moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att du som smal blivit retad går INTE att jämföra med förtrycket mot feta

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Många normkroppade personer blir sjukt provocerade när nån säger att de har smalhetsprivilegier. Dom säger saker som "Jag har faktiskt blivit kallad för pinne hela mitt liv, tror du det är roligt eller?" och "Varför försöker ni bestämma vem som har rätt att bli förtryckt?"
 
Det är ingen som äger nån jävla "rätt att bli förtryckt". Vissa blir förtryckta, andra blir det inte - det är inte en fråga om vad en enskild person möter och känner. Att någon blir retad, slagen, mobbad behöver inte vara fråga om ett förtryck (i den mening vi menar, alltså ett strukturellt förtryck) - det är fortfarande fett tragiskt såklart men det går inte att jämföra det med exempelvis den diskriminering tjocka drabbas av.
 
Klart att en får tycka att det är jobbigt att bli retad om en är smal, men det är fortfarande inte ett strukturellt problem på samma sätt som fettfobi.
 
Jämför med detta: En väldigt blek person blir retad hela sin uppväxt, kallad "vampyr" osv. Det är verkligen jättetragiskt och tråkigt för denna person. Mobbning suger osv. Den här personen får sedan syn på ett inlägg där en person som rasifieras skriver om hur privilegierat det är att vara vit i samhället. Flera andra personer stämmer in och slår fast att personer med mörkare/ickevit hy blir diskriminerade i samhället. Skulle den bleka personen här gå in och ba  "hallååå dom klagade faktiskt på min hudfärg hur vågar ni säga att mörkhyade förtrycks när jag också blivit retad för min hudfärg" så blir det jävligt problematiskt, det ser ni va? 

Det gäller att kunna skilja på hemskheter som drabbar personer randomly och hemskheter som drabbar personer pga att de tillhör en utsatt och förtryckt grupp. 
 
 

Kommentarer

  • Matilda säger:

    Alltså gillar hur denna vågen flyger fram över internet! Det är så BRA att det uppmärksammas. Tänk att få leva i ett samhälle där andra ger blanka fan i vilken storlek din kropp har!

    Så glad över att du är tillbaka på bloggen igen!

    Måste faktiskt berätta en sak jag upptäckte igår som gjorde mig väldigt besviken.
    Jag har länge läst en blogg som handlar om två hästtjejers vardag med träning och tävling och allmänt om häst liksom. Det har varit SÅ skönt att kunna gå in där, dels för att det inte funnits någon skönhets/hälso/kost/vikt-hets men även pga att de inte diskuterar politik. Missförstå mig rätt för jag är mycket politikintresserad men det är skönt att ha en frizon att bara lalla runt i!
    På sistone har det dock börjat skrivas om kost och träning på bloggen och jag blev så MATT. Så besviken. Allt pga påtryckningar från läsarna. Det lades även upp bilder på kroppar och detta skulle så klart också direkt kommenteras.
    Kunde inte denna blogg bara få handla om två tjejer som GÖR något. Något dom älskar!
    Åh jag blir så trött.

    Svar: Tack du!

    Ja, visst är det tråkigt när typ ALLT ska kretsa kring utseende...
    Mican

    2014-08-13 | 09:53:29

Kommentera inlägget här: