moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Svar på frågestund

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Vilken är den bästa skönlitterära bok du har läst?
HARRY POTTER! HARRY POTTER! VÄNTA SA JAG HARRY POTTER!!!!???? Bästa mysböckerna, den där serien :) Fast om jag måste välja en mer "seriös" bok så blir det nog Tusen strålande solar, den berörde mig mycket!

Vad ska du bli när du blir stor?
Jag är redan stor :D Vill egentligen inte tänka så mycket på vad jag blir, utan jag är ju nånting nu också liksom. Fast skulle gära jobba med ungdomar i behandling kombinerat med nåt pedagogiskt som att typ lära ut genus & sånt till skolpersonal och skolungdomar :)

Hur ser du på strippklubbar och på prostitution?
Jag vill inte att det ska vara tillåtet, säger jag bestämt. Fast jag tycker ändå inte det är en lätt fråga, i och med att jag hatar onödigt moraliserande och avskyr att döma (typ berätta för människor hur dom ska känna) så kan jag absolut förstå att en del trivs med att sälja sex eller strippa. För en del trasar det inte sönder själen. Men tycker ändå att det ska vara förbjudet, dels eftersom (som forskning visar) så många som säljer sex eller strippar mår dåligt. Men också eftersom (som forskning visar) trafficking ökar i länder där det är lagligt att köpa sex.

Tycker det är en vidrig grej att kvinnors kroppar (för ja, det är kvinnor det gäller) ska bli till allmän beskådan och nyttjande som nåt slags personliga uppkåtare. Tror att det påverkar kvinnosynen i "övriga samhället" också. Det gäller förresten även sexistisk reklam.
 
Lyckades du att inte raka benen när du skulle utomlands för ett tag sen? Du skrev aldrig om du lyckades eller inte :( Haha
Haha ja det va ju typ i mars! Jomen jag både lyckades och misslyckades. Gick hårig utan att känna obehag, men ville sen raka benen ändå (pga "kändes bättre" pga "hjärntvättad in i att sandstrand betyder lena ben") så då gjorde jag det.

Var anser du att gränsen går mellan sexuellt explicita texter och rent sexistiska texter?
Oj svår fråga. Alltså, sexistiska blir dom väl när texten handlar om att förtrycka tjejer (för jo det är typ alltid tjejer). Tänker på låtar som handlar om hur killen ska typ knulla sönder henne, fortsätta fastän hon gråter, dra henne i håret osv (typ blurred lines eller girl I wanna make you sweat), dom återspeglar liksom ett förtryck som redan finns i samhället.

Har du några bra tv-serietips? :)
ORANGE IS THE NEW BLACK! Massor av olika kvinnokaraktärer, utspelar sig i ett fängelse. Annars är jag en sucker för fantasy och typ mysiga äventyrsfilmer. Gillar Merlin, Robin Hood & Legend of the seeker.

När du arbetar på kvinnojouren vad säger du då till de tjejer som ringer upp o berättar att de blivit våldtagna? Ger du några tips eller råd hur de ska ta sig igenom det osv?
En tjejjour, vill jag bara rätta :) Och vi chattar, pratar ej i telefon. Jag ger inga råd på det sättet. Lyssnar mest, berättar att det inte var hennes fel & att det är ett brott hon blivit utsatt för som hon kan anmäla om hon vill men hon måste inte det. Uppmanar dom att prata med någon vuxen dom litar på, eller typ kurator om det.

Vad var det som fick dig att vara aktiv i en kvinnojour?
Tjejjour :) Åh typ det gamla vanliga dravlet om att jag vill hjälpa unga tjejer, tonåren är en jobbig tid och jadajada. Sen så var jag ju extra intresserad av utseendehetsen då jag själv hatar den, ville kunna påverka på så sätt. Vill göra skillnad liksom. Typ samma anledning som jag pluggar till socionom :)

Hur bemöter du vardagssexism?
Åh det där är så olika beroende på situation och mitt humör. Ibland orkar jag inte och säger inget. Ofta så visar jag mitt missnöje genom att prata högt och irriterat med personen jag går med om hur tråkigt det är med sexistisk reklam etc. Om det är en människa som säger nåt sexistiskt skit så kan jag ifrågasätta hen, oftast på ett ett schysst "jamen tänk på det här"-sätt men ibland bara genom att håna. Annars är jag ett stort fan av att visa tyst missnöje (typ ifall jag är i en grupp där alla pratar om utseende) och ba se allmänt sur/uttråkad ut av ämnet. Jag tänker att det viktigaste är inte alltid att protestera, men en kan åtminstone försöka se till att inte uppmuntra (genom att typ skratta med, hålla samtalet vid liv etc).
Vilket parti röstar du på och varför?
Ska rösta på vänsterpartiet, ett enkelt beslut för mig. Helt enkelt för att jag är jävligt vänster, och det är det mest vänstervridna riksdagspartiet. Som ju också har en uttalad (vettig) feministisk politik till skillnad från dom andra partierna.
 
Vad tycker du om Sverigedemokaterna?
Det är ett äckligt parti, rasistiskt och kvinnofientligt. Skräms av deras framgångar. Men det är inte så att SD är bärare av allt ond, tycker det är mer intressant att medvetandegöra folk om sexismen (och rasismen) i vardagliga sammanhang, att vi alla är sexister och rasister.
 
Vad gillar du för musik? Och filmer?
Lyssnar inte så mycket på musik faktiskt, föredrar tystnaden :) Men annars gillar jag peppiga låtar och rock. I filmväg så älskar jag fantasy och äventyr (dock EJ action) och lite drama slår aldrig fel heller :) Tänk typ Sagan om Ringen, hungerspelen, samt jobbiga dramafilmer som Lilja 4-ever typ (filmer som känns äkta). Och så är jag kär i Spiderman...
 
Vad tycker och tänker du om Polyamori?
Skrivit om det förut, här hittar du det inlägget.
 

Kommentarer

  • Agnes säger:

    åh vad glad jag blev när jag läste att du älskar hp <33 är själv ett hard core hp-fan. men en fråga - vad tänker du om harry och feminism? kan man se t.ex. hermione som en feministisk förebild? har diskuterat detta ganska mycket med kompisar och det skulle var intressant att veta vad du tycker!

    Svar: Alltså, tyvärr är ju hp rätt sexistisk asså. MYcket "tjejer är si" och "killar är så". Men Hermione, helt klart en cool tjej och tja, hon kan väl ses som en feministisk förebild tycker jag. I och med att hon typ trotsar utseendehetsen, alltid står upp för sig själv (och andra) och ba är allmänt awesome.
    Mican

    2013-10-18 | 17:52:24
  • Torkel säger:

    Funderar angående sexistiska låttexter, skulle du betrakta t.ex Alice Coopers Feed my Frankenstein och Love's a Loaded Gun som sexistiska? Eller rättare sagt, om någon som är obekant med Alice Cooper (vet inte hur insatt du är) kunna betrakta dom som det, är man insatt i Alice Cooper och hela hans koncept och image tror jag det är svårt att se någon av hans texter som direkt stötande.

    Svar: Alltså, jag har tyvärr aldrig lyssnat på dom låtarna. Om jag gör det så ska jag tänka på din fråga, men känner just nu att jag inte orkar gå in och analysera dom.
    Mican

    2013-10-21 | 22:49:32
  • Torkel säger:

    Nä, förstår

    Svar: Schysst!
    Mican

    2013-10-22 | 09:34:30

Kommentera inlägget här: