individer.
    När feminister skriver 33 anledningar till varför feminismen ska existera så skriver jämställdister 33 anledningar till att de är bättre än feminister. I den listan är första punkten att det inte går att läsa in budskap i bilder för att individer tolkar bilder på olika sätt.

    2013-10-10 | 10:16:59
    Bloggadress: http://tetriminos.blogspot.se

Kommentera inlägget här: