moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Alla som inte aktivt motarbetar sina egna privilegier bär skuld

Kategori: Feminism och genus

Lady Dahmer skriver om de stackars kränkta männen och jag kan bara hålla med. 

Jag förstår hur hon menar men jag tar det ett varv till. Jag tror inte längre på att avskriva sig ansvar för det förtryck man deltar i bara för att man inte rår för att man är född man (eller vit eller rik). Jag tror att alla som inte aktivt motarbetar sina egna privilegier bär skuld. Och jag tror att alla med privilegier har dessa på bekostnad av andra. Vilket då innebär att alla med privilegier faktiskt förtrycker.

Och det jag tycker är anmärkningsvärt är att män ofta blir mer kränkta över att bli ihopgrupperade än över att kvinnor utsätts för våld. Ofta när man diskuterar mäns våld så kommer alltid en flock oftast män in för att säga att ”alla män är inte så” eller ”tänk på oss män som inte våldtar”. Aldrig någonsin har jag stött på en man som lägger sin prestige och sin kränkthet åt sidan och ba: ”shit, det är illa – vad kan jag göra åt det här?”. Män sitter på mycket makt och det är fan skamligt när de använder sin makt till att hävda sin kränkthet istället för att motarbeta den sexistiska kulturen vi lever i samt lyfta de kvinnor som utsätts. DET blir jag vansinnig på.

Alla män som inte aktivt motarbetar sina egna privilegier bär skuld. Precis som jag i egenskap av vit har ansvar att motarbeta de rasistiska strukturer som ger mig privilegier på andras bekostnad. Asså det räcker inte att säga "men jag är inte rasist/sexist" och så var det klart. En måste för det första sätta sig in i hur förtrycket ser ut, för att sedan idka självrannsakan och ändra sina egna förtryckande beteenden. Sedan uppmuntra andra att göra detsamma. 

 

Kommentarer

  • Fine säger:

    Jag uppskattade också Dahmers inlägg extremt mycket och länkade det till min egen blogg (faktiskt exakt samma citat som du också använde). Tyckte det var så extremt spot on, och håller mer än någonsin med om att de som inte aktivt motarbetar sin privilegierade position bara fortsätter att bidra till förtrycket.

    2013-09-24 | 19:22:31
    Bloggadress: http://Libertine.blogg.se
  • U säger:

    Jag tror männens reaktion kanske delvis beror på att inom alla manliga grupperingar så finns det ju ingenting som är så hatat som våld mot kvinnor.

    Därför är det värsta en kan (indirekt) anklaga honom för kvinnomisshandlare eller våldtäktsman.

    En man blir hellre anklagad för att ha mördat en annan man än örfilat en kvinna. Som exempel: I fängelser med extrem machomiljö är det bokstavligen livsfarligt att ha gjort något mot en kvinna (särskillt våldtäkt) - de får sitta på egna anstalter.


    Svar: Ja, kanske kan det ligga nåt i det.
    Mican

    2013-09-26 | 14:01:22
  • nyfiken gul säger:

    motarbetar du dina egna privilegier då? Eller är du precis lika illa som de du anklagar?

    Svar: Vem är det jag anklagar?
    Men ja, jag är definitivt inte oskyldig. Jag motarbetar inte alla mina priviligier, hjälper inte alla människor. Orkar inte bry mig så mycket om allt och alla - och det är okej, alla kan inte göra allt. Men då får en inse att ens livsstil är förtryckande och sluta bortförklara åtminstone.
    Mican

    2013-09-30 | 18:22:08

Kommentera inlägget här: