moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

När du fryser och killen erbjuder dig sin jacka

Kategori: Feminism och genus

GUUUUUUUD va många gånger jag ser sånt här, särskilt på film med lite romantisk bakgrundsmusik. Inte bara att han erbjuder sin jacka utan också att han typ erbjuder sig att bära tjejens väska eller öppnar dörren för henne eller bjuder henne på mat eller whatever. 
 
Jag är så trött på när tjejer i min omgivning pratar om dessa grejer som romantiska. Typ tycker att det är lite mysigt när killen gör så för då får de känna sig uppskattade och kvinnliga. Det är just att han gör det gentemot dom som är det fina, och inte tvärtom. Mannen ska uppvakta kvinnan.
 
Men vafan. Vill vi ha jämställdhet så är det all or nothing. Det går inte att som kvinna ba "jag vill bli sedd som lika självständig som män men det är ju jättemysigt om dom bär mina saker".  
 
 

Kommentarer

  • BahJAHA säger:

    Men.. om man inte alls ser detta som något romantiskt, utan bara hjälpsam? Då pratar jag om typ när min make bär kassar med mat för att jag inte orkar, är gravid.. men har annars stora problem med ryggen. Jag vill ju inte att detta ska ses som något negativt. Eller att min man ofta bjuder mig på mat? Jag har väldigt mycket mindre pengar än honom.. är det fel av mig att jag låter honom betala min mat jämt?

    2014-01-12 | 13:08:54
  • Olivia säger:

    Det handlar ju om att ge å ta, även om männen måste ge mer för att det ska bli jämställt så måste vi kvinnor lägga av med vissa saker:/

    Svar: Precajsly
    Mican

    2014-01-12 | 14:19:55
  • BahJAHA säger:

    Jo men jag tycker det känns puckat att kriga med kassar med mat när jag är gravid och dessutom har dålig rygg bara för att försöka bevisa något. Tråkigt att så många ser detta som något negativt när han automatiskt tar dom tunga påsarna för att underlätta för mig. Jag hade gjort samma sak för honom ifall han inte kunde bära tungt. Eller om jag hade haft mer pengar, då hade ju jag betalat all mat osv..

    Svar: För mig handlar det om att jag ogillar det beteendet när det syftar till att typ bevisa kvinnlighet och manlighet. Att män ska ge jackan ba för att det är manligt fastän dom skulle frysa lika mycket som kvinnan.
    SJÄLVKLART är det INTE fel att killen bär om en har ont i ryggen liksom (hey så gör vi i mitt förhållande o han betalar typ allt för jag är fattig etc etc). Det är ju just detta - gör vi det för att upprätthålla kvinnlighet/manlighet eller kunde det lika gärna vart tvärtom?
    Mican

    2014-01-12 | 15:15:25
  • BahJAHA säger:

    Han lagar ALL mat hemma och tömmer alltid disken och vi tvättar alltid tillsammans. Det jag mestadels gör ensam är att dammsuga, skura och dammtorka och övrigt pyssel hemma. Jag råkar ju vara en sån som finner det ganska rogivande också :) han betalar hyran och alla andra räkningar eftersom jag är arbetslös och snart mammaledig.. vilket jag ofta har dåligt samvete över och kan må dåligt över. Men samtidigt så vet ju han om att om situationen var omvänd så hade jag "tagit hand om honom" ekonomiskt och tjänat alla pengar till hushållet.

    Svar: Jag kan också må dåligt ibland över att typ inte betala nåt, men har ju liksom inte så mycket pengar att bidra med. Rikast betalar liksom :)
    Mican

    2014-01-12 | 15:24:22
  • BahJAHA säger:

    Många skulle nog tycka att jag har det bra och att jag ska vara tacksam. Jag har svårt för att se det på det sättet eftersom jag aldrig hade kunnat vara med en egoist. Jag är bara tacksam över den kärlek vi delar och att jag hittat någon som hela tiden vill utvecklas och bli en bättre människa, vaaarje dag.

    Svar: Låter awesome :)
    Mican

    2014-01-12 | 15:30:19
  • BahJAHA säger:

    Ja det är tamejfan underbart. Kram på mican

    2014-01-12 | 16:26:01
  • Idun säger:

    Är det ens ett vanligt förekommande fenomen att killar ger bort sina jackor alltså?? Varför skulle kvinnor gå ut utan jacka från första början om det är kallt? Fattar verkligen inte + har aldrig varit med om någon dylikt själv.
    Hur mycket jag än tycker hjälpsamhet är en självklarhet håller jag med om att det är löjligt att göra om det till ~*~romantik~*~. Tycker en ska hjälpa alla som behöver hjälp, samt tycker människor som förväntar sig hjälp trots att de inte behöver någon är lite eh... pretantiösa? självgoda? skiter fullkomligt i allt utom sin egen tid. typ.

    2014-01-13 | 17:45:55
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Sillen säger:

    En kompis som jobbat/bott i England några år när vi snackade om tafs/påflugna random snubbars ovälkomna "komplimanger" på krogen: "Då skulle du inte kunnat bo i England, varje gång man gick ut var det killar som tafsade och kom fram och slemmade. På dagen var alla riktiga "gentlemen", höll upp dörrar för en och "goodmorning love", "have a nice day love" och sånt. Dom tyckte väl att dom vart så himla trevliga på dagen att dom hade rätt till en på kvällen."

    Svar: Mmm "snälla" killar lovely
    Mican

    2014-01-13 | 20:19:15

Kommentera inlägget här: