moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag blev så jävla provocerad inatt och här får ni se varför

Kategori: Sån är jag

Asså guuuuud diskuterade med en människa som tycker att samma handling alltid är lika bra/dålig. Och som fördömde fattiga personer som ej finner sig i sin utsatthet typ. Jaja, ni får läsa själva. 
 
Obs tänk på att innan denna debatt utspelade sig hade flera människor (däribland hen själv) argumenterat mot att ge tiggare pengar (ge till organisationer ist!) och raljerat över hur många av dem som spelade falskspel + att dessa lurendrejare förstörde för alla ärliga fattiga. Typ så. Därav mina första kommentarer. 

Läs gärna och säg ärligt - gör jag nåt fel i diskussionen? Tycker du jag är för hård? För mjuk?
 
 
 
 
Och sen imorse var jag tvungen att lägga till:
 
 
 
Och asså hahaha jag måste ba få skratta åt att hen säger att jag påpekar att hens åsikt är dålig bara för att jag själv inte har samma åsikt. Liksam JAAAAA!? Alla åsikter är inte harmlösa direkt. Långt ifrån. Och nej jag rerspekterar inte allas åsikter. 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Jävligt bra exempel på hur vidrigt "god ton" kan vara! Tycker han Ryssland har fritt fram att lagstifta mot "propaganda för HBTQ-personer" också då eller?

    Svar: "De har rätt till sin åsikt och att bli bemötta med respekt även om de vill promota lagstiftning som leder till olycka och död hos hbtq-personer" skulle han väl tänka, den idioten. Puckon det finns asså.
    Mican

    2014-01-14 | 09:56:10
  • Anna säger:

    förlåt, antog bara att det var en man, hen ska det stå!

    2014-01-14 | 09:57:15
  • så trött på detta säger:

    oj, jag trodde det var du som var den gula först, heh... iallafall, jag håller med om att det inte är rätt att stjäla, någonsin. Hade vi resonerat så och att stjäla hade varit lagligt, tror du inte samhället hade rasat då? De flesta hade till sist i framtiden växt upp med att detta är okej, jag är trött på all media och allt konsumera mera, men vi kan ju inte börja säga att de som har de svårare ska få grönt för att stjäla? Vissa regler behövs i världen för att det ska hålla sig uppe och vara något mer lika för oss alla. Om du är vänster så tycker jag du låter som en motsatt höger när du påstår att de fattiga ska stjäla? Det är inte direkt en robin hood historia där den som styr snor allt de andra har och han hjälper de fattiga genom att stjäla tillbaka de som de jobbat så hårt för. Nej, alla måste på något sätt försöka bidra med något till världen för att det ska vara rättvisst och fungera. för att ingen ska ses som mindre eller större i någons ögon. DET är mer vänster, inte din extremt märkliga syn på det hela och ditt barnsliga sätt att inte kunna ta en diskussion. Jag är själv kvinna men hatar sådan här extrem feminism. det är så fel. det handlar om att vara humanist. jag vet inte om du är som vissa andra extrema feminister, men en sak jag läste av en feminist var att alla män borde dö (pekar inte ut dig för att ha sagt det, pekar ut det jag tycker och tänker om hela grejen nu som skrämmer mig) jag tycker det är ren rasism mot män då. lycka till med mänsligheten då dessutom säger jag bara, utan män... finns många bra män, många dåliga, finns även många bra kvinnor och många dåliga. Eller inte genomgoda eller genomonda. Alla är olika, men vissa gör värre saker än andra osv. Det är kvinnor som håller på att kolla snett på varandra och ska ge varandra bitchblickar på bussen, på stan, i skolan ja överallt. vi kvinnor har själva skapat något slags hat mot varandra, men istället för att skylla ALLT på män kan väl vi lära oss att vänja bort detta beteende mot varandra, på så vis blir vi väl starkare? män gör fel, kvinnor gör fel... i slutändan är vi bara människor allihopa.

    2014-01-14 | 11:26:01
  • så trött på detta säger:

    inser att övergången från ämne till ämne i den kommentaren var mycket dålig, ursäkta för det. dessutom borde halva kommentaren varit på ett annat inlägg och inte detta. men jag vill bara ifrågasätta det nu när jag hittade din blogg och se din syn på det hela. rätta mig om jag har fel i något

    Svar: Ja alltså jag håller ju inte med dig i nånting så tycker förstås du har fel i allt du säger.
    Det är inte som om jag hävdar att lagen ska ändras så att vissa får stjäla lagligt. Men om valet står mellan att stjäla eller dö/leva ett odrägligt liv så är det ju såklart bättre att stjäla.

    Om du vill veta var jag står i feminism rekommenderar jag att du läser i kategorin Feminism och genus.
    Mican

    2014-01-14 | 11:29:13
  • Jitah säger:

    Alltså, för hård tycker jag absolut inte du var, då jag förstår din syn och åsikt på det hela, däremot kanske det syntes lite för tydligt hur arg du blev, men vem klandrar en som blir provocerad och har svårt stt hålla god ton liksom? Däremot tycker jag ämnet ni diskuterade inte heller direkt är okomplicerat, saker är sällan svart eller vitt och att hen skulle lyckas få dig att förstå hens syn på det hela är nog lika svårt som för dig att få hen att förstå din syn på det hela? Jag vet inte! Sen brukar såna där kommentarsdiskussioner (som jag allt för ofta deltar i) sällan leda till något så pass konstruktivt som man önskar! Tänkte precis som så många andra nämna mitt kön och att jag också är feminist men, det är ju rätt ointressant egentligen, däremot så håller jag inte alltid med allt du skriver här, och då ifrågasätter jag, för OM jag inte ifrågasätter så lär jag mig ingenting heller. Då får du ju liksom inte en chans att förklara din åsikt en gång till, så att jag kanske förstår? :) keep up the good work iaf, du ger mig dagliga tankeställare och det är nyttigt!

    Svar: Jo, du har nog rätt i att det är svårt att få såna diskussioner att leda till nåt vettigt. Svårt att förstå vad den andra egentligen menar.
    Jag gillar att bli ifrågasatt sålänge det är på ett konstruktivt sätt (även om jag kanske inte håller med om all kritik som framförs!). Hoppas att du kommer med många ifrågasättanden, vem vet kanske t.o.m jag lär mig något ;)
    Mican

    2014-01-14 | 13:27:18
  • så trött på detta säger:

    Okej, jag kan förstå att du inte håller med mig, jag höll ju verkligen inte med dig. Du ifrågasatte om hela diskussionen dock i detta inlägg därför skrev jag vad jag tyckte och tänkte. Jag tycker dock fortfarande inte det ska ses som okej att någon stjäl. Jag tycker självklart heller inte att människor ska behöva dö av fattigdom. Däremot tycker jag isåfall man bör vända sig till de organisationer och resterande som ska hjälpa till med hemlösa och fattiga, funkar det? Finns hjälpen lätt tillgänglig för alla som behöver den? Informeras det ordentligt om det? Tänka på hur man själv kan bidra, sen att påpeka för andra människor om hur mycket så lite kan ge, bara genom att skänka en slant till de som har de sämre ställt än andra. TROTS det kanske verkar vara fusk, har du inget direkt bevis på att de fuskar och har så de klarar sig lika bra som du själv, vad skadar det då att skänka något? Sålänge man själv har så man klarar sig såklart, jag är för tillfället arbetslös och sambon tjänar in vårt levebröd. Men har jag pengar på mig så ger jag iallafall något. Sedan måste jag påpeka att just det med att ge mat tycker jag är dumt att klaga på. Sålänge man försöker ge något, de kanske hellre vill ha pengar vem vill inte det oftast? Det är klart pengar är det som brukar hjälpa mest. Men mat, det är fortfarande något, något livsviktigt. Jag var på en konsert en gång, då en man utanför staketet till tillställningen gick omkring med en burk för att samla ihop pengar för ship to gaza. Jag kollade min plånbok, hade kortet och endast en krona i kontant. Jag gick ändå fram trots det kanske skulle kunna kännas löjligt och gav honom kronan och bad om ursäkt för att det var så lite, att det var det enda jag hade ute. Han tackade så mycket och sa att jag har iallafall bidragit och det gör alltid någon skillnad. Så ger du något som de som har de sämre ställt kan ha någon nytta av så är det alltid något. Jag tror många uppskattar det också. En rullstolsbunden man jag och min sambo träffade var så lycklig för att han fått en burk med nötter samt en banan. Vi gav honom alla tior och femmor vi lyckats samla på oss och han var lika tacksam för maten han fått innan som mynten han fick av oss. Så att påstå att det är något översittande tycker jag är rätt fult att säga.

    Svar: Ja alltså mat oxå kan va najs att ge och att få. Men att ha som principgrej att bara ge mat pga en vilja att kontrollera vad tiggarna lägger pengarna på tycker jag är fel. Men visst om du har en macka över liksom, det är skillnad tycker jag.
    Självklart är det bättre att ta hjälp från en organisation än att stjäla (inte minst för den egna säkerheten) men det valet finns nog inte för alla idag.

    Jag håller helt med dig i resonemanget gällande fuskande. Om en har så en klarar sig så skadar det ju inte att skänka oavsett :)
    Mican

    2014-01-14 | 15:31:30
  • When Darkness Falls säger:

    Klart som själva fan att du inte gjorde fel! Herregud, jag sitter här och är helt imponerad av ditt sätt att argumentera trots ilska. Vilka svinig jävla gris tänker jag bara om hen du diskuterade med. Så totalt utan empati och inlevelseförmåga.

    Jag upplever ofta att folk inte kan greppa att man blir arg på dem för att deras åsikter är vidriga. Då är man elak och håller inte den Goda Tonen. Nej, allas åsikter är INTE lika mycket värda, inte lika bra och inte lika okej. Bara för att man har rätt att vara en röv betyder det inte att röveri är något att sträva efter.

    2014-01-16 | 15:01:24
    Bloggadress: http://wdarknessfalls.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: