moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Är man så dum får man ju skylla sig själv!

Kategori: Whatever

Ni vet, ibland står det i tidningen om nåt lureribolag som ringt till folk och typ låtsas att deras bankkonton kraschat, och ber om alla uppgifter. För att sen råna dom som går på det. Skamlöst. 
 
Och typ den vanligaste reaktionen på det här upplever jag är frasen "Jamen, är man så dum får man ju nästan skylla sig själv". Hmm, vad är nästan skylla sig själv, 70 % av skulden eller? Nämen ärligt, det chockerar mig hur människor, istället för att fördöma dom människor som skamlöst rånar lättlurade personer, faktiskt går in och dubbelbestraffar dom som rånas. Jaja, du kanske måste vara lite dum/naiv för att gå på en sån grej. Men det betyder väl för fan inte att det är ditt eget fel? En kan ju liksom inte rå för sin dumhet, och är väl tillräckligt att dras med den + bli rånad för det. Varför rub it in hens face liksom?
 
Asså, jag tycker fan det är värre att råna "dumma" personer. Vilket jävla utnyttjande. 
 
Tänker på hur det liknar victim-blaiming vid våldtäkt lite grann. Alltså nej, jag menar inte att en kvinna som går hem med en man från krogen är dum eller naiv eller så, för det vore bara knäppt. Men dom personer som sysslar med victim-blaiming pekar ju gärna på att kvinnan var naiv, dum, lättlurad - borde ha förstått bättre än att följa med honom hem. Att hon därför får skylla sig själv. Men det jag inte fattar i deras resonemang: även om det var så att hon var lättlurad och korkad - varför är det hennes eget fel att nån idiot utnyttjar det?
 
Hur kan dumhet och naivitet ses som en anledning att lägga skulden på offret? Jag fattar inte det.

Kommentarer

  • peachbeast säger:

    Det liknar resonemanget i diskussioner om offret vid våldtäkt just för att båda två är victim blaming. En mentalitet som främjar att en ska klara sig själv till varje pris. Blir en lurad finns inga skyddsnät plus att en får bära den sociala dumstruten. Det främjar en allmän fientlighet mot främlingar som lätt blir än mer förvrängd av diverse fördomar. Fördomarna kan ju lättare frodas när en aldrig möter nya människor med öppna armar. Jag misstänker att även medkänslan minskar pga detta - därav "de får skylla sig själva när de är så korkade".

    Svar: Exakt!
    Mican

    2013-09-23 | 09:59:51
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • anonym (17 år) säger:

    Så du är emot typ våldtäktssexnoveller? Det finns rätt många sådana... vet inte riktigt vad jag ska tycka om dem faktiskt.

    Svar: Alltså...ja. På ett sätt så tänker jag att folk får väl skriva och läsa grejer som dom tänder på. Men att lägga upp våldtäktsnoveller på olika sidor för sexnoveller och noveller sprider ändå lite av en bild att det här sexet är okej, det normaliseras liksom. Det påverkar, inte minst dom som kanske blivit utsatta för våldtäkter ska slippa mötas av att andra fantiserar om våldtäkter. Tänker jag.
    Mican

    2013-09-25 | 19:26:15
  • anonym (17 år) säger:

    Oj, kommentaren hamnade fel, skulle såklart vara under inlägget om fantasier osv.

    2013-09-25 | 19:27:49

Kommentera inlägget här: