moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Tänk på vad din kritik leder till och vems agenda den främjar

Kategori: Feminism och genus

Asså jag är så fullkomligt trött på människor som alltid måste ge sin åsikt på precis allting, och inte tänker efter vad deras sk "sakliga kritik" leder till. Fine, du får gärna kritisera grejer inom feminismen du inte gillar, internkritik är viktigt. Men gör det på ett sätt som främjar kampen. Förslagsvis med feminister istället för med antifeminister. Det förstnämnda kan va utvecklande, men det sista är bara fett skevt. 
 
Jo jo, du kommer väl få beröm för hur "nyanserad" och "vettig" du är som "vågar" langa kritik mot oss radikala feminister. Av antifeminister, det vill säga. Jag tror inte många avståndstagare gör det medvetet, det här att köpa sig själv billiga poänger på den feministiska kampens bekostnad, utan dom flesta fattar nog helt enkelt inte vad dom håller på med och hur förödande det är. 
 
Jag höll på så hela tiden förut. "Jag är feminist men jag hatar inte män" eller "Jag är sjukt vänster men AFA är ju dumma" eller whatever. Det viktigaste var liksom att promota mig själv på rätt sätt så att folk inte skulle tro att jag var för extrem. Att jag då samtidigt upprätthöll bilden av andra feminister som rabiata och ovärda att tas på allvar fattade jag inte, och sket väl i. Först nu på senare tiden jag har insett att det inte är så jävla viktigt att ta avstånd från allt jag inte håller med om. För om jag genom att uttryckligen ta avstånd från manshat ger antifeminister vatten på sin kvarn, då håller jag hellre käften. Och så kan jag ju typ kritisera sexism istället, nåt som faktiskt för den feministiska kampen framåt.
 
Om du vill bidra till att skapa ett bättre samhälle måste du lära dig i vilka sammanhang det är främjande att ge kritik och ta avstånd, men också när du borde skita i det. That's it liksom.
 
Men sen kanske du inte är så jävla på att "censurera dig själv" för ett gott syfte, utan tycker det är viktigare att du som person blir uppskattad och älskad. Inte konstigt, men inte heller särskilt konstruktivt i ett större sammanhang. 
 
Jag tycker att Burgschki säger det jävligt bra:

Varför inte se helhetsbilden istället? Vems agenda ditt avståndstagande tjänar. För feminismen har utstått spott och spä sedan dess uppkomst och jag blir uppriktigt sagt ledsen när folk faktiskt tror att detta hån av feminister i olika former på bloggar och twitter skulle vara att vara objektivt kritisk.

Kommentarer

  • Kusin A säger:

    Extremt bra skrivet. Har följt med i debatten kring just det här ämnet ett tag och varit osäker på var jag står, men det här inlägget fick det att klarna för mig. Håller med dig på alla punkter.

    Svar: Tack du!
    Mican

    2014-01-01 | 16:46:23
    Bloggadress: http://kusinerikamp.blogspot.se
  • Jenny säger:

    Väldigt bra skrivet!

    2014-01-02 | 10:30:43
  • burgschki säger:

    åh tack fär länk, hade missat och ja vi har ju samma åsikt. bra skrivet!

    2014-01-04 | 13:01:04
    Bloggadress: http://burgschki.wordpress.com

Kommentera inlägget här: