moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

GÄSTINLÄGG - Ätstörningar och veganism

Kategori: Whatever

Hej! Jag heter Anton och jag är ätstörd.

Jag har i ungefär ett år fram tills häromdagen haft en matbudget på motsvarande vad många av er betalar för att få åka tunnelbana. Jag har också Aspergers syndrom och ADHD, två neuropsykiatriska funktionsvariationer som båda gör det nästintill omöjligt att planera, vare sig det gäller min kost eller min vardag, och väldigt svårt att hålla rutiner. Jag har också haft enorma problem med ångest och depression, och har under det gångna året varit med om saker som, på grund av tidigare trauman, har fått mig att isolera mig. Jag har inte haft samma möjlighet att röra mig fritt i offentlig miljö som förmodligen 99% av er som läser detta åtnjuter, och det mesta av den mat som jag har köpt, för de pengar jag inte har, har möglat, ruttnat och fått kastas bort, eftersom att jag inte äter den. Och låt mig här säga att jag AVSKYR att kasta mat.

Jag har en väldigt problematisk syn på mat. Bara tanken av att behöva trycka in den i min kropp finner jag fortfarande ganska obehaglig. Och det hjälper inte heller att jag sedan tonåren haft stora mag- och tarmproblem som jag trots vad som känns som hundratals läkarbesök genom åren inte fått någon hjälp med, och inget svar på vad det beror på. Och trots att jag vet att jag under den större delen av mitt liv har varit allvarligt underviktig så är jag än idag livrädd för att gå upp i vikt. Så om det inte vore nog att jag inte har råd med mat, inte kan handla mat, inte kommer ihåg att laga mat, inte kan laga mat, glömmer att äta maten, är rädd för att äta maten, mår psykiskt dåligt av att äta maten och blir bestraffad av min kropp för att äta maten så *vill* jag inte heller äta maten. Faktiskt, jag skulle må bäst om jag fick slippa det. Att aldrig mer behöva äta, det vore min dröm. Men vet ni vad jag hatar ännu mer än att äta? Jo, det är att vara riktigt, riktigt hungrig. Att vara trött, ledsen, arg och utmattad över att jag inte har fått i mig ett uns av näring på tre dagar, att magen värker något in i h*****e, att ligga kraftlös på golvet och gråta över hur pinsam hela situationen är, och att vara rädd, riktigt rädd, för att inte veta om jag kommer att kunna leva månaden ut.

Och här kommer det allra viktigaste: För sociopolitiska, miljömässiga och etiska skäl gör jag mitt allra bästa för att bara äta veganskt. Och för att väldigt många människor runtomkring mig anser att jag är en mördare och ett monster om jag äter kött eller dricker mjölk.

Det är ett mirakel om jag får i mig mat.
Det är en seger om jag vågar mig ut och ner till affären här bredvid.
Jag borde vara tacksam för det, och ni, som mina vänner, borde vara tacksamma för det. För mig att bli frisk hänger på att jag möts av hurrarop och uppmuntran så fort konsumtion av ätbara ting nämns.
Att det för en privatperson är “billigast” att äta veganskt förutsätter att en har vad som anses vara en normal matbudget, att en har möjlighet att utan större problem planera ens kosthållning och matlagning och resor till avlägsna affärer. Det är inte “billigast och lättast” om en ligger och skakar i fosterställning, om en inte vågar lämna sovrummet, om klockan är halv ett på natten, om en inte har ätit på mer än två dygn och om en acceptabel kostnad för nästa mål mat är nio kronor.

Jag hade kunnat klara mig, om jag nyttjade den statliga hjälp jag fick, om jag samlade mitt mod och ansträngde mig till att göra mitt bästa, om jag under ledsagning planerade och förberedde min mat för veckan och om jag såg mat som mat och såg det som en vinst att jag fick i mig lite av det, när jag faktiskt klarat av att hålla det jag lovat mitt boendestöd.

Men nej, jag har inte kunnat samarbeta med socialtjänsten, eftersom socialtjänsten har velat att jag ska äta varje dag, och jag inte har råd att äta veganskt varje dag. Istället har jag ätit veganskt ibland, hoppat över majoriteten av mina mål – ibland avsiktligen, oftast oavsiktligen – långt före nästa bidrag fått slut på pengar, gått och hungrat i flera dagar och slutligen lånat en hundring och i rädsla och desperation ätit ett ägg eller en bit kött, för min överlevnads skull. Och efteråt har jag alltid känt en sådan enorm skuld och skam att jag varje gång varit nära på att spy upp maten igen.

Även under de perioder då jag lyckats förhållandevis väl med maten så har jag haft en akut brist på fett. Att få i sig vegetabiliskt fett kostar mycket, om en utgår ifrån min ekonomi, och kräver mycket arbete och planering. Faktum är att det kräver mycket arbete och planering att överhuvudtaget leva på en vegansk diet utan kosttillskott och dyra halvfabrikat även om en har en stor fettreserv.

Det råder svält, svår fattigdom och kolonialt förtryck i världen. De rikas boskap äter de fattigas mat. Vi förstör vår egen miljö i en sådan hastighet att många är skeptiska till om vår art faktiskt kommer att överleva det nästkommande seklet, och vi behandlar djur som inte är människor fruktansvärt illa. Allt för att vi anser att vår kultur av köttätande är helig och orubblig.

Men det här är ett strukturellt problem. Vi lever i ett samhälle där köttnorm råder. Den påverkar vår marknad, och även om veganism idag är tillgängligt för vissa så tycks de flesta antingen blunda för eller inte förstå att det är en lyx. Problemet är att vi som kollektiv äter animaliska livsmedel, och det kommer inte att lösas av att vi hejvilt kallar människor för mördare och förtryckare, och att vi påför skuld och skam på individer som utan vår vetskap kan ha tusen anledningar till att inte vara de bästa kandidater för att vara veganismens förtrupper.

Under de senaste ett och ett halvt år av mitt liv har jag nästan helt uteslutande umgåtts med politiskt “medvetna” vänsterfeminister. Gissningsvis har hälften av dem varit veganer, eller åtminstone vegetarianer. Nästan dagligen har jag blivit förhörd om min kosthållning, och nästan alla har tagit sig friheten att öppet och skoningslöst tycka till om min kosthållning. Det är dessa människor som har påfört den skuld och den skam jag nu bär på – den som har försämrat min redan omöjliga relation till mat – och nästan varje gång jag har sagt emot så har jag förlorat en vän. Den näst senaste gången jag sade emot någon i denna fråga så förlorade jag ett tjugotal vänner och blev utsatt för trakasserier över telefon, e-post och chatt.

Jag har mött så många smarta, skarptänkta aktivister med en djup och komplex intersektionell analysförmåga, men så fort ämnet veganism dyker upp så tycks de allra flesta fullkomligt tappa sin analysförmåga och förvandlas till någon slags bittert hänsynslös nyliberal som talar om “personligt ansvar”, “medveten konsumtion” och smäller blint på folk etiketter som om samhället uteslutande bestod av bra människor och de som är för “dåliga” och för “dumma” för att få existera. Vidare har många sagt att de missförhållanden som har gjort att jag inte till hundra procent har kunnat hålla en vegansk diet bara är “dåliga ursäkter”, ofta följt av anklagelsen att jag som man bär på någon slags naturlig machovilja att äta animaliska livsmedel, och att jag, vad jag än säger, “bara kan välja att sluta med det”.

Kära vänner, rädda oss, och rädda djuren. Gör ert bästa för att motarbeta problemet. Ni har allt mitt stöd och all den hjälp jag kan erbjuda! Men gör det genom bildning, genom att starta gräsrotsrörelser, genom att planera stora samköp, genom att utveckla er egen matkultur och genom att tänka ut hur ett veganskt liv kan vara mer tillgängligt för fler. Gör det inte genom att tävla om vem som är mest hatisk och mest radikal, och gör det inte genom att framtvinga självförakt bland de som inte håller era mått.

Och jag vill inte säga det här en gång till:
Vad ni än gör, jämför inte köttindustrin med folkmord om ni inte själva har varit med om och överlevt det sistnämnda. Att ni har den “bästa dieten” suddar inte ut era privilegium. Det tror jag att ni egentligen fattar.

Kommentarer

  • 3462652 säger:

    Fy fan. Om du läser det här, har du prövat måltidsersättningar? Inte mycket till energi men det är i alla fall mycket vitaminer och mineraler. Nödlösning jag vet men bättre än inget tills du får hjälp. Hyfsat dyrt med, det billigaste är påsarna i 25 pack som du blandar med vatten. Bars och färdigblandade är dyrast.

    Hoppas det löser sig så småningom...

    2014-05-13 | 13:45:01
  • Jennie säger:

    Hej
    Fy fan för hur du beskriver din situation - så ska du inte behöva ha det! Har du sökt hjälp för din ätstörning? Du har all rätt till professionell hjälp och det troliga är att du behöver dt när dt gått så många år.

    undrar lite också vad du har för trångsynta vänner. att rakt av fördöma andras livsval och skuldbelägga dem är inte en bra strategi för att vinna dem över till sin filosofi ...

    Bara så att du vet så finns det folk som inte dömer så hårt. Jag hoppas att du får träffa såna nån dag.

    och jag hoppas verkligen tt du får hjälp att bli bättre vad gäller maten. att du får träffa folk som förstår att egen överlevnad går före hänsyn och värderingar. Och att du själv kan förlåta dig för du har INTE gjort något fel som ätit det du kunnat för att överleva. Det är överlevnadsinstinkt!

    kram

    2014-05-13 | 20:28:46
  • Hmm säger:

    *gråter*

    /Än mer övertygade liberal. Allas individuellas rätta att få vara som den behöver.

    Svar: Blä. Liberalism förtrycker folk
    Mican

    2014-05-13 | 22:45:21
  • Elin säger:

    KRAM <3

    2014-05-14 | 23:03:50
  • Meh säger:

    Jag vet hur svårt det är att få i sig mat när man knappt har några pengar och inte alls vill äta. Är man dessutom vegan ställs ännu större krav på varierad mat.

    Som tips för billigare mat skulle jag föreslå baljväxter. Jag köpte nyss två kg torkade gula ärter för 10 kr på hemköp. När de är blötlagda och kokade blir de åtminstone 3 kg som man kan frysa in i portionspåsar. Man kan blanda dem med krossade tomater och lite salt så har man tomatsoppa/pastasås.
    Man kan mosa dem och steka i typ rapsolja (kostar typ 16 kr/liter på netto) så får du i dig fett också.
    Baljväxter är dessutom väldigt näringsrikt.

    En annan sak som kan ha att göra med hur dåligt du mår efter att äta kött är att kroppen blir sämre på att bryta ner kött om man inte ätit det under en lång tid. Det gör att man blir illamående när man äter det. Samma sak om man äter mycket på en gång efter att knappt ha ätit under en lång period. Kroppen blir stressad och man(jag i alla fall) blir illamående och får ångest.

    Hoppas det löser sig

    2014-05-15 | 11:58:55
  • Tatiana säger:

    Ar djurvan sjalv.
    Radda djuren sager jag med.

    Men Mican....vad menar du med att liberalismen fortrycker, utveckla garna....ar nyfiken!
    : )

    Svar: Åh kan ju ta upp hundratusen exempel men pallar inte nu. Men typ 1. att liberaler vill bevara klassamhället (förtrycka arbetarklass) 2. Gynna kapitalismen, både lokalt och globalt vilket drabbar många människor inte minst i 3e världen. 3 Liberaler är också ofta konservativa och är sega på att hoppa på det här med typ hbtq-rättigheter
    (Med liberaler menar jag högerfolk)
    Mican

    2014-05-16 | 13:18:19
    Bloggadress: http://www.fargosisters.com
  • Hajis säger:

    Känner igen mig så mycket. Jag har allergier som gör att jag aldrig kommer kunna bli vegan eller vegitarin. Jag har mått dåligt och haft ångest över det nästan så länge jag kan minnas.

    Och folks sätt, asså det finns inga gränser! Det kan va vegg-människor som ska anklaga en med att en vist kan. Köttkonsumenter som tar djurfrågor personligt och bara måste slå ifrån sig eller omotiverat angripa första bästa. Inte äns när de får fakta tillskrivet på näsan kan folk hindra sig. Jag är sjukskriven, jag orkar inte. Mina allergier gör det omöjligt att skippa animalier helt. Men nähepp, de skulle minsan...

    Och alla dessa jävla pikar. Haha, ja jag hade ju ingen aning om att jag äter kött. Jag ska genast dra in mina uttalde åsikter. Som att jag inte redan har ångest över det och svårt med mat över lag. Som att jag nu också måste leva upp till någon checklista för att få ha en åsikt.

    Och när en väl orkar säga emot måste de andra alltid få sista ordet. Alltid.

    Som du skriver, ni borde hurra när en äter. Istället är det fel. Alltid nått att fråga ut om, nått att påpeka, nått att pika om. Aldrig rätt. Och så läggs ångesten över animalier på hela skiten.

    Jag har för fan blivit tvungen att hoppa av min skolgång. Om jag lyckas ta mig utanför tomten är det en bedrift. Men jag ska inte behöva förklara mig. Att jag inte orkar laga mer vegg-mat än jag gör är orsak nog.

    Nu blev det väldigt långt. Men ja, jag har aldrig hört någon annans erfarenheter om det här. Tack för att du ville dela med dig, det betyder väldigt mycket. Massa lyckönskningar på dig<3

    Svar: Tack att du delade med dig! <3
    Mican

    2014-05-19 | 02:08:49
  • Jenny säger:

    Hej Anton!

    Vet inte om du läser det här, och förmodligen är jag inte till så väldigt mycket hjälp men ett av mina livsmotton är "en äger alltid uppmuntran". Så krya på dig. Om det går. Och det är inte ditt fel när och om det inte går. Personligen är jag också vegetarian, men kommer snart åka till ett ställe där jag inte vet hur jag kommer äta (svälter alltid där p.g.a. hatar många sorters mat t. ex. grytor, soppor, e.t.c), får kväljningar bara av att se dem), så en får tänka så här: Det är faktiskt min hälsa som går i första hand, och en kan försöka vara bra för världen så gott det går i andra hand. Världen blir i det långa loppet inte en bättre plats för att en svälter och mår dåligt.

    Ta hand om dig och ha det bra (i den mån det går)
    Kram

    2014-06-23 | 21:57:59
  • Robin säger:

    Hej Anton.

    Vi kan börja med att säga att jag är anti-speciesist (vegan) och ägnar mycket av min tid att tänka och bekämpa många förtryck. Jag och mina vänner har diskuterat det här med om veganism skulle vara en klassfråga många gånger och om det går för alla.

    Speciesism är ett förtryck. Ett jävligt stort förtryck och det verkar du också ha lagt märke till. Dock blir det problematiskt när du skriver följande:
    "Men det här är ett strukturellt problem. Vi lever i ett samhälle där köttnorm råder. Den påverkar vår marknad, och även om veganism idag är tillgängligt för vissa så tycks de flesta antingen blunda för eller inte förstå att det är en lyx."
    Rasism, homofobi, transfobi, sexism osv. är också strukturella problem och är väldigt starka och rotade förtryck i många delar av Sverige. Vi ser inte anti-rasism, HBTQ-kamp och feminism som privilegierade "lyxkamper" i dessa områden och jag vet inte om jag sett att något av förtrycken någon gång har kunnat ursäktats.

    När det kommer till priser på mat så gäller samma för såväl icke-veganskt som veganskt: en kan äta dyrt, en kan äta billigt och allt däremellan. Uppfattningen om veganmat verkar dock ofta vara att en behöver äta "fake-produkter" för att kunna äta något gott och ordentligt men så är inte fallet.

    När det kommer till djurrättsrörelsen så är det precis som alla andra rörelser: folk har olika arbetsmetoder och uppfattningar om vad som fungerar och olika människor tar åt sig av olika saker. Det gör att det ibland skär sig i diskussioner men det betyder inte att alla djurrättare och veganer är likadana (du har inte uttryckt det så, men vissa av kommentarerna lutar åt det hållet).

    Hoppas att du får all hjälp du kan få. Alla får helt enkelt göra så gott de kan, medan vi andra försöker krossa det speciesistiska paradigmet och bryta animalienormen.

    Ha det bra!

    Svar: Det är sjukt bra att folk försöker krossa speciesismen. Samtidigt så är det svårt att som individ leva "helt korrekt", och det blir lättare för dem som är privilegierade på andra sätt och inte bryter mot så många andra normer.
    Varken jag eller Anton hävdar att veganism är en lyxkamp, utan snarare att det inte är lika lätt för alla att "leva som en lär". Detsamma gäller dessutom feminism, går knappt att som individ slå sig fri från struktur.
    Mican

    2014-08-21 | 12:59:06

Kommentera inlägget här: