moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Favoriter i repris - oktober 2012

Kategori: Whatever

Hey y'all!

Eftersom tankeverksamheten ibland stannar upp, särskilt under ledighet, så tänkte jag köra lite favorit i repris-inlägg då och då här på bloggen. Det är helt enkelt några inlägg jag skrivit för ett tag sen, som jag tycker är värda att lyfta fram igen.
 
Here goes från oktober 2012:

1. Det är löjligt att förneka biologiska könsskillnader

Utdrag:
Det är naivt och faktiskt ganska korkat att förneka biologiska skillnader mellan kvinnor och män.
 
MEN VAD FAN SÄGER GENUSHÄXAN NUUUUUU!? OMG! Kolla inlägget så får du la se.
 
 
Utdrag:
Problemet är när du tror att du väljer fritt fast du egentligen bara flyter med strömmen. Utan att fatta nåt.
För ärligt talat, om du hade växt upp på ett ställe där ingen annan kvinna sminkade sig, tror du verkligen att du skulle göra det då? Tänk efter. Länge. Jag förstår att det är svårt att inse att du faktiskt inte väljer själv när du väljer samma som andra. Inte oftast iallafall.

3. Slöjor och smink
 
Utdrag:
Slöja eller smink, burka eller botox.  De grundar sig alla i samma förtryck, samma trånga inramning av hur en kvinna "ska vara".

Det är så lätt att peka ut De andra som ojämställda och förtryckande, istället för att inse hur den västerländska kulturen begränsar. För det är egentligen inte så stor skillnad. Det handlar om hemmablindhet, du ser inte brister i din kultur eftersom dess uttryck är normalt för dig. Du kan liksom inte ifrågasätta nåt du inte märker av.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    min dator hittar inte 1 och2

    Svar: Jamen sorry det blev nåt fel, nu har jag fixat! Tack så mycket för att du påpekade det!
    Mican

    2013-07-09 | 10:01:53

Kommentera inlägget här: