moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag vill inte uppmuntra någon att anmäla en våldtäkt

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Risken är stor att det bara förvärrar situationen. Är ju inte direkt som att lagstiftningen står på offrets sida. Jag blir så jävla trött på dom som hetsar våldtäktsoffer till att anmäla brottet ("Du måste, tänk på alla andra som han kan våldta!" och "Det är bra för statistiken"). Men när jag möter en tjej som blivit våldtagen så ger jag fan i statistiken, jag vill bara att hon ska slippa all jävla misstro som riktas mot den som anmäler en våldtäkt. All skam folk lägger på.

Det finns ingen rättvisa här för oss, skriver Fanny. Och hon har så jävla rätt i det, tyvärr.

Kommentarer

  • Frank säger:

    Bara en kort fundering; Jag tror inte att det skulle vara ett sådant anmälningshets om en man berättade om att han har blivit våldtagen.. För ja, män kan ju såklart inte bli våldtagna. Eller?

    Svar: Det finns ju en myt om att män inte kan bli våldtagna, och att kvinnor inte kan våldta. Det efterspeglar sig i anmälningsstatistiken (100% av de anmälda våldtäkterna gällande personer över 15 var män som våldtog, 97 % av våldtagna är kvinnor). Detta betyder ju såklart inte att killar inte blir våldtagna eller att tjejer inte våldtar, bara att det blir mer stigmatiserande för en kille att anmäla en våldtäkt. Så färre gör det. Vilket är sjukt trist och nåt vi måste jobba bort! Killar blir våldtagna och även tjejer våldtar.
    Mican

    2013-10-02 | 19:48:08
    Bloggadress: http://knarf.se/
  • Freja säger:

    När jag blev utsatt för sexuellt ofredande, misshandel och försök till våldtäkt för några år sedan, blev jag övertalad till att anmäla.... Det var den värsta tiden i mitt liv.

    Jag brukar tänka tillbaka och se det som att den mannen som försökte våldta mig, men inte kom hela vägen, lyckades ändå förgöra mig ner till marken. Genom hans buffliga försvarsadvokat.

    Att rätten sedan ansåg att mina funktionsnedsättningar, att jag faktiskt kysst snubben och varit lite halvt intresserad (varför skulle jag annars gått på en dejt med han?) och att jag faktiskt lyckats ta mig hela vägen hem den natten var ännu mera orsak till varför åtalet ogillades, slog mig medvetslös. Bör även tilläggas det fräscha i att min valda outfit för kvällen var ett diskussionsämne i tingsrätten. Helt allvarligt.

    Jag hatar Sveriges rättsystem och jag har ingen som helst tillit i lagen längre.

    Svar: Det är ju tamejfan helt jävla sjukt!!!!! Blir så arg!
    Mican

    2013-10-02 | 21:03:55
  • pelle pettersson säger:

    det är trist men sant som du säger. inga andra rättegångar misstänkliggör brottsoffret på samma sätt som våldtäkt.Att offrets beteende avgör om det är ett brott eller inte, gäller nästan bara våldtäkter.Vi behöver ny lagstiftning som bygger på aktivt samtycke och inte som nu hur gärningsmännen tolkar ett nej

    Svar: Ja!
    Mican

    2013-10-02 | 21:09:35

Kommentera inlägget här: