moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vanliga ordspråk som inte stämmer

Kategori: Whatever

Jag tycker det här med ordspråk är lite kul, särskilt såna som används ofta. Dom används ofta för att trycka på en viss poäng i typ diskussioner. Men asså har märkt att en del av dom inte riktigt är sanna. 
 
"It takes two to tango"
Används ofta när nån beskriver en konflikt eller att nån har betett sig svinigt. Och ja, ofta är det ju alla inblandade i konflikterna som är mer eller mindre upprätthållande av den. Men inte alltid! Blir superskevt att skriva denna till typ nån som är i en misshandelsrelation liksom. 
 
"Det som inte dödar härdar"

"Har man sagt A så får man säga B"
What? Jag fattar inte ens. Bara för att jag berättat lite måste jag väl inte berätta allt? Är det typ menat som att en ej ska göra folk nyfikna och sen inte fortsätta?
 
"Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"
Snarare är det väl så att den som försöker få massor ofta får det. Lever i överflöd. Tyveeerr.
 
"Den enes bröd den andres död"
- Va, var han glutentolerant eller? Hehe brorsans skämtsamma kommentar. Nämen, det är väl inte ofta som såna situationer uppstår? Eller?

"What goes around comes around"
Knappast. Det är sorgligt hur svinigt människor kan bete sig utan att få skit för det. 
 
Denna stämmer dock. Alltid!
 
 
Kan ni komma på några fler ordspråk som är överskattade?
 

Kommentarer

  • Jitah säger:

    Tja, varför inte det hemska ordspråket "bra karl reder sig själv", Känns , åtminstone för mig lite sådär, halvskevt och förhoppningsvis lite ur tid?, Eller denna underbara "Bättre fly än illa fäkta". Som jag nämnde för någon dag sen i en kommentar. Skulle jag fly varenda diskussion bara för att jag inte har nog med kött på benen så går jag miste om en massa kunskap! Beror väl förvisso på hur man ser ordspråket kanske :) Tolkningsfråga, Wie! Eller den här, den absolut vidrigaste av dem alla! "Den som tiger samtycker." Behöver nog ingen förklaring till den?

    Svar: Usch fyfan aldrig hört den sista men äcklig. Lite i stil med "den man älskar agar man".
    Mican

    2014-01-17 | 08:47:21
  • Fine - en 21årings syn på sex, kärlek och relationer säger:

    "Vill man vara fin får man lida pin". Den här är fucked up på så många sätt. Jaha, det är bara att acceptera att man måste gå igenom lidande för att få vara vacker eller vadå? Och varför måste man ens vara FIN till att börja med? Gah

    2014-01-17 | 10:10:48
    Bloggadress: http://liberfine.se
  • pelle pettersson säger:

    den som spar,hen har,(en möglig bulle kvar)

    2014-01-17 | 11:46:40
  • BLIXA - det blir jävligt tyst i skogen om bara de vackraste fåglarna sjunger säger:

    "Den enes bröd den andres död" tänker jag att det ligger lite sanning i. Typ vi i väst håller resten av världen i svält och fattigdom för att vi ska kunna leva i överflöd.

    Det tog lång tid innan jag fattade "att plocka russinen ur kakan" betydde att man plockar det goaste ur någonting. Makes no sens!! Russin e ju skitäckligt!!

    Svar: Sant. Ja russin e fett äckligt! Hatar när folk ska envisas m att förstöra lussebullar m sånt
    Mican

    2014-01-17 | 15:47:17
    Bloggadress: http://www.blixabloggar.se
  • Aida säger:

    jag tänker att dessa hör samman:

    "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"
    Snarare är det väl så att den som försöker få massor ofta får det. Lever i överflöd. Tyveeerr. -- detta gör att:

    "Den enes bröd den andres död" (syftar på stora klasskillnader i samhället)

    Svar: Mmm ligger nåt i det
    Mican

    2014-01-17 | 16:14:03
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Angelica säger:

    Jag håller med Blixa om att "Den enes bröd den andres död" känns relevant. Jag tänker direkt på kapitalism när jag hör det ordspråket.

    Två ordspråk jag har svårt för är "bättre en fågel i handen än tio i skogen" samt "nära skjuter ingen hare". Jag förstår ju innebörden av ordspråken men jag skulle aldrig använda det valet av ord själv. Jag vill inte skjuta någon hare och jag ser mycket hellre tio fåglar i frihet i skogen än en i fångenskap i min hand.

    Svar: Haha true!
    Mican

    2014-01-17 | 20:17:13
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Hmm säger:

    Tänker också på typ slaveri och och ett annat talesätt, att sko sig på andra, när jag hör den ens bröd den andres död

    2014-01-18 | 03:26:43
  • Hmm säger:

    Fast talesättet att tiga är att samtycka tycker jag är rätt bra. Det kan för mig betyda att om man står tyst och ser på orättvisor så är man ok med att det sker.

    Fast det har använts som att om man saknar svar på en fråga så stämmer det som den andre frågade/påstår = mindre trevligt.

    Svar: Sant!
    Mican

    2014-01-18 | 03:31:19
  • When Darkness Falls säger:

    Min absoluta hatfavorit är: "Som man bäddar får man ligga."

    Typ, har du sagt ja till sex kan du inte bara ändra dig helt plötsligt. Då får du stå ditt kast.

    Eller, har du ätit dig så där tjock ska du verkligen inte få göra en gastric bypass för skattebetalarnas pengar. Tufft att dör en för tidig död, men det är ditt eget fel.

    Eller, har du valt att stanna hos killen som misshandlar dig får du faktiskt skylla dig själv om han slår ihjäl dig.

    SOM DU BÄDDAR FÅR DU LIGGA KVINNA!!!!

    Svar: Ja fy fan.
    Mican

    2014-01-18 | 09:36:47
    Bloggadress: http://wdarknessfalls.wordpress.com/
  • Smiff säger:

    Jag ser att det används på båda hållen så att säga, och det kanske går men jag har alltid tolkat/använt det så här: "Den enes död, den andres bröd" dvs du tjänar på att någon annan förlorat något.

    Personligt exempel: jag fick jobb tack vare att en person gick i väggen. Hans "död", mitt "(leve)bröd" typ...

    2014-01-19 | 12:46:11
  • S säger:

    Åh, så bra att du tog upp den, det krävs två för att dansa tango. Har fått höra den till leda. Har en konflikt med mina föräldrar, främst den ena, som vi två tillfällen resulterade i saker som inte är ok (trots vuxen ålder är det halvkul att bli utslängd på gatan, tagen så hårt i att man får blåmärken, höra att man är sjuk i huvudet eller hotad). Vad de vuxna (föräldragenerationen) i min närhet sa - nej men vad gjorde du du? Kan du se din roll i det här? Man är ju ALLTID två som bråkar.

    Not so much, faktiskt. Sen finns det ju trevligare ordspråk som inte stämmer men fuck för just den. Vad gjorde du? Ja, sa att jag inte ville bli kallad äcklig t.ex.

    Svar: Fyfan vilket dåligt bemötande du fick
    Mican

    2014-02-02 | 23:47:11

Kommentera inlägget här: