moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag behöver stänga in mig i en feministisk bubbla ibland

Kategori: Feminism och genus

Att ha ett skyddat rum, där bara meningsfränder är välkomna. Så jävla najs. Jag behöver den där oasen, att få diskutera med likasinnade, slippa allt det skeva i omvärlden för en stund. Nej, det gör inte att jag blir insnöad eller inte kan se andra perspektiv - ser fan andra perspektiv och lyssnar på oliktänkandes åsikter ständigt i vardagen ständigt. Och det är sällan utvecklande, kan jag säga. Oftast är det samma gamla skitargument och bajstankar jag hört 5123454345 gånger förut. Finns liksom inget syfte i att hänga på typ jämställdistbloggar för mig liksom, finns inget där att lära. Däremot är det ju viktigt för mig att hela tiden få in nya perspektiv, men jag vill gå framåt snarare än bakåt. Att diskutera huruvida feminism behövs eller ej är för mig irrelevant, men att diskutera huruvida feminismen är exkluderande gentemot typ rasifierade och trans*personer och hur vi ska motverka det är ju fett viktigt.
 
Feministiska bloggar och diskussionsgrupper är lite som vattenhål. Vi måste alla samlas där ibland för att sen orka ströva vidare på savannen. Därför ääääälskar jag initiativet med feministbloggpepp. Fett grymma initiativtagare som ni får se om ni klickar på länken :)

Kommentarer

  • fanny/Mslackerbitch säger:

    ny på din blogg, jag är redan nyfiken på vad jag kommer få läsa, än så länge är jag långt ifrån besviken.

    Svar: Välkommen hit :D
    Mican

    2014-01-28 | 20:14:34
  • Calle säger:

    Underbart med systerskap och bloggpepp!

    Svar: Indeed :)
    Mican

    2014-01-28 | 20:41:47
    Bloggadress: http://calleism.wordpress.com
  • helena säger:

    Tror jag också är ny här :)
    Tänkte bara droppa en tanke jag fick om det verkligen uttjatade argumentet att en måste hålla koll på oliksinnade för att utvecklas. Alltså det gör en väl bäst med sådana som är riktigt insatta? Det tar ju bara en massa tid och energi att ägna sig åt de som inte tycker som en själv. Nya idéer kan ju faktiskt komma fram fortare om man koncentrerar sig på ett ämne hos likasinnade som har tänkt på samma saker några varv :)

    Svar: Välkommen :D
    Nä haha jag håller med dig! Däremot så tror jag ofta att dom oliktänkande som inte kan lära mig nåt, faktiskt kan lära sig nåt av mig. Det kan ju oxå va ett skäl att inkludera dom.
    Mican

    2014-01-29 | 13:40:28
  • Silver säger:

    JA JA JA! Håller fullkomligt med!

    2014-01-29 | 15:17:37
  • Silver säger:

    Hm, när jag ser min kommentar i skrift ser den tyket sarkastisk ut - men icke så jag menade den, skrev den med detta fejset - :D :D :D

    Svar: Jag förstod det :)
    Mican

    2014-01-29 | 15:19:40

Kommentera inlägget här: