moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Dom sju dödssynderna

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Killen och jag har spaltat ner what not to do om du vill träffa våra framtida barn. Så om du tycker det låter extremt men ändå vill ha umgängesrätt, börja öva redan nu!

Dom sju dödssynderna
 
- Du skall icke berömma barnets utseende, kläder eller andra ytligheter

- Du skall icke kommentera ditt eget eller andras utseende närvaro av barnet, varken i positiv eller negativ bemärkelse.
 
- Du skall icke köpa enbart könsstereotypa leksaker eller kläder till barnet
 
- Du skall icke vara fysiskt kärvänlig mot barnet, till exempel genom kramar, om barnet motsätter sig detta
 
- Du skall icke fråga efter barnets könstillhörighet
 
- Du skall icke tala i termer av manligt och kvinnligt inför barnet
 
- Du skall icke tala om vikt eller "hälsa" i närvaro av barnet
 
 
Varför? Alla svar står att finna i bloggen. Några axplock:

Varför jag inte kommer säga till min dotter att hon är vacker

 
 
Men yes vi är alla mänskliga och det är okej att faila lite, särskilt i början. Det viktiga är att du försöker. 
 
 

Kommentarer

  • Lisa - MondoCane säger:

    Vad menar du med "hälsa"? Jag diskuterar ofta hälsa med min man inför vårt barn då jag ofta försöker göra saker för att må bättre - äta sunt, inte röka trots röksug, motionera osv. Menar du "hälsa" som i "det är ohälsosamt att vara sådär tjock"?

    Svar: Mest hälsa i form av viktsnack. Men också massa raljerande om att äta sunt, träna för det är sunt, rök inte för det är sunt osv i all oändlighet. Hälsohetsen lär barnet märka av från andra ställen, så jag är gärna ett alternativ som visar nåt annat. Det går att leva hälsosamt utan att ständigt tjata om det, tror jag.
    Mican

    2013-03-05 | 23:07:58
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Aida säger:

    Vilken ångest ni kommer ha över att välja förskola. :( xD

    Svar: HAHAHA ja verkligen!
    Mican

    2013-03-06 | 00:10:15
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Lisa - MondoCane säger:

    Det är klart att det går, men jag tycker om att tala med min man om olika saker. När vi är ute och handlar och han tar två chipspåsar och en påse jellybeans vill jag kunna säga "Men du, det är tisdag. Lägg tillbaka. Vi sa ju att vi inte skulle äta så mycket skräp under veckorna." När jag går förbi någon som röker kan jag säga "Är du glad att du slutade röka? Jag saknar att röka ibland, men jag är glad att jag slutade." Att tala om hälsa är väl inte att hälsohetsa.

    Svar: Nä att tala om hälsa behöver inte va att hälsohetsa. Men det är en fin linje ibland kan jag tycka.
    Mican

    2013-03-06 | 16:04:27
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Så kan det vara. Så är det nog säkert.

    Jag tror att det är viktigt att ha en sund inställning till hälsa själv och att vara medveten om de samtal man har inför barnen, så blir det oftast bra. Är man inte hetsig om sin hälsa så är det lättare att inte hälsohetsa inför barnen. Att fejka icke-hälsohets är ju svårt.

    Svar: Jag tror detsamma.
    Mican

    2013-03-07 | 11:55:42
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com

Kommentera inlägget här: