moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Feminister som bashar feminister

Kategori: Feminism och genus

Knyttet skriver jävligt bra om hur kritik av feminism och feminister ofta görs på ett skevt sätt. Utdrag:
 
Men även om ingen kan förväntas att ta alla strider och alltid ha rätt så tycker jag att vi alla har ett ansvar att försöka tänka efter vilka konsekvenser vårt handlande kan ha. Vilka anhängare och följdkommentarer mitt inlägg kommer få även om det jag skriver är en högst ärlig personlig reflektion. För det vi gör skapar ringar på vattnet och ibland är vi inte riktigt medvetna om vems eld det egentligen är vi kastar pinnar på i det långa loppet.
 
Och det jag talar om är absolut inte att man inom den feministiska rörelsen skall förbjuda eller förtrycka internkritik. Internkritik är jätteviktig! Men det är viktigt att man funderar på hur denna förs fram och hur man formulerar den.
 
[...]
 
Sedan håller jag fortfarande inte med alla feminister, men jag vet också att de där som kanske har de där åsikterna jag inte håller med om dels har sina skäl och dels är försvinnande få - och jag därför inte behöver skriva om dem alls. Jag har inget större behov av att distansera mig från dem, ingen rädsla att någon annan skall klumpa ihop mig med "de där". För ofta har de feminister jag inte håller med mer goda intentioner och kämpar för bättre saker är de antifeminister som vill "klumpa ihop" mig med dem.
 
 
 

Kommentarer

  • Knyttet säger:

    Tackar och bockar, och ser det lite som en ära att citeras av så klok feminist som du :)

    Svar: Jamen här haglar komplimangerna! :D
    Mican

    2014-02-18 | 10:18:47
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se

Kommentera inlägget här: