moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Bli inte arg på kvinnor som är rädda för dig

Kategori: Feminism och genus

98% av allt sexuellt våld utövas av män. Även om du aldrig våldfört dig på någon, så har du som man en maktposition du måste vara medveten om.  Om du vill va en schysst snubbe måste du va beredd att anpassa dig efter kvinnors  (befogade) rädslor.

Det har hänt mig många gånger att främmande snubbar ska ge mig komplimanger, börja prata eller fråga nåt oväsentligt. Jag hatar det. Det får mig att känna mig så himla utsatt. Jag vet ju inte vem av alla män som vill mig väl eller som kan komma att skada mig. Män, ni gör mig till någon jag inte vill vara skriver Kickan Wicksell och jag kan bara hålla med henne.

Exempel på grejer du som snubbe borde undvika att göra:

- Börja prata med en tjej på en öde busshållplats (särskilt sent på kvällen)
- Ge random tjejer komplimanger
- Röra vid en tjej (även om det bara gäller en hand på axeln)
- Gå tyst bakom en tjej sent på kvällen
- AND THE LIST GOES ON

Och ja liksom...ditt liv kommer bli lite begränsat om du ska anpassa dig efter kvinnors rädslor. Men vettu, det är värre för oss. Och plz låt mig inte få kommentarer i stil med ”men alltså jag har faktiskt rätt att gå var jag vill!” eller ”det är faktiskt inte olagligt att prata med främmande tjejer” eller nåt annat puckat för det handlar inte vad du har rätt att göra eller inte göra. Det handlar om att du, när du nu vet hur hotfull du kan uppfattas, borde försöka undvika att skrämma tjejer. 

Och för guds skull: BLI INTE ARG PÅ KVINNOR SOM BLIR RÄDDA FÖR DIG! 

Kommentarer

  • sofia säger:

    Och det dubbelmoraliska i det hela är att om en kvinna inte låter sig bli rädd för män och någonting händer, så får hon skylla sig själv. Hur man än gör blir man straffad.

    Svar: Men visst!
    Mican

    2014-05-30 | 19:53:17
  • Fine - en 21årings syn på sex, kärlek och relationer säger:

    Åh so true! Hände faktiskt senast i fredags, var på väg ut från en toa på krogen när en random man ba "ohh pretty girl! whats your name??" osv och jag ba log ursäktande och klämde mig förbi honom utan att svara. Men att jag ens LOG och ba hehehe istället för att ba fuck off? blä

    Svar: Ibland är det bästa att ba le och ta emot, så en slipper nåt värre...tyvärr...
    Mican

    2014-06-01 | 14:53:22
    Bloggadress: http://liberfine.se
  • Fredrik säger:

    När en kvinna misshandlar/sexuellt misshandlar en annan kvinna i en lesbisk relation, är det då också männens fel?
    ------------------------
    Jämställdhet och feminism är två skilda saker.
    Det är som med politik. Politik och tex kommunism
    är inte samma sak. Feminism är EN tolkning av hur
    jämställdhet KAN se ut. Men det finns andra sätt
    att se det också.

    Svar: Men vad är detta för irrelevant svammel? Självklart är jämställdhet och feminism olika saker. Jämställdhet är målet, feminism är medlet.
    OCH VEM HAR SAGT ATT ALLT ÄR MÄNNENS FEL SLUTA UPP MED ATT GÖRA DIG SJÄLV SÅ JÄVLA DUM.
    Mican

    2014-06-03 | 19:45:12
  • Ekonomen säger:

    Det här något som jag ständigt försöker förhålla mig till. Har haft ett par episoder i min ungdom som fastnat i minnet: tjejer som tar fram nyckelknippan eller nervöst säger "Hej!" helt random under kvällspromenaden.

    Antagligen gick väl jag helt i min egen värld och märkte inte ens personen. Men det har påverkat mitt beteende när jag är i det offentliga rummet, jag går t ex hellre en omväg än går upp bakom en ensam tjej.

    För det var faktiskt en ganska rutten känsla, att en fullständig främling blir rädd för mig. Så det finns väl en gnutta egennytta i det också.

    Svar: Och det är precis såna saker som män, tyvärr, tvingas till om dom inte vill skrämma tjejer. Så jävla sjukt att det ska behöva va så.
    Mican

    2014-06-04 | 04:39:03
  • Kalle säger:

    Tyvärr en självklarhet för de flesta män.
    "Fan ska jag ta och springa om henne eller ska jag gå lite. Man vill ju inte att hon ska tro att man är något jävla äckel som vill åt henne... Fan.. får bli till att springa om henne" *Springer som en galning i 10 min*

    Svar: Ja...en bra grej kan också vara att låtsas prata i telefon med typ sin mamma och vara jättetrevlig, berätta om nån kväll med ens "flick- eller pojkvän" för att visa sig ofarlig.
    Jag hade nog blivit mer rädd om nån sprang om mig än om nån gick bakom mig...
    Mican

    2014-06-09 | 02:08:05
  • Me säger:

    Jag drar mig till minnes en tidningsartikel med marknadsföring för bok i konsten att bli lesbisk. Den blev jag mycket provocerad av mycket på grund av att största argumentet var en enda stor indikation att kvinnor inte kan misshandla fysiskt eller bruka sexuellt våld mot sin partner samt att kvinnor är snälla och ofarliga! För det första finns det andra former av våld och misshandel än fysisk. För det andra så upprätthöll denna artikel normen om att "män kan vara våldsamma/farliga men kvinnor kan inte vara våldsamma/farliga". För det tredje så upprätthöll denna artikel normen om att kvinnor ska vara rädda för män.

    Själv brukar jag som kvinna snarast bli ARG eller åtminstone mycket irriterad när jag upplevt att en eller flera främmande män blivit för närgångna eller har försökt skrämma mig! Av samma orsak som jag är irriterad på att män anses kunna vara sadister men kvinnor anses INTE kunna vara sadister! Jag har seriöst börjat HATA de som beter sig hotfullt mot mig. Som om jag inte har satans problem NOG i att vara kvinna rent fysiskt med alla extrasmärtor det innebär... Sparkar man på någon som redan ligger ned då förtjänar man.. (ja det tänker jag inte skriva)

    Men jag vill också tillägga att gå omkring och vara rädd för alla män kvinna ser hjälper inte henne att INTE bli angripen av män. Rädsla/ lidande i förväg är meningslöst och hjälper inte1!

    Svar: Rädslan må va meningslös men det är svårt att få den att försvinna.
    Mican

    2014-08-29 | 22:19:32
  • Me säger:

    Om man är hotfull mot mig kan man få önskas utsättas för vad man hotar mig med. Verkligen allt.

    Svar: Helt rätt!
    Mican

    2014-08-29 | 22:23:51
  • Me säger:

    Om man hotar mig kan man få utsättas för exakt vad man hotat mig med tycker jag.

    För betydligt värre! Med tanke på alla privilegier som man redan har jämfört med mig, som redan lidit väldigt extremt mycket mer i många aspekter bara på grund av att jag är/varit kvinna.

    2014-08-29 | 22:29:58

Kommentera inlägget här: