moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vi feminister delas upp i två läger

Kategori: Feminism och genus

Nu hoppar jag på en bloggutmaning. Ämnet för denna gång är - hur ser debatten om feminism ut idag? 
 
Jag upplever att feminismen ofta vänds till att handla om feminister. Asså att det snackas mer om vilka som är feminister och vad dessa tycker och gör, än att handla om feministiska sakfrågor. Denna lite knäppa trend upprätthålls som jag ser det av både feminister (vissa iallafall), ickefeminister och antifeminister.
 
I korthet kan det väl beskrivas som att vi feminister delas upp i två olika läger (obs varning för stereotyper, detta är alltså ej menat att beskriva riktiga personer).
 
Vettiga feminister
"Nyanserade" (diskuterar gärna situationen för både män och kvinnor) 
Förespråkar god ton
Tar avstånd (från "extrema feminister", manshat, våld m.m)
Vill anpassa feminismen så att alla ska känna sig välkomna
Tar alla debatter
Välkomnar antifeminister i feministiska diskussioner
 
Extrema feminister
Rabiata/radikala
Blir arga/aggressiva
Hatar män

Anser att feminismen måste sticka i mångas ögon för att vara progressiv och verksam
Elitistiska (diskuterar inte grunder i feminismen gång på gång)
"Censurerar" (vägrar vissa debatter med vissa människor)
 
Jag tänker inte uttala mig om vilken kategori som är att föredra och vilka feminister som egentligen är mest feministiska och bedriver kampen bäst FÖR DET ÄR JUST DENNA DEBATT SOM STÖR MIG SOM FAN. 
 
Jaja liksom låt feminister få vilja förklara the basics och försöka omvända ickefeminister, va jättepedagogiska mot meningsmotståndare och diskutera med antifeminister (dock ej genom att smutskasta andra feminister). Men låt också andra feminister bli arga och agressiva och vägra förklara saker för meningsmotståndare utan istället vilja diskutera med enbart likatänkande. 
 
Och sluta förihelvete upp att reproducera denna myt om att feminismen är ett fåtal feminister. Lady Dahmer är inte feminismen. Fanny Åström är inte feminismen. Cissi Wallin är inte feminismen. Jag eller du är inte feminismen. Det är inte individuella feminister som gör feminismen bra eller dålig. Vi har olika sätt att bedriva feminism på. Ingen av oss har makt att bestämma kampens utformning och ingen är skyldig till att "ge feminismen dåligt rykte".
 
Åh jag längtar till den dagen då folk ska sluta säga att dom inte vill kalla sig feminister pga att dom tycker andra feminister är för extrema. När folk slutar tro att feminism är nåt slags allsmäktigt råd där alla alltid måste vara eniga för att vi ska ta oss framåt. När folk slutar upp att med att försöka bestämma vilka feminister som är mest feministiska och ger fan i att söka efter syndabockar att skylla på.
 

Kommentarer

  • burgschki säger:

    Oh sweet baby Jesus tack! Precis så!

    2014-01-15 | 23:33:47
  • Anna säger:

    Håller med fullständigt!

    2014-01-16 | 00:12:57
  • pelle pettersson säger:

    jäpp

    2014-01-16 | 07:58:16
  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Skitbra!

    2014-01-16 | 08:08:45
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • When Darkness Falls säger:

    Fantastiskt bra skrivet! Jag stör mig så inihelvete på att enskilda feminister anklagas för att förstöra feminismen. Och då menar jag inte bara de arga, utan även när arga anklagar mindre arga för samma sak. Detta är inget annat än patriarkatets metoder att slå split mellan oss kvinnor. Ett lysande sätt att aldrig få feminismen enad i grundfrågorna.

    Såg att du har mig i din länklista *glad* Ska lägga till dig i min ASAP! <3

    Svar: Yeah länkkärlek :D
    Mican

    2014-01-16 | 14:48:44
    Bloggadress: http://wdarknessfalls.wordpress.com/
  • Hmm säger:

    Fats tja vad ska jag säga. Jag vill inte att min person ska i något sammanhang kopplas till att jag kategoriskt utan förbehåll dömer någon som inte har uttalat en ideologi utan bara råkar vara född till och inte har erkänt sig till en grupp. Att hata någon för något de inte kan ändra på utan drastisk kirurgi och hormonbehandling.

    Så länge den risken finns så kommer jag alltid att labela mig som liberal som vill se mer jämlikhet för kvinnor utan att glömma bort männen. Femi-light.

    Svar: Du behöver ju inte hata nån. Men visst visst du får ju förstås klassificera dig själv
    Mican

    2014-01-16 | 17:06:00
  • Fine - en 21årings syn på sex, kärlek & relationer säger:

    Spot on <3

    2014-01-16 | 18:57:58
    Bloggadress: http://liberfine.se
  • majses säger:

    well put! hatar denna ständiga diskussion som _alltid_ pågår på t ex twitter...

    2014-01-17 | 12:59:14
    Bloggadress: http://majses.blogspot.se
  • Hmm säger:

    Mican: Jag vet Gowins lag och allt det men… jag kan inte kalla mig för nazist även om jag inte vill utrota judar ifall flertalet av dem som kallar sig nazister vill det. Då måste jag ju förstå att jag kommer att förknippas med en sorts hat vare sig just jag hatar eller inte.

    Svar: Asså nu är ju nazism iofs en idelogi som bygger på människoförakt så tycker ej det går att jämföra. Och att kalla sig liberal för ju också med sig fördomar (tex från mig hähä) så då är det väl bäst att ej kalla sig nåt ;)
    Mican

    2014-01-18 | 03:04:56
  • fanny säger:

    FYFAN VAD DU ÄR BRA!

    2014-01-18 | 14:31:30
  • fanny säger:

    FYFAN VAD DU ÄR BRA!

    2014-01-18 | 14:31:31
  • fanny/Mslackerbitch säger:

    TACK!

    2014-01-28 | 20:27:28

Kommentera inlägget här: