moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag vill kunna uppmuntra tjejer att skicka nakenbilder

Kategori: Feminism och genus

Det har vart mycket debatt på sistone om detta med att tjejer skickar nakenbilder som sedan sprids på internet, ofta mot deras vilja. Och så sitter massor av äckel och försvarar spridandet med att tjejerna får skylla sig själva som skickat en bild till nån, att dom borde förstått bättre. Sidor för Hämndporr skapas där snubbar lägger upp bilder på tjejer som dom typ bråkat med eller nåt och så samlas männen i grupp och kränker henne. Slampa, luder, fitta, hon förtjänar att våldtas det är helt sjukt. För många tjejer går det så långt att de blir hotade, får rutor krossade och utsätts för fler övergrepp för att deras adress offentliggjorts. Många tar livet av sig för att de skäms så mycket över att bilderna har spridits och för att folk mobbar dom för det.
 
Men vettni, jag vill inte att tjejer ska sluta skicka nakenbilder, sexchatta eller visa brösten i cam. Jag vill inte skambelägga tjejers sexualitet på det viset. Istället vill jag lägga skulden där den hör hemma, på dom som sprider bilderna, kommenterar dom och på andra sätt upprätthåller bilden av att kvinnors sexualitet är skamlig. Kriminalisera det för fan. 
 
Det är inte tjejernas beteende som är sjukt, det är samhället som är skevt. Patriarkatets vidrigaste ansikte. Genom att råda tjejer att vara försiktiga så befäster vi bilden av att ansvaret ligger hos dem. Visst, jag förstår att det är viktigt att informera om risker pga samhället är skevt och tjejerna kommer upptäcka det ändå. Men minsta lilla antydan till att tjejer gör fel när dom skickar nakenbilder är kvinnoförtryck. Och sjukt skadligt.
 
Jag tror att den skamkänsla som förknippas med att aktivt söka upp sexsituationer, gör att många tjejer inte vågar anmäla när något rövhål utnyttjar situationen. För det hade hon ju fått lära sig, att om hon beter sig såhär kommer fula gubbar garanterat att dyka upp. Då är det ju hennes eget fel att det hände.
 
Problemet är att informera om risker med typ grooming eller att nakenbilder sprids utan att befästa föreställningen om att kvinnors sexualitet är helig, ömtålig, skamlig. Jag vette fan hur detta ska lösas egentligen, vet bara att slut-shaming aldrig är av godo.

Vad tror ni, hur ska vi lyckas informera om risker utan att stigmatisera?

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    även i det bästa av samhällen kommer det att finnas pervon,galningar och skitstövlar som en inte kan bortse ifrån. nätet är en möjlighet för dem att sprida sin skit utan att riskera något. jag tycker en ska vara försiktig med att göra det privata offentligt.

    2014-01-11 | 16:45:27
  • Torkel säger:

    Om stigmatisera innebär att varna för att om man skickar nakenbilder privat så kan personen man skickar till publicera den, då går det nog inte att informera utan att stigmatisera. Det är ett faktum, även om inte personen man skickar bilden till publicerar den så kan någon komma över bilden på ett eller annat sätt, det är ett faktum i dagens samhälle att det är få man kan lita på till 100%.

    2014-01-11 | 17:46:18
  • BLIXA - det blir jävligt tyst i skogen om bara de vackraste fåglarna sjunger säger:

    Fast bara för att det är ett "faktum" att risken att få sina bilder spridda aldrig kommer vara noll % så betyder ju inte det att vi inte kan jobba med frågan. Och jag blir jävligt sne på sådana här frågor alltid avfärdas och bagateliseras med "argument" som "i den bästa av världar..." - det är vi som skapat den här kulturen och därför kan vi också ändra på den.

    Jag anser att det viktigaste och effektivaste är att bekämpa våldtäktskulturen som jag anser att hämndporren är en del av. För grejen är att det borde inte vara hela världen om en nakenbild kommer på villovägar - de flesta har liksom sett fitta och tuttar förr. What's the deal liksom? I ett mer jämställt samhälle utan våldtäktskultur, där kvinnor ses som människor och inte könsvarelser kommer detta inte vara ett problem.

    Svar: Hur ska vi bekämpa våldtäktskulturen tänker du? Obs ej menat som ifrågasättande utan mest jag tycker det är svårt att komma på konkreta grejer annat än att typ snacka om okej sex med skolungdomar.
    Mican

    2014-01-11 | 18:10:41
    Bloggadress: http://www.blixabloggar.se
  • Torkel säger:

    Absolut bör vi jobba med frågan, det var inte så jag menade, men saken är fortfarande den att en bild sprids väldigt lätt, och om det är en bild man inte vill att allmänheten ska se, oavsett innehåll, bör man vara medveten om riskerna när man skickar iväg den.

    2014-01-11 | 18:42:35
  • BLIXA - det blir jävligt tyst i skogen om bara de vackraste fåglarna sjunger säger:

    Om inte kvinnors sexualitet vore så stigmatiserad och kringskuren av hora-madonnakomplexet vore det inte ett problem om en bild kom på villovägar. Anledningen till att man inte vill att en bild ska delas idag är för att en hor-stämpel kan leda till att en blir så utstött av samhället att vissa inte ser någon annan anledning än att avsluta sitt liv. I ett jämställt samhälle skulle en bild på villovägar aldrig få sådana konsekvenser.

    2014-01-11 | 19:20:58
    Bloggadress: http://www.blixabloggar.se
  • Torkel säger:

    Nu är det nog inte så att kvinnors stigmatiserade sexualitet är det enda skälet till att man kanske inte vill att en bild ska komma på villovägar, man kanske bara inte har lust att dela med sig av hela sitt privatliv.

    2014-01-12 | 00:24:28
  • pelle pettersson säger:

    i ett framtida drömsamhälle utan förtryckande strukturer ,kommer det ändå att finnas pervon och galningar att akta sig för.Strukturer är inte det enda som styr människors handlingar.Jag försöker varken avfärda eller bagatellisera sådana här frågor, jag har varit feminist i hela mitt vuxna liv ,och fick en inblick i den mörkaste sidan av kvinnoförtryck 1978 när jag blev övervakare åt en kvinna som prostituerade sig för att finansiera sitt missbruk.Våldtäktskulturen har "vi"ärvt den har en lång historia och det är troligen ett långvarigt och svårt arbete att göra slut på den, hur det ska göras i praktiken är den svåra frågan.

    2014-01-12 | 10:30:38
  • Alma (Kultureliten) säger:

    Jag skulle vilja kämpa för ett samhälle där det inte var världens hemskaste sak ifall någon spred en nakenbild på dig. Där kvinnor inte blev så fruktansvärt skambelagda för något sådant.

    2014-01-12 | 16:00:42
    Bloggadress: http://kultureliten.nu/
  • Aida säger:

    Så bra skrivet!

    Själv så blir jag så jävla förbannad över killar (och tjejer) som tar sig rätten att bestämma vad en tjej är och/eller inte är. Och dubbelmoralen i det, dvs. trycker ner tjejer som är sexuellt frigjorda (heter det så?) och samtidigt förvänta sig att tjejer ska vilja ligga med dom hur lätt som helst. Kan en vara så trög att den inte fattar att den faktiskt "sätter käppar i hjulet" på sig själv.

    Vet inte om jag fick fram det jag menade på rätt sätt, men jag försökte ju i alla fall. haha.

    Svar: Haha ja dubbelmoralen! Förväntar sig ligg av random chicks men tycker inte tjejer ska ligga med random dudes
    Mican

    2014-01-12 | 16:33:16
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • BLIXA - det blir jävligt tyst i skogen om bara de vackraste fåglarna sjunger säger:

    @Mican. Oj stor fråga, känner att det skulle passa ett helt eget inlägg men jag tänker dels det du säger om bättre sexualundervisning i skolan men sen tänker jag också på saker som samtyckeslagstiftningen är viktig och att vi får en rad fällande domar i våldtäktsmål som liknar sådana som tidigare har blivit friade - det är viktigt att rättsväsendet sänder ut att det inte är skitlätt att komma undan med våldtäkt.

    Jag tänker att förbjuda reklam i det offentliga rummet för att minska den slentrianmässiga objektifieringen av kvinnor och ställa BETYDLIGT högre krav på den reklam som blir kvar än vad vi gör idag.

    Arbeta skiten ut genus i skolan så att barnen från start problematiserar sin verklighet?

    Sedan tror jag allt arbete för ökad jämställdhet hjälper. Tror det var Mina Sanna ord som skrev en text om "vem våldtar en jämlike" som är grym!

    Svar: JA LETS DO IT!
    Mican

    2014-01-13 | 14:49:05
    Bloggadress: http://www.blixabloggar.se
  • fanny/Mslackerbitch säger:

    borde kunna visa fittan i cam utan att nehöva vara rädd, borde kunna ha sex över internet om det tände mig. MEN DET GÅR INTE. hur sjukt är det? håller med om hela ditt inlägg.

    Svar: JA!
    Mican

    2014-01-28 | 20:45:00

Kommentera inlägget här: