moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Ingen föds med en intersektionell analys

Kategori: Whatever

Nyss hemkommen från tjejjoursutbildning jag hållt i. Asså det är typ den bästa grejen som finns här i världen, hänga med sköna peeps som alla vill stötta unga tjejer. En mysig liten feministisk frizon, där jag dessutom får chans att "utbilda" (låter så drygt men ni fattar) i frågor som jag tycker är viktiga för att vara tjejjoursaktiv. 

Men det finns också ett problem med att jag utbildar i frågor JAG tycker är viktiga. Och det är ju jag lätt kan missa många viktiga perspektiv, eftersom min världbild utgår från privvad vit, cis, medelklass, utan funktionsvariant-kvinna. Det blir jävligt viktigt med självrannsakan, för jag har makt som utbildningsledare (att vinkla innehåll och därav påverka rekryterna) och vill förstås inte använda den på ett skevt sätt. 
 
Det är svårt att på ett förenklat vis förklara feminism, INTERSEKTIONELL sådan. Att kunna prata om hur tjejer och killar behandlas olika i samhället utan att osynliggöra ickebinära, att få med fler variabler såsom etnicitet, klass osv. Att anpassa utbildningen så att både de som feministaktivistat sig i flera år och de som inte riktig har koll på begreppet feminism får ut något av det hela, och att alla känner sig välkomna och vågar yttra sig. 
 
Det är vid såna här tillfällen jag uppmanar alla deltagare till god ton. Och ni känner mej jag tror absolut att det kan va fett bra att svära åt folk och kasta stolar på rövhattar MEN inte i ett forum där alla faktiskt är öppensinnad och vill lära sig. Då går det att be folk ha överseende med "dumma frågor", vilket såklart ska kombineras med att uppmana deltagarna att ta till sig av kritik om någon påpekar att de uttrycker sig skevt.
 
För alltså, vem gör inte det ibland? Säger förtryckande grejer? En föds inte med rätt begrepp och en intersektionell analys. Det tar tid för det att växa fram, och måste få ta tid. Jag kan inte förvänta mig att nya tjejjourarna ska veta allt, men jag kan promota ödmjukhet, reflektion och förändringsbenägenhet. 

Kommentarer

  • Freja säger:

    Jag jobbade för något år sedan med att lära ut normkritisk pedagogik för internutbildarna i en svens myndighet. Det är så kul, men så svårt! Och just det där med att tillåta dumma frågor, men oxå att klara av att bemöta dem på ett konstruktivt sätt, är så viktigt och så svårt!

    Svar: Gu va spännande det lät!
    Mican

    2014-09-22 | 00:56:14
    Bloggadress: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här: