moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det är INTE okej att säga att köttätare är osympatiska

Kategori: Whatever

Såhär va: Jag är wannabe-vegan, tycker verkligen att djurrätt är fett viktigt, blir äckligt irriterad på att djur ses som objekt som människan får använda hursomhelst utan samvetskval osv osv.  Fick jag välja skulle det bli lag på att inga animaliska produkter får säljas i Sverige och det ska vara vegansk mat i skolorna alla dagar och vi ska helt sluta föda upp djur för att utnyttja för deras kött eller päls. Och ingen får jaga älg eller fiska. Ingen får fånga glodlarver eller smälla flugor.
 
Men. Vi måste skilja på att go bananas över strukturer och på att peka ut enskilda individer som syndabockar. Det är inte ett dugg konstigt att personer äter kött, ägg och andra animaliska produkter. Så ser vår kultur ut, och det kan va jävligt svårt att leva alternativt. Du måste hitta nya recept, anstränga dig för att hitta bra varor (inte bara mat utan även schampoo och sånt), betala lite mer, klara av att bli ifrågasatt av omgivningen osv osv.
 
Skitbra om du har tid och ork och råd att leva utanför samhällets äckliga ramar och aldrig göra en fluga förnär. Men alla är inte som du. Det är inte en enskild individs fel att människan maktmissbrukar sin arts ställning och inget blir bra av att raljera över köttätares brist på empati. Vad vet du, personen kanske har en ätstörning och att då skuldbelägga hen för att hen åt en skinka på mackan är, om något, oempatiskt. Klart du kan göra klart för folk att du tycker det är fel med päls men undvik in i det sista att skälla på hen med rävboan.
 
Det går att kritisera köttnormen utan att sparka på individer som bara följer strömmen. Du kan förespråka vegansk mat i skolor, göra folk uppmärksamma på hur djur faktiskt behandlas, demonstrera mot minkfabriker och pälsbutiker och massor av andra bra grejer.
 
Men låt bli att lägga ansvaret, och skulden, på enskilda individer. 
 
 

Kommentarer

  • Ordterror säger:

    Jag är med på att sluta föda upp djur för att människor ska äta och annat, men att förbjuda jakt och fiske, hur tänker en när en resonerar så? I min hjärna behöver människor jaga, precis lika mycket som exempelvis katten jagar möss? Alltså, inte behöver som i för att överleva, men för att allt har sin ordning liksom. Som när det blir för mycket räv så kommer skabben. Jag har aldrig haft skabb, men inbillar mig att jag hellre dör snabbt och respektfullt som när en avatar dödar ett djur (i filmen asså) än att dö av skabb eller någon annan vidrig sjukdom som måste uppstå pga överrävat, överbefolkat, överälgat. I min hjärna är vi alla olika. Några är vegetarianer, som jag och några är köttätare.

    Svar: Jag tänker på all jakt och fiske som bedrivs ba för att folk tycker att det är kul. Är väl ok om vissa människor med tillstånd får typ avliva rävar med skabb. Tycker vi ska ifrågasätta "ordningen" när den innebär ett extremt maktmissbruk.
    Mican

    2014-04-24 | 08:32:49
    Bloggadress: http://www.ordterror.wordpress.com
  • pelle pettersson säger:

    jag driver ett ekologiskt jordbruk med djurhållning som en integrerad del,gödsel från djuren blir näring för grönsaksodlingen.för mig är det något helt annat än industriell djurproduktion. ;jag sköt tre skabbrävar förra vintern ,nästan hårlösa, blodiga,utmärglade och förvirrade,ibland är naturen hård...p.s. grodlarver är redan fridlysta,

    2014-04-24 | 09:39:33
  • Aida säger:

    Det känns som denna text kan appliceras på feminism, även fast jag inte håller med om det, så är det väl såna här argument som förs? Eller? Hjälp mig att se skillnad.

    Svar: Jag tror inte jag hänger med riktigt på vad du menar. Eller menar du typ att en inte ska kräva av alla kvinnor att "ta sig i kragen" och sluta städa mer hemma/jobba deltid etc?
    Mican

    2014-04-24 | 17:45:40
    Bloggadress: http://www.aidal.se
  • Torkel säger:

    Finns tyvärr många som av hälsoskäl inte har möjlighet att överhuvudtaget välja bort animaliska produkter hur mycket dom än skulle vilja. Är man allergisk mot baljväxter är det näst intill omöjligt att vara vegan

    Svar: Jepp. Och att inte tåla rå sallad, råa grönsaker eller bönor (som jag) gör det lite problematiskt när en äter på restaurang...
    Mican

    2014-04-24 | 18:00:35
  • Emelie säger:

    Fast det är ju individerna som upprätthåller strukturerna. En kan kritisera strukturerna, men för att nå förändring måste varje person ta sitt ansvar och sluta konsumera animalier.

    Svar: Fast alla individer kan inte ta samma ansvar eller få samma "krav" på sig. När jag träffar en ungdom med psykosocial problematik i behandling, som typ måste lära sig ilskekontroll för att funka i livet, är det inte direkt läge att börja ifrågasätta hens köttätande eller typ mässa om kvinnors rätt att bada topless.
    Alla har inte samma möjlighet att gå emot normerna.
    Mican

    2014-04-24 | 20:36:33
  • Hajis säger:

    Emelie, en kan också vända på det. Varför är det så många individer som väljer att äta så pass mycket animalier som vi gör i dag? Varför är det ofta lättare att skippa grönsaker till lunchen än att skippa köttet. Varför har ingen skola jag gått på någonsin serverat enbart vegetarisk mat vid något tillfälle? Varför förutsätter folk att jag är vegetarian när jag tar en veggpizza. Jag har hört från ett flertal håll att veggomat kan bli billigare än en kost med kött i. Om detta är sant, varför är det ändå så många som faller tillbaka på kött när de behöver spara in pengar?

    Jag tror absolut att det är viktigt att informera personer om problemen som kommer med animaliska produkter men det kan inte stanna där. För att underlätta för individer måste vi granska strukturen.

    2014-04-25 | 15:08:47
  • Heinz säger:

    Det är ungefär som att säga att man inte kan kräva av en individ att sluta våldta om han lever i en våldtäktskultur.

    Svar: HAHAHAHAAHAHAHAHAHA DU E JU FÖR ROLIG MED DINA JÄMFÖRELSER. Nej.
    Mican

    2014-04-29 | 10:09:26
  • Astrid säger:

    Jag blir så trött på allt svartmålande av veganer. Hur många har du verkligen stött på som lagt allt ansvar på och skammat köttätande individer? Som oprovocerat kallar köttätare "mördare"? Förmodligen inte lika många som de köttätare som oprovocerat gett sig på mig. Som vegan får man utstå påhopp dagligen, fastän jag aldrig själv tar upp frågan. Jag förstår att man kan känna skam över att konsumera animalier, men att försöka få medlidande genom att hitta på att "okänsliga militanta veganer" ständigt hoppar på en är bara tramsigt whinande. Det du beskriver är ett icke-problem.
    Sorry för utläggningen men blir bara så förbannat trött på det här.

    Svar: Mött många (däribland jag själv inräknad, har kläckt ur mig mycket dumt). I PK-kretsar skulle jag säga att det är ett problem, vet folk vars ätstörningar blivit värre pga vänner som skammat dom när dom åt kött.
    Ja, vi behöver inte försvara köttätande och veganer/vegetarianer är en grupp som får utstå mycket skit, men det betyder inte att en aldrig kan lyfta typ detta. På samma sätt som det inte är ett problem egentligen med "miljöfreak", men i vissa kretsar kan folk behöva påminnas att alla inte kan sopsortera och ba handla second hand.

    Om du söker på "vegan" i sökrutan på min blogg så kanske du ser att jag till 99% skrivit vegan-positiva inlägg så det är inte som att jag oproportionerligt kritiserat veganer liksom
    Mican

    2014-05-03 | 17:11:07

Kommentera inlägget här: