moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Feminismen är inte till för att förbättra situationen för män

Kategori: Feminism och genus

Jag stör mej på när folk säger att feminismen handlar om att göra det bättre för både män och kvinnor.

För om jag inte grovt missuppfattat hela rörelsen så syftar den just till att skydda/förbättra KVINNORS rättigheter, inte mäns. Den utgår från att kvinnor på ett strukturellt plan, i hela jävla världen, har en underordnad ställning - som tar sig uttryck på olika sätt och i olika grad beroende på land. Sen kan ju vissa grejer bli bättre för män på köpet men just ur en feministisk synvinkel är det ju sekundärt. Fokus ska ligga på kvinnor.

Däremot kan en ju vara feminist + för jämställdhet i övrigt (som jag är) för att fylla de luckor som feminismen inte ensamt kan täcka. Feminismen är inte svaret på alla orättvisor i världen.

Jag tror att det är detta som stör många antifeminister och inte-feminister, att låtsas som om rörelsen jobbar för att båda könen ska få det bättre när det i grunden handlar om att göra det bättre för kvinnor. Eller, va säger ni själva? 

Jag erkänner hellre att ja, feminism handlar om att stärka kvinnor. Men det behöver ju inte utesluta att jag vill göra det bättre för män också, bara att då skulle jag inte kalla det feminism. Det ena utesluter inte det andra. Att vara pro-women är inte detsamma som att vara anti-men.

Det är en hel jävla gegga av analysverktyg jag använder när jag vill göra världen bättre, feminismen är en viktig del men absolut inte tillräcklig. Jag vill kalla mig människa-som-människa-kämpe.

Vad tänker ni? Är feminismen till för båda könen?

Kommentarer

  • Man Mansson säger:

    Feminismen gör det bättre för mig med fast indirekt, på sikt. Ja, än så länge handlar det om att stärka kvinnor och jag är helt ok med det. Jag tror inte att SCUM ska komma och klippa av mig k/&#¤en som vissa (män) tycks tro, så fort missförhållanden mot kvinnor påtalas.

    Svar: Men exakt!
    Mican

    2013-04-06 | 13:33:19
  • pelle pettersson säger:

    jag tror att världen blir bättre om kvinnor bestämmer mer än män. mer civilisation och mindre ruiner typ

    Svar: Jag tror världen blir bättre om inget kön får bestämma mycket mer än det andra.
    Mican

    2013-04-06 | 14:56:50
  • Ligneto säger:

    Jag håller med dig till 100% och det som skiljer dig från mig är att jag inte delar uppfattningen om att man kan ha en så binär syn på världen.

    Kvinna = 1 Man = 0

    1 -> du är diskriminerad
    0 -> du är en förtryckande motherfucker eftersom du har en penis mellan benen.

    Alldeles för enkel sanning för att jag ska tycka att den är något att ha.

    Svar: Fast att va feminist innebär inte att ha en sån binär syn på världen. Det är inte så enkelt. Du kan ju vara feminist OCH blabla och så täcker en ändå in det mesta tillslut. Och dessutom vill jag ba tillägga att könsmaktsordningen inte innebär att alla kvinnor är förtryckta och alla män förtryckare, utan att vi lever i ett patriarkat (samhälle som ger bättre möjligheter till män) och att både män och kvinnor upprätthåller den strukturen.
    Jag förstår inte vem du menar har den binära synen?
    Mican

    2013-04-06 | 15:17:31
  • Sonica Lo säger:

    Ligneto:

    Men hon skrev ju nyss att hon inte såg jämställdhet på det sättet som du nu påstår att någon (hon?) gör.

    Vet inte vem du syftar på som skulle se jämställdhet som något jävla nollsummespel. Känns ganska mycket som en halmgubbe om du frågar mig.

    2013-04-06 | 15:26:17
  • Ligneto säger:

    "ett samhälle som ger bättre möjligheter till män" - Patriarkat

    Ok... så kan du ge något exempel på detta?

    Svar: Ingenting som du kommer att ta till dig ändå troligtvis. Det är bara det att jag har svårt att se hur Sverige skulle kunna ha blivit helt jämställt med tanke på global och historisk underordning av kvinnor.
    Purre skriver bra om patriarkat:
    http://purrespratstund.com/?p=457#comment-184
    Mican

    2013-04-06 | 15:27:28
  • Ligneto säger:

    Sinica Lo: Testa att läsa det jag skrev igen. Det verkar som att du inte riktigt såg vad jag skrev.

    Svar: Nej, det är nog du som är otydlig för jag fattar inte heller riktigt. Alternativt är våra världsbilder så otroligt olika att vi bara skjuter förbi varann hela tiden.
    Mican

    2013-04-06 | 15:30:31
  • Ligneto säger:

    Exempel på ett binärt tal: 01000111001001

    Det är alltså att se på världen i ett "antingen eller" perspektiv.

    Exempel: Du är kvinna - alltså har du sämre möjligheter än män.

    Eller

    Du är man - alltså har du bättre möjligheter än kvinnor.

    1

    eller

    0

    Simplistiskt så det förslår... Att antalet män är högre än antalet kvinnor på styrelseposter är lika relevant som att antalet män är högre än antalet kvinnor när det gäller hemlöshet. Frågan är ju om det är på detta sätt utifrån att man blir diskriminerad. Här kommer eran IDIOLOGI in där ni sätter ett PERSPEKTIV som säger att "DET ÄR PGA DISKRIMINERING" (fast bara det om styrelseposterna inte om hemlösheten för män har ju mer makt än kvinnor). Hur verkligheten faktiskt ser ut är irrelevant eftersom det handlar om IDIOLOGI inte vetenskap. Också detta som många har emot genus"vetenskapen" då de utgår ifrån ett idiologiskt perspektiv (politik) och kallar det vetenskap.

    Svar: Nä nu blir jag fan irriterad på dig och din ovilja/oförmåga att lyssna på va jag säger. Hur fan kan bu beskylla mej för att ta ett antingen eller perspektiv i form av feminismen? Precis när jag skrivit att jag inte tycker feminismen är tillräcklig just för att den fokuserar bara på att stärka kvinnor. att jag därför vill se till fler perspektiv. Dessutom går det inte att säga att alla män har mer makt än kvinnor för det handlar också om klass, etnicitet etc. Men kolla va jag skrivit förut för pallar fan inte förklara för 113e gången för nån som ändå inte försöker förstå va jag menar.
    Jag tycker det är precis lika viktigt att jobba för att män inte ska hamna i hemlöshet som jag tycker det är att unga tjejer inte ska få ätstörningar osv osv. Jag tror på att det kan ha olika orsaker och olika infallsvinklar och att det borde analyseras på olika sätt vilket jag skriver och skrivit.

    Och du, det finns ingen vetenskap som är helt fri från ideologi (mer eller mindre dock). Jag har inte hävdat nåt annat. Men vill du diskutera vetenskapliga studier får du hitta nåt annat forum för tro det eller ej men det här är en ideologisk blogg - jag försöker inte komma fram till vetenskapliga slutsatser utan ger bara tankeställare som folk får göra vafan dom vill med, tro eller inte tro på.
    Mican

    2013-04-06 | 15:43:10
  • young fire säger:

    Det där är svårt. Men jag tror nog som du. Att vissa saker blir bättre för männen (de blir förhoppningsvis av med en del jobbiga könsstereotyper till exempel). Men som du säger så är det ju inte det vi feminister fokuserar på. När någon säger sådär tror jag mer att det handlar om att vilja påminna om att feminister inte ska glöma bort mansfrågor, och det ska man inte heller. Men de tillhör inte feminismen.

    2013-04-06 | 15:48:07
    Bloggadress: http://youngfiredotnet.wordpresss.com
  • Ligneto säger:

    Men vi diskuterar ju feminism... Varför blir du irriterad över att jag tycker att feminismens grundpelare är underlig/felaktig? Du säger ju att du till stora delar håller med... vad är problemet?

    Svar: "Jag håller med dig till 100% och det som skiljer dig från mig är att jag inte delar uppfattningen om att man kan ha en så binär syn på världen. " Precis som Sonica Lo så uppfattade jag det som att du tyckte att det var JAG som på nåt sätt, i egenskap av feminist, hade en binär syn på världen.
    Du får tycka att feminismens grundpelare är felaktig om du vill. Men ställ inte mej till svars för hur du tolkar den. Jag diskuterar gärna vad feminism innebär men inte med en antydan att JAG är feminismen personifierad.

    Och om du nu ville hävda att det är grundtanken i feminismen som sådan som bara fokuserar på en sida (och inte jag) så är det exakt det jag säger också. Att feminism inte är tillräckligt, för att den inte fokuserar på mansfrågor. Undantaget att jag tror att det kan vara najs att rikta in sig på att analysera villkoren för ett kön ibland, utan att det behöver innebära att förneka att det andra också kan "diskrimineras" eller vad jag ska kalla det.

    Så alltså: jag blir irriterad för att jag uppfattar dina kommentarer som att du försöker säga att jag har en binär syn på världen och bara ser till kvinnofrågor.
    Mican

    2013-04-06 | 17:27:13
  • Ligneto säger:

    Ja det är svårt att uttrycka sig på ett sätt som är lättförståeligt på internet... Men jag tycker det är underligt att både prata om att man inte har en binär syn på världen samtidigt som man tror på ett patriarkat (så som patriarkatet är definierat).

    Om du har en egen definition av vad patriarkatet innebär så är du ju inte en del av det jag pratar om som binärt... Jag har inte sagt att du bara ser till kvinnofrågor... Jag säger att den teoretiska definitionen av patriarkatet kan inte förklara nackdelar som drabbar män och således är det ett binärt sätt att se på världen och därför tycker jag inte om "patriarkatet" som koncept.

    Svar: Då förstår jag mer vad du menar. Ja, patriarkatet förklarar inte de nackdelar som drabbar män (vilket är anledningen till att jag inte tycker feminismen är tillräcklig för att jobba för jämställdhet). Men att vi lever i ett globalt patriarkat (som jag också tror Purre beskrev i det jag länkande) tolkar jag inte som att inga orättvisor kan drabba män. Bara att generellt sätt så är män överordnade (vilket du säkert kan hålla med om är gällande åtminstone i vissa andra länder?). Precis som jag tänker att "vita är överordnade icke-vita" är genomgående i typ alla länder (vita värderas högre, är rikare amen du fattar) men detta betyder ju inte att inga vita kan missgynnas av vissa strukturer och normer.
    Som sagt, allt är en jävla gegga av möjliga analysverktyg som kan användas för att förbättra världen. Inget av dom är tillräckligt ensamt, inte ens feminismen.

    Men läs va Purre skrev för jag tyckte hen förklarade det jävligt bra.
    Mican

    2013-04-06 | 18:06:31
  • pelle pettersson säger:

    u-landsbistånd som riktas till kvinnor kommer familjen och lokalsamhället till godo medan pengar som hamnar i karlarnas fickor till stor del går till sprit hasardspel och liknande. det är ett av flera skäl varför jag skulle vilja se matriarkala strukturer hellre än jämställdhet.

    Svar: Ja, så är det ofta. Du får väl jobba för det då ;) Själv tänker jag fortsätta för jämställdhet.
    Mican

    2013-04-07 | 08:17:53
  • Linnéa säger:

    Såhär skriver wikipedia: "Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter."

    Så jag är väl mer som du, Mican, och vill ha det bättre för både män och kvinnor genom att "gegga ihop" lite grand. Jag vill att män inte ska ses som sexfreaks pga en dum myt och jag vill inte att män (och kvinnor!) ska lära sig att det är okej att objektifiera kvinnor. Det som skadar det ena könet skadar också det andra på något sätt även om det ena gynnas med pengar exempelvis.

    2013-04-07 | 11:42:41
  • Like a bad girl should säger:

    Jag tänker att den manliga könsrollen är problematiskt och en hel del av det som är problematiskt med den drabbar kvinnor på ett väldigt direkt sätt.
    Därför är det poänglöst att inte arbeta med att luckra upp könsnormer för både män och kvinnor. Jag tycker att män som kallar sig feminister rimligen borde fokusera på att arbeta med att förändra det destruktiva i de manliga könsnormerna, just för att förbättra även kvinnors situation.
    Att som feminist ha ett perspektiv som exkluderar arbete med/mot den destruktiva konsnormen för män är för mig omöjligt, eftersom den så tydligt är en del av den patriarkala struktur som förtrycker kvinnor.

    Svar: Jamen absolut.
    Mican

    2013-04-09 | 14:50:50
    Bloggadress: http://www.0taxidermy0.blogspot.com
  • Emma säger:

    För mig är feminism emot att man behandlas eller förväntas reagera olika efter kön eller sexuell läggning. Det berör även män, ja.

    Svar: Aha, för mig är det du beskriver genusmedvetenhet/könsrollskritik. Vilket är mitt största intresse typ, genushäxa som jag är.
    Mican

    2013-04-11 | 16:29:16
  • Istiny säger:

    Feminism är till för kvinnors rätt, helt klart, men jag tror att många missar att män faktiskt vinner på det också.

    2013-05-16 | 20:45:29
    Bloggadress: http://istiny.blogg.se

Kommentera inlägget här: