moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Nej, vi borde inte alls hänga ut svinen

Kategori: Feminism och genus

Det finns så jävla mycket sviniga människor som fullkomligen spyr ur sig näthat. Dom arbetar ofta i det dolda, bakom anonyma användarnamn. Skriver svinerier på olika nivåer, alltifrån spydigheter inbakat i "god ton" till typ våldtäktshot. 
 
Det är provocerande. Förjävligt att människor gör så. Jag har full förståelse för att folk vill göra nåt åt problemet. Men uthängning är inte rätt väg att gå, tror jag. Människor som näthatar är väl ofta redan ensamma, stigmatiserade, utfrysta - känner sig svikna av samhället. Och så lägger dom skulden på feminister eller invandrare eller ja ni fattar. Men att typ ta reda på deras identitet, ringa deras familjer eller publicera deras namn på en blogg eller tidning kommer knappast leda till nåt bra - snarare känner dom sig då än mer exkluderade och kommer kränka folk ännu mer. 
 
Dom är vidriga as som kränker folk. Men fan, jag hatar tanken på att bestraffa folk för att dom typ förtjänar det. Som ett sätt att stilla nåt slags hämndlystet begär. Det är bara...fel. Liksom okej om uthängningarna faktiskt skulle bidra till att näthatarna skärpte sig och blev snälla, men verkligheten ser inte ut så. 
 
Jag kan absolut tycka att vissa människor borde såras, skadas eller t.o.m dödas. Fast aldrig som ett straff, utan endast om det bidrar till att andra (mer oskyldiga) parter skyddas. Exempelvis: Om jag var den enda som visste att Hitler bodde med några vänner på en liten ö, helt avskärmat från resten av verkligheten - så hade jag hoppats han hade ett najs liv snarare än önskat se honom lida. För där gör han ingen skada. Men om han påbörjade ett folkmord så vore det ju sjukt bra om nån sköt honom. 
 
Jag tror verkligen inte att uthängningar av näthotare skyddar andra människor på nåt sätt (däremot att som privatperson polisanmäla den som hotar en är en helt annan grej). Snarare tvärtom. Åtminstone när det gäller privatpersoner som är as - att visa vilka förtryckande åsikter ledande politiker besitter kan vara sjukt viktigt för att få folk att förstå värderingar inom ett parti. Skitviktigt att t.ex säga när SD:toppar rasistar sig, så folk fattar vilka värderingar som finns inom partiet och så vi kan hindra att dom får mer makt - alltså är det i skyddssyfte dessa "politiska uthängningar" sker. 
 
För mig är syftet att stoppa förtrycket, inte att sätta dit förtryckaren. Även om det kan gå hand i hand ibland.
 
Det här tror jag alltså inte heller på. Lexbase liksom, suger fett.
 
 
Vad tror du, blir det bättre av att "dra ut trollen i ljuset"?
 

Kommentarer

  • When Darkness Falls säger:

    Vad glad jag är att jag läste det här inlägget just nu för precis de här tankegångarna brottas jag själv med i detta nu. Ska vi hänga ut dem eller inte? Fördelar, nackdelar? Jag tror absolut att du har rätt i mycket som du skriver. T ex att som jag gjorde härom dagen, tog en print screen på ett dumhuvud under en artikel och publicerade det i min blogg. Nej, inte så bra förmodligen. Jag ska nog inte göra så mer.

    Men hur blir det när man hänger ut ökända anti-feminister som terroriserat feminister och kvinnor på nätet under många år? Som inte drar sig för något, som satt i system att hota kvinnor för att skrämma dem till tystnad? Då pratar vi inte om någon som gjort ett eller annat dumt uttalande under någon artikel.

    Jag tänker på dem som driver anti-feministiska bloggar och organiserar sig i olika nätverk för att försvåra för kvinnor att våga protestera och uttala sig på nätet. Jag och NoBoyToy har satt ganska mycket press på Tenebrism sista tiden. Nu såg jag att han raderat nästan hela sin blogg och tagit bort alla kategorier med feminister han tidigare ägnat sig åt att förlöjliga och göra narr av.

    Det är klart att han inte ändrat sina åsikter men det är väl bra tänker jag om han inte bedriver den här häxjakten på feminister längre? Skulle jättegärna vilja höra vad du tycker!

    Svar: Ja, där blir det svårt tycker jag. För det kan ju liksom bli värt att "hänga ut honom" om konsekvensen blir att han slutar tramsa sådär. För mig handlar allt om vad konsekvenserna blir såatteh, kan ju vara svårt att förutse ibland.
    Jag är lite kluven, måste jag säga.
    Mican

    2014-02-11 | 06:35:40
    Bloggadress: http://wdarknessfalls.wordpress.com/
  • Hmm säger:

    Nej jag tror inte på medborgargarden där man tex tar lagen i egna händer och dessutom samtidigt utsätter tredje person för risker som tex familjemedlemmar till de uthängda.

    Vad det gäller lexbase så är de inte dem som man ska skälla mest på utan skulden ligger hos dem som lagstiftar ang tex utgivningsbevis och personregister samt hur offentliga uppgifter får hanteras. Hade det inte varit lexbase så hade det varit någon annan. Reinfeldts åsikt om att vi inte ska lagstifta om det utan samtala och skapa värderingar i samhället där vi inte är nyfikna på vår granne försatte mig i chock.

    Sverige är inte rustade för ett liv på nätet med vår lagstiftning och våra politiker, samtliga, verkar ovilliga att uppdatera oss.

    Svar: Jag tror också att det är lagstiftning som behövs, snarare än att vädja till individers moral. Dock så tycker jag att en fortfarande kan skälla på privatpersoner som gör fel också. Liksom jaja det är sjukt att det går att komma undan med att sälja sexslavar, men den som säljer slavarna gör ju fortfarande fel.
    Mican

    2014-02-11 | 07:39:46
  • Calle säger:

    Det beror på, skulle jag vilja säga.

    Att hänga ut dem för att hämnas och ge igen tror jag inte på, det blir aldrig nåt bra av det oavsett vad. Däremot, att dra ut trollen i solen så att de spricker tycker jag är helt ok. Varför ska jag skydda någon som kommer in i min blogg/mitt hem och sprider dynga? Då får de ta konsekvenserna för sitt beteende tycker jag. Jag skämtar gärna om det också, det brukar funka.

    Ett av de stora problemen i samhället idag är att ingen säger ifrån, det avkrävs inget förnuft och ingen moral. Tankesättet att "jag får göra som jag vill så länge inte polisen kommer och tar mig" fungerar ju därför att vi tillåter det. Därför tycker jag att det är otroligt viktigt att säga ifrån, att vara tydlig med att "det du gör är inte OK".

    Det behövs fler arga tanter som dänger handväskan i huvudet på slynglar!

    Svar: Jo jo, men skillnad på att säga ifrån och att hänga ut tycker jag. Säg att nån snubbe skriver nåt kvinnohatiskt. Då kan jag svara honom att han är så jävla vidrig - då har jag sagt ifrån. Om jag utöver det också sparar ner konversationen för att sprida så alla kan peka finger och ba "kolla vilken elaking på honom!" så är det en annan grej.
    Mican

    2014-02-11 | 09:18:44
    Bloggadress: http://calleism.wordpress.com
  • Hmm säger:

    Calle: Jag håller med om att det behövs fler som vågar säga ifrån. Det gäller rätt mycket i Sverige som det inte sägs ifrån om eller jamsas med eller t o m självförnekelse så att vi själva står tillbaks för det vi tycker är rätt mot dåligt beteende för att vara "snäll".

    Men jag tror inte trollen spricker för att de får stå på torget för bespotting. Men att möta deras argument eller visa på deras bakomliggande motiv är en annan sak.

    2014-02-11 | 11:37:13
  • Katla säger:

    Hm. Just vad gäller pedofiler i bostadsområden är jag kluven. Jag skulle faktiskt vilja veta om grannen våldtagit barn innan jag bad hen att passa mina småttingar. Där tycker jag att det är befogat att inskränka en människas integritet. Inte i straffsyfte, utan för att skydda oskyldiga.

    Näthat är sannerligen otrevligt men inte på en nivå där man måste skydda folk genom att outa förövaren.

    Svar: Men var ska hen bo då?
    Mican

    2014-02-11 | 15:17:14
  • Erika säger:

    Jag gillar inte tendensen att hänga ut folk. Mycket beroende på att man faktiskt aldrig kan veta vad sanningen är. Det har visat sig gång efter en annan att uthängningarna var falska, och då uppstår flera problem, de som utsätts för falska beskyllningar får problem och mår dåligt, och de "riktiga" beskyllningarna går inte att skilja från de falska. En annan sak när det gäller just pedofiler, är att det kan skapa en falsk känsla av trygghet om vi får reda på att A ett par hus bort är dömd pedofil. Vi låter då inte A passa våra barn, men vi har ingen aning om hur det är med B, som passar barnen hela tiden. B kanske är värre än A. Dessutom, jag har läst flera artiklar där kunniga psykologer och läkare uttalar sig om faran med att hänga ut just pedofiler. Många av de som är dömda och har kommit ut igen vet hur de själva är, de kämpar för att sköta sig. Om då någon hänger ut dem kan allt detta rasa, och pedofilen ser ingen anledning att sköta sig längre, allt är ändå förstört. Sedan är det en helt annan sak att jag helst skulle vilja få bort alla pedofiler från jorden yta, det är bara det att uthängning inte är rätta sättet.

    Svar: Japp, finns ju studier som visar att uthängning av pedofiler ökar risken för återfall
    Mican

    2014-02-11 | 16:26:30
  • Anonym säger:

    Om det finns en bättre metod än uthängning är jag verkligen idel öra. Men vad jag har förstått anser experterna att pedofili är en så gott som obotlig störning och jag är mer intresserad av att barn inte ska bli utsatta än av hur pedofilen mår. Kunde han bo på den där lilla tänkta ön med Hitler och hans vänner vore väl det ypperligt. Jag har ingen lösning, men lyssnar gärna om någon annan har.

    Svar: Jaha, jag har hört att med stöd så är det troligt att en pedofil inte agerar efter sina "begär" eller va jag ska kalla det. Jag tror fler barn skulle bli utsatta om pedofiler hängdes ut.
    Mican

    2014-02-11 | 16:43:58
  • Katla säger:

    Oj, det råkade bli anonymt. Det är mitt inlägg ovan.

    2014-02-11 | 16:44:45
  • Erika säger:

    Skulle vilja tillägga att det inte är hur pedofilen mår jag avser i min kommentar ovan, utan precis som Mican också nämner, återfallsrisken. Statistiskt sett så finns det redan pedofiler i mina barns närhet, i vårt bostadsområde mm. De flesta av dessa har aldrig varit dömda, ingen vet att de finns, men, om de som har varit dömda hängs ut, då är risken att just de får återfall stor. Och eftersom det är ungefär det enda jag kan påverka i hela detta, så vill jag inte hänga ut någon. För mina barns skull. För deras säkerhets skull.

    2014-02-11 | 20:16:56
  • Anonym säger:

    Eller så släpper man inte ut dem. För de har liksom förverkat sina rättigheter till ett fritt liv. Stod i tidningen senast idag om en kille som blev utsläppt från fängelset (där han avtjänat ett straff för våldtäkt på en kvinna) och som genast gav sig ut och våldtog en till. Tycker systemet är ett hån mot båda kvinnorna.

    Svar: Jag tycker inte folk förverkar sina rättigheter. Tror på människors förmåga att förändras. Dock när det är fråga om nån som upprepar sitt brott borde hen ju låsas in för andras säkerhet
    Mican

    2014-02-12 | 15:41:47

Kommentera inlägget här: