moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att du kan betyder inte att alla kan

Kategori: Whatever

Lisa har skrivit ett riktigt bra inlägg om hur vi alla har olika förutsättningar. Kort och koncist om hur vita, cismän och folk som innehar andra privilegier har lättare att nå framgång än alla andra.
 
Många "lyckade entreprenörer" har ingen insikt what so ever kring att alla andra inte har det lika lätt som dom själva. Kommentarsfältet under Lisas inlägg visar det tydligt. Kränkta höginkomsttagare som vill kunna slå sig själva för bröstet över att dom kämpat så himla hårt för att nå dit dom är. Och då ska ingen jävel få komma och säga att ordningen är orättvis. Dom totalförnekar att kvinnor och rasifierade (b.la) diskrimineras på arbetsmarknaden och försöker hela tiden dra ner debatten på individnivå.
 
Dom "ser inte färg" eller "struntar i kön" och raljerar om att det bara handlar om individers vilja och val. KAN JAG KAN ALLA typ och fan vad jag spyr på det resonemanget. Kul för dig att du känner 50 000 i månaden och har gjort karriär men har ändå tid över för träning och fritidsaktiviteter och familjen och allt, men det beror med största sannolikhet INTE på att du är mer kompetent än andra runtomkring dig. Troligare beror det på att du är normen i samhället och inte behöver kämpa i uppförsbacke. 
 
Jag har tidigare skrivit att blunda för sina privilegier är att förtrycka och det är sant. Du måste förstå att alla inte har samma förutsättningar! Annars kommer du att bete dig vidrigt mot andra. 

Jag kan inte blunda för mina privilegier. Jag måste förstå att som samhället ser ut nu så finns det personer som har mycket mer gynnsamma förutsättningar än andra. Mer makt, mer frihet. Jag måste inse att att inte alla kan påverka sin situation eller välja sig ut ur misär. Jag måste acceptera att min bekvämlighet är på bekostnad av någon annan, att jag har fördelar för att någon annan har nackdelar. 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: