moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Snälla personer förtrycker också

Kategori: Feminism och genus

Hej! Du upprätthåller förtryck, på nåt sätt. Jag lovar. Fast du vill nog inte inse det. Du vill ju se dig själv som en genomsnäll person som bara gör gott här i världen. Sluta med det.

Wdarknessfalls tar upp flera exempel på hur snälla människor förtrycker andra, helt omedvetet. Hon skriver också om hur jobbigt det är för människor att inse detta (utdrag från hennes inlägg är kursiverat nedan). 

Personer som resonerar såhär om icke-privilegierade grupper definierar sällan sig själva som misogyna, rasistiska, homofobiska, transfobiska, fettskammande osv. Deras självbild brukar vara: snäll och rätt trevlig person som vill andra väl.  Står absolut inte på någons fot med flit och blir faktiskt jätteledsen och upprörd om någon påstår att de gör det ens omedvetet. De tycker själva att de är empatiska och jag har hittills inte hört någon person med dessa åsikter vara emot jämlikhet. Det är väl SJÄLVKLART att vi ska ha jämlikhet, brukar de säga med en sårad ton. Jag vill bara att folk ska ta mer EGET ansvar över sin situation. Man VÄLJER faktiskt vilket liv man vill leva och det är väl inte MITT fel att så många väljer så dåligt?

Nu skulle man kunna tro att jag inte kan förstå hur de här personerna resonerar och att jag därför dömer dem och tror att jag är en mycket bättre och GODARE person för att jag har kommit till så mycket bättre och FINARE insikter. Men då tror man fel. Jag har nämligen resonerat så här själv (på ett ungefär iaf). Jag har varit rasistisk och homofobisk och fettskammande och skuldbelagt mina medsystrar. Och inte en enda gång tyckte jag att jag var de där sakerna. Näe, jag var minsann snäll och god och omtänksam. En jättebra vän faktiskt. En bra mamma och fru. Så hur skulle jag kunna vara alla de där otrevliga, osympatiska sakerna? INGEN vill ha en dålig självbild. Inte ens psykopater, om jag förstått den problematiken rätt. Vi människor är beredda att gå ganska långt för att försvara vår självbild för det är så JÄKLA jobbigt och smärtsamt att upptäcka att den inte stämmer överens med verkligheten.

 

Hur vi vill se oss själva:

 

Jag kan bara hålla med henne. Det är smärtsamt att inse att JAG, jag som ju alltid vill andra människor väl, ibland beter mig osympatiskt och rentav förtryckande. Det är så skönt att bara vifta bort dom tankarna och slippa se den inte så goda delen av mig själv. Jag vill inte konfronteras med att jag gör fel! Så när nån säger att jag är rasistisk är det väldigt lätt hänt att jag försöker komma med argument om varför jag inte är rasistisk. Jag försöker fly undan en jobbig självrannsakan. Det är inget konstigt, vi alla gör så, men du måste förstå att om du är ovillig att rannsaka dig själv på riktigt så kommer du för alltid fortsätta att kränka och förtrycka andra (helt omedvetet).

Nu tänkte jag testa din självrannsakningsförmåga lite. Jag kommer anklaga dig för något och du ska i huvudet formulera ett svar till mig.

 

 
 
Låt mig gissa vad du tänkte. Du kom på flera argument till att du INTE var rasistisk, att du INTE förtryckte kvinnor, och att du INTE kränker transpersoner. Du känner dig faktiskt lite påhoppad och sårad över dessa "orättvisa anklagelser". Har jag rätt?
 
Om du kommit på argument för att du INTE förtrycker, så har du en helt normal självrannsakningsförmåga. Jättevanlig, men jävligt skadlig. Genom att du, och andra, hela tiden försöker bortse från hur du själv upprätthåller en skev världsordning så underlättar du för den skeva världsordningen att fortsätta. Privilegierade personer som inte är motarbetar sina privilegier upprätthåller förtrycket. The hard truth. 

MEN VAD VILL HON ATT JAG SKA GÖRA EGENTLIGEN!!!? Tänker du kanske. Jo, jag skulle vilja att du istället försökte komma på massor med argument som stödjer mina "anklagelser". Jag vill att du ska anstränga dig fett hårt för att komma på hur, när och på vilket sätt du är rasistisk, kvinnoförtryckande, transfobisk, klassföraktande m.m. Allra helst vill jag att du aktivt ska söka upp informatiom om hur rasism/sexism/vilken-ojämlikhet-som-helst tar sig uttryck och hur vanliga människor (du!) stödjer den världsordningen. Så att du kan försöka undvika att förtrycka folk. 

Om du inte vill att förtryck och ojämlikhet i världen ska finnas så måste du inse dina privilegier. Och du måste våga erkänna att du själv är delaktig i att den skeva världsordningen fortsätter. Om du inte förstår vad jag menar när jag säger att du har privilegier och att du förtrycker, så snälla läs det här inlägget där jag förklarar det hela. GÖR DET SNÄLLA! 

 

P.S Det går att se sig själv som en superbra människa och ändå försöka se hur en upprätthåller förtryck. Liksom, finns knappast nån mer självgod människa än mig ;)

Kommentarer

  • Ekonomen säger:

    Din blogg ingår ihop med ett par andra feministbloggar på vänsterkanten i min dagliga läsningen för att få ideologisk bredd på aktualiteter och samhällsdebatt.

    På era bloggar är detta med förtryck och privilegier ett ganska vanligt förekommande ämne och ert uppsåt är ju rakt igenom gott. Vem vill vara förtryckt eller diskriminerad liksom?

    Någonting som har slagit mig på den sista tiden är likheten med det kristna syndbegreppet. Jag har en bakgrund i ett djupt katolskt land och jag känner igen tankekonstruktionen: alla är syndare, du kan inte undvika att synda hur rättrådig du än är och du har skyldigheter att kompensera för ditt syndiga liv.

    Personligen skulle jag gå omkring och må pyton om jag ansåg att jag ägnade mig åt det värsta beteendet jag vet hela tiden. Om det dessutom var svårt, på gränsen till omöjligt, att undvika skulle livet kännas mycket svårt för mig.

    Förs det någon diskussion i feministiska kretsar om hur den här analysen av förtryck påverkar er individuellt?


    Svar: Nämen vad roligt att min blogg är en del i ditt breddläsande och vad fint att du delger mig det *obs ironi*. Tramsa ej ihop kunskap om maktrelationer (förtryck och privilegier) med syndbegreppet.
    Asså, du ägnar ju dig åt förtryckande beteende vare sig du erkänner det eller inte. Jag kan inte blunda för det pga vill inte va en knöl. Blir rätt osympatiskt att ba "nämen det va jobbigt att försöka undvika att skada andra så jag skiter i det". Men såklart jag till viss del får acceptera att jag ej är perfekt och att det är okej att inte vara det.
    Mican

    2014-03-28 | 19:19:52
  • emilia säger:

    Jag tror faktist inte att de flesta människor är ute efter att vara överdrivet megasnälla och helt vilja underkasta sig till att ändra alla sina värderingar bara för att inbilla sig att man kämpar emot dessa vänsterutvalda förtryck.

    Man kan vara en bra människa ändå.

    Svar: Visst men en blir ju ännu bättre människa om en försöker undvika att förtrycka. Men klart. Vissa människor är ju mindre sympatiska än andra f.ö.
    Mican

    2014-03-28 | 20:05:26
    Bloggadress: http://grodyoghurt.blogg.se
  • Sen säger:

    Jag försöker vidga mina vyer genom att läsa välskrivna inägg i stil med detta, men jag knegar oftast 10 timmar om dygnet och har inte alltid tid att reflektera. Finns det mer konkreta förslag hur man omedvetet slutar jävlas med folk som har det sämre ställt i vårt skeva samhälle än en själv att läsa någon stans? (en är ju cis-man men arbetarklass, kunde varit värre helt klart.)

    Svar: Asså har tyveeerr ingen lista en kan bocka av. Det som öppnat mina ögon har vart att läsa olika bloggar. Typ falskheten.blogspot.com (bloggar dock ej nu längre) eller rummets.se eller arsinoe.se och flera andra. Samt att googla grejer jag inte förstått från början. Tar lite tid o energi att sätta sig in i hur strukturer fungerar, det första viktiga steget jag skulle rekommendera är att ALDRIG säga emot när nån påpekar att förtrycker/kränker en utsatt grupp på nåt vis. Istället bör man backa och inse att dom förmodligen vet bättre än en själv i den frågan.
    Mican

    2014-03-29 | 01:18:14
  • pelle pettersson säger:

    konsumtion av produkter som tillverkats under vidriga arbetsförhållanden, är ett exempel på förtryck utan onda avsikter men med bedrövliga konsekvenser.

    Svar: Mkt bra exempel!
    Mican

    2014-03-30 | 19:47:20

Kommentera inlägget här: