moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Du förtrycker feta när du säger att övervikt är skadligt

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

"Ingen ska behöva få glåpord kastade mot sig, men det är faktiskt viktigt att påtala att övervikt är ett stort hälsoproblem. Det är aldrig sunt att vara tjock".
 
ASSÅ OMG vad trött jag är på fraser som den ovan. Du vet väl att det redan finns ett väl utbrett fettförakt i samhället? En hets mot tjocka som göra att många inte ens vågar visa sig i det offentliga pga att deras kroppar ifråasätts överallt och hela tiden? Reklam, tidningar, filmer alla visar den smala kroppen som norm och alla utgår från att tjockhet är nåt lustigt eller nåt ondskefullt och du kan bara bli lycklig om du är smal osv osv det tar fan aldrig slut.
 
Till råga på det förtrycker icke-tjocka personer tjocka personer genom glåpord, "goda råd" hur en ska gå ner i vikt eller ba allmänt raljerande över hur skadligt övervikt är. SLUTA MED DET! Om du inte är en läkare eller dietist eller sjukgymnast som har till uppgift att lägga om folks livsvanor så håll käften för fan!

Nej nej nej, världen behöver inte höra mer om vad som är sunt eller inte, särskilt inte från dig. Inget gott, och då menar jag verkligen inget, kommer av att du informerar om risker med övervikt. ALLA VET REDAN DET! Dessutom går det faktiskt att vara sund och tjock, HA!
 
Blir så trött på folk som ba "nämen jag vill faktiskt inte att mina skattepengar ska läggas på folk som inte tar hand om sitt liv". Även om fet alltid va synonymt med dyr vård, so what? Massor av folk kostar skattepengar, rökare som får cancer, idrottare som skadar sig, fucking extremsportare som ska göra sjuka grejer and the list goes on. Vem är du att sitta och domdera över vem som är värdig nog att betala för? Du vet ingenting om personens liv, verkligen ingenting. Du bara förstör, skadar och kränker.
 
Nu är jag inte tjock själv och kan inte alls sätta mig in i hur det är att leva med det konstanta kränkandet av ens kroppsform, så jag ska inte ens försöka beskriva hur det är att leva som fet i vårt samhälle. Istället tycker jag att ni alla, särskilt ni som inte håller med mig, ska gå in och läsa om tjockisförakt hos typ wdarknessfalls och Lady Dahmer. Kolla runt lite och använd sökrutan så kommer ni hitta massor av bra inlägg om fettförakt och smala som förtrycker. 

Kommentarer

  • A säger:

    Drean, vi som gått upp i vikt pga mediciner läkare skrivit ut till oss då? Får vi också skylla oss själva? Allt vi gjort är ju att lyssna på läkare! Precis det du skriver att vi ska göra! Det finns många anledningar till varför någon går upp i vikt men fatshaming ser bara en. Lathet.

    2014-04-23 | 21:08:14
  • A säger:

    Raderades kommentaren jag svarade på? Förstår helt i sådana fall. Maken till hatisk!

    Svar: Japp tillåter inte sån hatisk skit här
    Mican

    2014-04-23 | 21:09:39
  • When Darkness Falls säger:

    Jag tycker att det är så BRA att du tar upp det här och det spelar mig ingen roll om du är tjock eller inte. Det är nästan så att jag känner att det behövs fler icke-tjocka som tar ställning mot fettförtrycket.

    Hann aldrig läsa den hatiska kommentaren du tog bort men det förvånar mig inte alls att någon blev heligt förbannad av ditt inlägg. Fetma provocerar andra människor något vansinnigt och de flesta tycker att det är en helt berättigad känsla att rikta mot feta. De utskällningar jag får när jag skriver om fetma saknar sitt motstycke i några andra inlägg jag gör. Inte ens anti-feminister visar en så glödande attackerande ilska inför mina feministiska inägg som icke-tjocka gör under mina inlägg om fetma.

    Detta är mitt liv. Detta är anledningen till att jag knappt befinner mig i det offentliga rummet längre. Och det är faktiskt rätt fruktansvärt.

    Svar: Det är sjukt hur långt folk är beredda att gå för att hata tjocka. Det ÄR fruktansvärt!
    Mican

    2014-04-24 | 02:59:59
    Bloggadress: http://wdarknessfalls.wordpress.com/
  • Kicki säger:

    Fantastiskt inlägg!!! Om.folk.bara.kunde.hålla.käften. Kan de inte hålla käften bara så vi slapp höra all deras ogenomtänkta skit. Så sjukt less.

    Svar: Ska uppfinna en pistol som skjuter ut munkavle på folk
    Mican

    2014-04-24 | 10:28:12
  • Kicki säger:

    Bra idé. Jag ska uppfinna en fjärrkontroll med mute-funktion som funkar på människor. När de börjar orera tar jag upp den, trycker på mute och dricker sen klart mitt kaffe i lugn och ro.

    Svar: Sälj billigt till mig!
    Mican

    2014-04-24 | 10:42:59
  • Olivia säger:

    Bra inlägg.

    2014-04-24 | 14:17:44
    Bloggadress: http://www.solglans.blogg.se
  • Linnéa säger:

    Amen! Fan, jag fattar inte varför folk tror att de är de första att förklara för tjocka att det är faaaarligt osv. Det har man väl säkert fått höra miljoner gånger redan. Är inte tjock själv men kan tänka mig att det är så. Och varför måste folk säga till tjocka personer om att de är ohälsosamma när deras "ohälsosamhet" inte ens drabbar andra!? Det är väl mer logiskt att säga till rökare som iaf bidrar till passiv rökning! ELLER?????

    Svar: Ja verkligen skitkonstigt beteende
    Mican

    2014-04-24 | 21:03:53
    Bloggadress: http://paettkvastskaft.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: