moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det är så tydligt att ert ifrågasättande inte handlar om välvilja

Kategori: Whatever

Såhär va. Jag äter inte kött och undviker gärna animaliska produkter överhuvudtaget. Av nån konstig anledning så blir många människor sjukt provocerade av detta. Det visar sig i alltifrån att dom ber mig redogöra för exakt varför jag gör mina val (gärna med källhänvisning) till att dom skämtande lägger en hand på min panna och frågar om jag är sjuk.
 
Dessa ifrågasättanden bortförklaras ofta som välvilja eller oro, att ni typ bryr er om min hälsa. Men hell no att det handlar om det. Ni provoceras för att det är normbrytande. Därför blir folk även kränkta av att folk är nykterister (annars borde dom ju tyckt det var asnajs att folk tog han om sin hälsa och sket i alkohol).
 
Varje gång du (på ett ifrågasättande vis) ber en vegan förklara sitt val eller skämtar om hur hen inte får tillräckligt med protein så bidrar du till att skeva normer upprätthålls. Ba så du vet. 
 
 

Kommentarer

  • Hmm säger:

    Jag slutar aldrig att förvånas över vad för folk som finns. Skulle aldrig ifrågasätta vad och varför någon äter som den gör. Men…. ;)

    Jag ifrågasätter dem som väljer plast över skin tex. Där undrar jag över hur många rundor de har tänkt? :)

    2014-02-28 | 13:14:14
  • Ordterror säger:

    Ja när behövde en köttätare, alkoholdrickare eller donkenätare förklara sig liksom? Jag ska nog börja fråga folk varför de äter kött, varför de äter på Mc Donalds och varför de dricker alkohol. Ska bli väldigt intressant att höra svaren. Extra roligt kanske det blir ang alkoholen för det dricker jag ju själv. Undrar om jag lyckas framstå som fördömande samtidigt som jag själv dricker... hmm... ;)

    Svar: Ja gör det! Mer rätt att ifrågasätta folk som väljer fötryckande grejer liksom (som kött-ätande). Däremot tror jag en får va lite försiktig med att ifrågasätta folks matvanor överlag, då en inte kanske vet vilken förhållande personen har till mat. Känns fett ovärt att kritisera nån med ätstörningsproblematik för att äta kyckling liksom, där är att äta (oavsett vad som äts) det viktiga.
    Mican

    2014-02-28 | 13:45:29
    Bloggadress: http://ordterror.wordpress.com
  • Ordterror säger:

    Ja mat är sannerligen känsliga och provocerande grejer. Ska absolut inte ifrågasätta någon som har ett problematiskt förhållande till mat. Lovar att vara försiktig!

    Svar: True
    Mican

    2014-02-28 | 14:49:21
    Bloggadress: http://ordterror.wordpress.com
  • Zara säger:

    Så jävla sant! När människor ifrågasätter varför jag är vegetarian och jag förklarar vilken skada köttproduktionen har på miljön och hur djuren lider så kommer 100 motargument om hur naturligt det är att äta kött och yada yada, men om jag säger att jag helt enkelt tycker att det är äckligt så är det ingen som ifrågasätter. WTF?!

    Svar: Folk känner sig väl anklagade eller nåt
    Mican

    2014-02-28 | 15:30:29
  • anonym(tjock) säger:

    Förutom om man är fet och ska gå till donken, då jävlar får man höra om hälsa osv, osv. i all oändlighet.

    Svar: True. Bra inflikning.
    Mican

    2014-03-01 | 10:55:51
  • Julia säger:

    Jag äter inget annat kött än fisk och får sjukt mycket kritik på skolluncherna varje dag då folk runt om kring mig menar att jag är elak mot fiskarna eftersom jag valt att äta just fiskar och inget annat djur, medan dom sjävla anser att dom inte ens gjort ett val som äter kött för att det ska vara en naturlig grej... Det finns fan inget naturligt med dagens köttindustri, men den föreläsningen vill ju såklart ingen lyssna på haha

    Svar: Men asså människor hur tänker dom där haha
    Mican

    2014-03-01 | 19:22:51
    Bloggadress: http://sengas.blogg.se
  • ifrågasättaren säger:

    WORD. Efter 3 år av nedklankande kommentarer ofta beklädda som "skämt" så är jag jävligt trött på attityden hos köttisarna. Dem är oförskämda och provocerade, inte oroade över min hälsa. Min hälsa är asbra, så lägg av.

    2014-03-06 | 21:00:00
    Bloggadress: http://ifragasattaren.se

Kommentera inlägget här: