moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Tjejer som klär ut sig till sexiga kaniner med nylonstrumpbyxor

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag blir så fruktansvärt trött när jag ser reklam för halloweenkläder. Tjejernas kostymer syftar alltid till att se sexiga ut, medan killarnas är roligare, varierande och mer autentiska. Och jag blir ba så jävla trött på grejen att tjejer alltid förväntas vilja vara sexiga, och att vi översköljs med (enbart) bilder på superläckra giiiiirls. 

Men vet ni vad jag mer är trött på?

Hånandet av dom tjejer som faktiskt tar på sig en sexig kostym på halloween. Allt snack om hur mycket bättre, modigare, finare, smartare och roligare tjejer som klär ut sig till oformliga monster är. Alla diskussioner som antyder att en tjej som klär sig sexigt är lite fånig, ett offer, en slampa. Lite sämre helt enkelt.
 
Jag är så trött på fördömandet av dom tjejer som klär ut sig till en sexig kanin med nylonstrumpbyxor och korsett. För vettni det är inte fel att tjejer vill vara sexiga. Felet ligger i att vi inte får välja själva när, hur och om vi vill vara det.
 
Trött på den ständiga balansgången. Vi ska vara snygga men inte föööör snygga. Inte anstränga oss för mycket. Trött på dubbelbestraffningen. Sexig skogsfé? Pssch vilket jävla offer! Ful guldfisk? Guud vilken smaklös dräkt!
Trött på slutshaming.
 
Den här videon säger allt det jag vill få fram, på ett mer poetiskt sätt. Check it out!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: