moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Män som säger sig vara rädda för mig

Kategori: Feminism och genus

Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera när folk gör det till nån slags stående skämt eller upplever sig hotade pga mitt engagemang. Asså visst är det rätt kul att bli omkramad och få höra "äntligen en feminist i mitt hus" eller lite komiskt när nån snubbe ba "du är så läskig, tänk om du klipper av mig kuken" nej okej nu överdrev jag men ni fattar. 
 
Men samtidigt - varför ska ni göra det (mig) så jävla exotiskt? Lägga fram det som om kampen för jämställdhet inte är att ta på allvar? Nu menar jag inte mina kompisar, med dom skämtar jag gärna om sånt, utan menar folk i omgivningen jag knappt träffar. 
 
Om ni vill uppmärksamma mig pga mitt engagemang när ni träffar mig, kan ni ju typ säga "du är ju fett cool som jobbar för jämställdhet" eller nåt. Inte typ "höhö nu kommer feministen, nu får vi passa oss". Eller värre: direkt börja fråga om hur "extrem" jag är i min kamp för jämställdhet. Typ "Asså det är väl okej att va feminist, men du är väl inte sådär extrem?".
 
Hehe tänk om samma grej hade hänt nån som var med i Läkare utan gränser. Ba "Alltså det är väl skitbra att du vill rädda människor, men du är väl inte sådär extrem i det?". Fett dumt ju.

 

Kommentarer

  • Fine - en 21årings syn på sex, kärlek och relationer säger:

    Sen jag började benämna mig som feminist får jag också höra rätt ofta av (kill)kompisar att "nu får vi minsann passa oss så vi inte säger nåt som retar upp dig ;)" och skit. Man ba eller så kan ni sluta säga sexistiska grejer överhuvudtaget?

    Svar: Eller hur! Det dom gör är ju att försöka vända det till att du är överkänslig, istället för att se sig själva som sviniga
    Mican

    2014-01-06 | 12:42:33
    Bloggadress: http://liberfine.se
  • pelle pettersson säger:

    jag tror det är det vanliga, att unga kvinnor inte tas på allvar . jag är cisgubbe och inför senaste valet hade jag FI-valbroschyrer framlagda i vår gårdsbutik till alla som ville ha och jag peppade alla att ta en ,och ingen kom med löjliga kommentarer,en del verkade besvärade men de höll käften.

    Svar: Det tror jag med.
    Mican

    2014-01-06 | 14:44:18
  • Moa säger:

    "Tänk om du klipper av mig kuken" Alltså. En av mina lärare sa nästan exakt så till mig en gång efter en debatt på högstadiet.

    Svar: Haha seriöst? hahaha
    Mican

    2014-01-06 | 17:43:15
  • Alma (Kultureliten) säger:

    "Asså det är väl okej att va feminist, men du är väl inte sådär extrem?"

    Har själv inte fått den frågan men känner spontant att jag kommer vilja svara "Jo det är jag faktiskt!" om jag någonsin får det. Sen skulle jag givetvis vilja gräva mer i vad detta "extrem" innebär.

    Innebär det att jag inte kommer skratta åt dina sexistiska skämt? Att jag kommer bli förbannad om du förolämpar mig eller andra kvinnor? Att jag anser att kvinnor borde ha rätt till samma ekonomiska och politiska makt som män och är för "extrema" metoder som exempelvis positiv särbehandling och konkreta lagar och förordningar som även kommer inskränka människors liv till viss del för att uppnå detta, så ja. Jag är så extrem.

    Svar: Hehe ja alltid kul att be folk precisera vad dom menar med extrem.
    Mican

    2014-01-06 | 18:18:58
    Bloggadress: http://kultureliten.nu

Kommentera inlägget här: