moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag pallar inte bryta mot alla normer

Kategori: Whatever

Det finns en form av motargument jag får slängda på mig ibland, som jag inte tål. Som får mig att sparka bakut, vilja gräva ned huvet i sanden, slå kritikern med en stekpanna och typ fly till månen. Det kan vara saker som låter i stil med:
 
- Fast du reser ju mycket själv?
- Men du handlar ju faktiskt kläder du också.
- Fast du sminkar dig ju ibland!

ÅÅÅÅÅÅH människor som tror att bara för att jag kritiserar en norm så måste jag själv bryta mot den alltid och hela tiden. Pallar inte med er och ert resonemang om "den som ska kasta första stenen måste själv vara fläckfri" FÖR NEJ. Det funkar inte så. Fuck off. Hej.blekk beskriver det mer pedagogiskt.
 
 

Kommentarer

  • Angelica säger:

    Om jag skulle bryta mot varenda norm och undvika allt jag är emot skulle jag tvingas leva bondeliv á la år 1800 ute i skogen någonstans.

    2014-02-05 | 10:25:29
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • sak säger:

    För att inte nämna att en inte heller behöver anse att en grej är moraliskt förkastlig bara för att inte uppskattar att det är en norm. De flesta normativa saker är ju inte problematiska i sig, problemet uppstår när vi ska tvingas att göra det, och _endast_ det som normen innebär. Jag har inget emot smink tex, men jag vill inte vara tvungen att sminka mig. Jag vill sminka mig när det passar mig och skita i det när det passar mig - båda sakerna utan att andra ska trycka på mig sina oombedda åsikter om det.

    Svar: Ja precis, problemet med normer är ju oftast inte själva grejen utan att en mer eller mindre tvingas att göra det. Liksom, att kritisera heteronormen innebär ju inte att jag tycker det är fel att folk är heterosexuella, utan bara att det förväntas och premieras.
    Mican

    2014-02-12 | 02:31:11

Kommentera inlägget här: