moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Måste vi recensera utseende överhuvudtaget?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Åh vad glad jag är över att ha läst det här inlägget av AmraHamra. Jag tycker att det gav sig så mycket, efter allt mitt tjat om att det är viktigt att vi får vara fula ifred. För genom att säga att vi ska få vara fula så lägger jag ju fortfarande vikt vid utseende. Ful som motsats till snygg. Kan vi inte bara slippa undan att bli bedömda för vårt utseende överhuvudtaget? Vara neutrala.
 
Det är något som skaver i mig när människor recenseras som fula. Jag tycker inte vi som kvinnor behöver tillåtelse att vara varken fula eller snygga, vi behöver ingen tillåtelse för att vara något alls. Det vi behöver få vara är neutrala, precis som män. Män kommer i alla möjliga storlekar och utseenden men döms inte alls i lika stor grad som kvinnor för det, eftersom deras kropp och utseende är normen, något som bara är. Vi borde prata mer om hur vi neutraliserar utseendet, hur gör vi oss av med att det är viktigt hur vi ser ut? Att använda ord så som “ful” eller “snygg” och kategorisera människor utefter det gör ju inte att strukturen eller normen bakom det försvinner? Jag skulle kunna acceptera att jag är ful, börja se mig själv som ful och hävda min rätt att vara ful men jag undrar, skulle det verkligen ge mig inre frid angående mitt utseende? Jag är fortfarande ful, motsatsen till snygg och allt det positiva som kommer med att vara snygg.

Kommentarer

  • Linnéa säger:

    Amen, sistahs!!

    2014-01-09 | 14:08:34
    Bloggadress: http://paettkvastskaft.wordpress.com/
  • Malin säger:

    På tal om kvinnoförtryck: https://www.youtube.com/watch?v=xBKieGz5QiM
    En man som försöker avskaffa kvinnors rätt till abort och som får en fråga som kanske ändrar hans inställning totalt.

    Svar: SJUKT!
    Mican

    2014-01-09 | 14:34:28
  • Nicolina Sällbergs blogg – 25-årig utbildad webbredaktör, vegan och feminist från en liten by vid havet säger:

    Håller helt med! Min inställning till den här "debatten" är att det bästa är att tiga ihjäl den. Låta andra, mer intressanta saker ta plats när man pratar om vem man är.

    2014-01-09 | 21:53:33
    Bloggadress: http://www.nicolinasallberg.com

Kommentera inlägget här: